Hoeveel ben je waard?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - februari 26, 2015

De laatste jaren zijn er steeds meer programma's over geld op televisie. Blijkbaar vindt iedereen het interessant om eens te kijken hoe een ander met de centjes omgaat.

Op RTL4 is al een aantal seizoenen 'Een dubbeltje op zijn kant' en 'Uitstel van executie' op televisie. Ik was meteen getriggerd; hoe gaan anderen om met de financiën? Ondanks mijn interesse voor andermans financiën, gaan mijn haren ondertussen overeind staan als ik de programma's  nu voorbij zie komen. Het is altijd wachten op het moment dat Annemarie van Gaal in beeld komt en zegt: "Zo zijn er ook een aantal initiatieven zoals...." De vaste kijker weet vast wat er op de stippellijntjes moet staan! ;)

SBS6 dacht vast; Dat kunnen wij ook, maar dan beter! Sinds vorig jaar is 'Hoeveel ben je waard?' op televisie. Een programma waar ik graag naar kijk. Gisteren keek ik samen met een goede vriendin het programma. Wij verbaasden ons over het feit dat sommige deelnemers totaal geen benul hebben over hoeveel zij waard zijn. Het jonge stel wat gisteren in het programma was, leek de financiën goed voor elkaar te hebben. Zij zijn zich bewust van de inkomsten en uitgaven én stellen spaardoelen. Super, toch?

 HO,STOP, WACHT! Correctie. HIJ is zich bewust van de inkomsten en uitgaven en stelt spaardoelen. ZIJ keek wanhopig naar vriend als er vragen over de financiën gesteld werden. Het is toch 2015? De financiën zijn toch ook een onderdeel van het huishouden wat je samen voert?

Samen met vriendin heb ik nog een tijdje nagepraat over het programma. Toen ik later op de avond in mijn koekblikje terug naar huis reed bedacht ik mij dat het praten over financiën in Nederland best lastig is. Het is geen onderwerp wat zomaar tijdens een feestje ter sprake komt. Is dat de reden waarom deze programma's zo populair zijn?

Praat jij veel over de financiën met vrienden en familie? Wat vertel jij wel en wat absoluut niet?

  • Share:

You Might Also Like

11 reacties

  1. Thuis praten we veel met elkaar over onze financien en doelen. Voor familie, vrienden en kennissen hebben we meegedaan aan Hoeveel ben je waard? Haha. Wij zaten in de aflevering van 11 februari. Na de Veerkampjes. Maar volgens mij heb je die aflevering ook al gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker! Ik heb genoten van jullie uitzending en volg jouw blog dagelijks. Na het aflossen van jullie schuld ben ik benieuwd hoe jullie doorzetten naar een saldo in de plus!

      Verwijderen
    2. We hebben al lang een saldo in de plus. De uitzending is in 2014 opgenomen. Inmiddels zijn we ook een jaar verder met de aflossing van onze hypotheek. Leuk dat je geniet van mijn blog. Ik zal je linkje toevoegen aan de leeslijst.

      Verwijderen
    3. Wat goed! Dat had ik nog niet begrepen. Succes dan met het uitbreiden van het spaarsaldo, al zal er vast nog een hoop in jullie klushuis verdwijnen!

      Bedankt dat je mij in de leeslijst gaat zetten, fijn!

      Verwijderen
  2. Ik praat er makkelijk en open over met familie. Is toch een heel belangrijk deel van je leven. Mijn vriend en ik hebben het er ook regelmatig over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had een relatie met iemand waarmee niet over zijn geld gesproken werd. Mijn vragen over hoeveel er naar welke verzekeringen ging, wat hij verdiende, wat de energiekosten waren en zijn hypotheek werden afgeketst...bleek later woekerpolis te zijn en toen wilde hij wel ineens mijn mening want ik wist daar wel veel vanaf. Te laat...de relatie was al over, en ik had geen zin me nu ineens in te zetten voor zijn problemen die ik allang zag aankomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb er geen problemen mee om open te zijn over onze financien. Ik merk wel dat niet iedereen er even graag over praat. Ik kijk wel eens naar het programma en vind het ook wel aardig maar het zijn ook maar momentopnames natuurlijk. Je kunt op papier een ton waard zijn maar als het in stenen zit heb je er niets aan. Tegen de tijd dat je gaat verkopen kan de vlag er zo anders bijhangen. Het is eigenlijk net als bij dubbeltje op zijn kant, de een klooit maar wat aan en geeft meer uit als er in komt en ligt er niet wakker van en de ander doet het volgens het boekje. Het verbaast me soms wel dat mensen werkelijk geen idee hebben wat en waar ze geld aan uitgeven. Als je genoeg hebt oke maar als je ziet hoeveel er problemen hebben en maar gewoon doordoen, daar snap ik dus niets van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Het is altijd wachten op het moment dat Annemarie van Gaal in beeld komt en zegt: "Zo zijn er ook een aantal initiatieven zoals...."
    Tja, Annemarie van Gaal is een self made woman die mijns inziens heel reële inzichten heeft en de kandidaten in kwestie een spiegel voor houdt. In de trand van: "Grijp je bij je eigen nekvel en ga aan de slag!"

    Je bent nog geen 30 toch? Geen kinderen? Wat is je inkomen ongeveer?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik probeer er wel eens over te praten, maar vind meestal 0 op het request. De meeste mensen laten helemaal niets los. Ja, wat ik dan altijd hoor is, ja maar jij let ook overal op. Zo leven wij niet. Wij leven vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het klopt dat ik meer inzicht heb in de financiën, betekent niet dat zij niet op de hoogte is. Wij hebben een verdeling in een aantal zaken om te zorgen dat het soepel loopt en je elkaar niet in de wegloopt :)
    We zijn van elkaar op de hoogte wat er leeft en evt. grote (financiele) veranderingen worden altijd samen besproken.
    Gr. Ewoud (aflv.2)

    BeantwoordenVerwijderen