Hypotheekrente en kosten

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - februari 26, 2015


Onder het tabblad 'hypotheken' op mijn blog kan je meer informatie vinden over de opbouw van onze hypotheek. Onze hypotheek is opgebouwd uit 3 verschillende onderdelen, namelijk een annuiteitenhypotheek, een spaarhypotheek en een aflossingsvrije hypotheek. Wij hebben ervoor gekozen om het risico van een eventuele rentestijging te spreiden door voor deze 3 hypotheken een verschillende termijn voor het vastzetten van de rente te kiezen. Onze hypotheek hebben wij eind 2013 afgesloten.

Dit ziet er als volgt uit:
  • Annuïteiten Hypotheek € 125.000,--
- Looptijd 30 jaar
- Rente 5 jaar vast: 3,7%
- Annuïteitenbedrag € 575,36 per maand achteraf. Dit bedrag bestaat uit rente en terugbetaling. - Box 1

  • OpbouwHypotheek € 208.000,--
- Rente 10 jaar vast: 4,7%
- Rentebedrag € 814,67 per maand achteraf
- Box 1

  • OpbouwSpaarrekening
- Looptijd van de OpbouwSpaarrekening 22 jaar, vanaf december 2013 is de inleg € 317,41 per maand
- Rentevergoeding per jaar 4,7% - Eindspaarbedrag € 115.771,-- -

 Wij willen als eerst het aflossingsvrije deel van de opbouwhypotheek aflossen. De rente van dit deel is immers hoger dan van de annuïteitenhypotheek. In de opbouwspaarrekening mogen wij geen extra aflossingen meer doen. In geval van rentestijging hebben wij 2 jaar marge gehouden, zodat de looptijd niet ineens onder de 20 jaar komt.

Ik geniet erg van alle reacties op mijn blogs. Het is mooi om te lezen hoe ieder zijn eigen kijk op de financiën heeft. Wat vind jij van bovenstaande? Heb je tips voor ons?

 

  • Share:

You Might Also Like

4 reacties

  1. Die 2 jaar marge (in geval van rentestijging) snap ik niet helemaal. Wat bedoel je daarmee? De 20 jaar komt van de belasting en meestal is de contractructie van de bank zodanig dat de belasting geen problemen maakt als de rente veranderd. Hoogstens veranderd jullie inleg als de rente veranderd, of het eindkapitaal.
    En waarom mogen jullie geen extra stortingen meer doen in de opbouwspaarrekening? Heeft dat te maken met de belastingregels van minimum looptijd 20 jaar en bandbreedte met vorige extra stortingen?

    Met dit plaatje is wel helderder waarom jullie willen aflossen op de 93.000 euro. De hoogste rente! (Al zou het officieel geen aflossingsvrije hypotheek heten, het is wel een hypotheekdeel dat anders niet wordt afgelost. Dat hebben jullie heel goed helder gelukkig)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Open deur: Het aller aller belangrijkste is dat jij en hubby doen in waar jullie je het beste bij voelen. Het meest praktisch is natuurlijk het maximale af te lossen bedrag wat je boetevrij mag aflossen op 1 januari af te lossen op de hypotheek met de hoogste hypotheekrente. En als dat niet haalbaar is zo snel mogelijk het minimaal af te lossen bedrag bij elkaar sparen en dat aflossen, het hele jaar door totdat het maximaal boetevrije bedrag bereikt is. Maar vergeet de buffer niet die je nodig hebt om de spreekwoordelijke defecte wasmachine te kunnen vervangen. En als je een spaarhypotheek hebt is het handiger om daarop te sparen, daarbij wel de bandbreedte in de gaten houden! http://geld-is-tijd.blogspot.nl/2014/07/premie-verlagen-of-looptijd-verkorten.html is een leuke blog van Rentenier, misschien heb je er wat aan.
    Ikzelf heb in het begin niets af kunnen lossen. Na mijn scheiding moesten er weer meubels en inboedel komen (bij de scheiding heeft de vader van mijn kinderen nogal veel meegenomen/gekregen dus ik mocht echt een schone frisse start maken :-)), heb ik het huis rolstoel toegankelijk aangepast voor mijn zoon en heb ik een nieuw busje gekocht en aan laten passen, voor dezelfde zoon. Dat heb ik gelukkig kunnen doen zonder schulden te maken. Dus toen de grote dingen gedaan waren die echt gedaan moesten worden ben ik begonnen met het aflossen van de aflossingsvrije hypotheek. Ik heb ook een overlijdensrisicoverzekering afgesloten die niet verpand is aan de hypotheek. Intussen keert de verzekering meer uit dan dat de hypotheek is als ik zou stoppen met ademhalen en dat vind ik niet erg. En ik heb voor mijn gemoedsrust in 2013 mijn aflossingsvrije hypotheek gesplitst in een aflossingsvrij gedeelte en een spaar gedeelte. Financieel gezien niet de slimste oplossing maar ik voel me er beter bij en dat vind ik belangrijk. En bovendien ben ik ook niet de slimste dus dat komt goed uit :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat voor kosten zitten in de opbouwspaarrekening verborgen? 22 jaar lang 317.41 per maand levert tegen 4.7% rente toch echt meer dan 140.000 op. Als je naar de 115.771 toerekent dan zit er zo'n 65 euro per maand aan kosten in. Maar kan natuurlijk ook overlijdensrisico verzekering zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt! ik heb het verkeerd er neer gezet. Na het opnieuw afsluiten van de hypotheek is de rentestand + inleg gewijzigd. Vanaf 2013 leggen wij maandelijks 317,41 in. Daarvoor legden wij 125 euro in bij een andere rentestand.

      Verwijderen