Inkomsten

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - februari 27, 2015

Gisteren gaven we al een klein inkijkje over de kosten van onze hypotheek. Een hypotheek die wij in 10 jaar af willen lossen. Dit willen we vooral doen door de hypotheekrenteaftrek jaarlijks te storten in onze hypotheek. Daarnaast sparen we een deel van onze inkomsten. Op dit moment zijn onze inkomsten als volgt:

  • Salaris blogvrouw: 1951 euro netto per maand. (+ eindejaarsuitkering, vakantiegeld & bonus)
  • Salaris hubby: 3100 euro netto  per maand (+ leaseauto, onbeperkt brandstof, bonussen, laptop van de zaak, telefoon etc.)

Ons basisinkomen ligt rond de 5000 euro per maand. Daarnaast komen er regelmatig extraatjes binnen. Deze heb ik buiten beschouwing gelaten in ons inkomen. Hubby heeft het geluk in het bezit te zijn van een  leaseauto. Met daarbij het voordeel dat hij daar ook onbeperkt prive in mag rijden. Dat scheelt een hoop in onze lasten.We werken beide fulltime. Mochten er in de toekomst kinderen komen, hopen wij dat ik minder kan werken.Wij betalen onze hypotheek bruto. Onze hypotheekrenteaftrek laten we jaarlijks uitkeren en zien wij niet als inkomen.

Wat is jouw inkomen? Hoe verstaat de hypotheek of huur zich ten op zichte van jullie/jouw inkomen?

  • Share:

You Might Also Like

13 reacties

  1. Interessante vraag. Hoeveel procent van mijn inkomen gaat er naar de hypotheek? Ik heb het eens uitgerekend. Gerekend met de bruto hypotheeklasten zijn we maandelijks iets meer dan 16% van ons inkomen aan hypotheek kwijt. Dat is gebaseerd op twee salarissen van fulltimers.

    Mochten we minder gaan werken, zeg allebei 20% minder, en ik trek dat percentage van onze inkomsten af, dan stijgen de hypotheeklasten naar 20% van ons inkomen. Nou is deze berekening te simplistisch, maar ik vind het wel een aardige indicatie.

    PS Leuk nieuw blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier is het inkomen vergelijkbaar (5.000 per maand), inclusief vakantiegeld, bonussen ed gaat het over de 6.000 heen. Hypotheek is per maand zo'n 500 + nog een OVR 100 is 600 bij elkaar. Dit is alleen rente (meer dan de helft variabel), hypotheekbedrag is 245.000. Als % van het inkomen is dit zo'n 10%

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is het met zo'n riant inkomen niet mogelijk om nog wat harder af te lossen?
    Zeker als er nog kinderen gaan komen gaat het inkomen hard achteruit, of je lasten enorm omhoog. Nu het nog kan, zou ik gaan voor zoveel mogelijk aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als er kinderen komen heb je de uitgaven ook zelf in de hand, je kan het zo gek maken als je zelf wil. Bovendien is er een verschil tussen uitgaven en lasten en dat blijkt steeds maar weer lastig te zijn te onderscheiden voor sommigen.

      Verwijderen
    2. Met lasten bedoel ik in dit geval kinderopvang.
      En ik neem aan dat als je bewust bezig bent met bezuinigen en consuminderen, dat je niet een fortuin uitgeeft aan je kind.

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  4. Wij zitten op 15 % van ons inkomen. En als ik de premie meetel is het 17%.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een huurhuis, de huur is 51% van mijn inkomen.
    Ik zou met gemak kunnen kopen, maar met een uitkering mag dat niet.
    Zo zonde van al dat weggegooide geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wij zitten op 4% van ons inkomen. (incl vak geld enzo zitten we op 9000 /maand aan inkomsten)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onze hypotheek is 35.2% van ons inkomen. Wat een bedrag! Mede door een restschuld. Dus dit ziet er met een jaar of 2-3 hopelijk heel anders uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. We zitten nu nog op 30 % hypotheek lasten van ons inkomen, en dan hebben we al veel extra afgelost.
    Waarmee ik maar wil zeggen dat we een TOP hypotheek hadden ( maar ook een TOP huis, dat dan gelukkig wel:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben de afgelopen jaren zoveel mogelijk afgelost. Afgelopen week heb ik een brief de deur uitgedaan dat we het laatste gedeelte in augustus willen aflossen met onze spaarpolis. Deze loopt dan 15 jaar en kan dan gebruikt worden om het restant af te lossen. Destijds werd ons geadviseerd een beleggingspolis te nemen, we zijn nu ontzettend blij dat we voor sparen hebben gekozen en zijn gaan aflossen. Het is enorm fijn om binnenkort van de hypotheek af te zijn. Ons netto inkomen is rond de 3100/maand.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij zitten op 5% dat is bruto. Maar zonder aflossing. Maar hou voldoende over om te sparen en de laatste 50% van ons huis te betalen. Maar dat doe ik over 12 jaar pas. Dan kijken wat slimmer is huis betalen of ...........
    Regering is onbetrouwbaar dus maar afwachten wat we gaan doen. 4-5% = 204.75 bruto ( wel elke maand weer haha) inkomen van beide samen is ongeveer 4200€

    BeantwoordenVerwijderen