Balans in het leven

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 14, 2015

Mijn blog gaat over het besparen op onze financien, het bewust omgaan met spullen en het versnelt aflossen van onze hypotheek. Met als doel om rijk te worden? Zeker niet!  Ons doel is om een betere balans te krijgen tussen werk en privé.

Maar wat is een mooie balans tussen werk en privé? Op dit moment werken wij beide fulltime (ma t/m vrij). We hebben dit altijd als prettig ervaren. Een riant inkomen en in het weekend tijd om leuke dingen te doen. Het kon allemaal niet op. Er was en is immers geld genoeg. Tot we er achter kwamen dat niet alles met ons riante inkomen te koop is.

In november 2014 bleken zowel de vader van mijn vriend als mijn vader erg ziek. Kanker. En uiteraard maakt werk en geld dan niets meer uit. We merkten dat beide 5 dagen werken pittig is. Vanuit het werk gingen we allebei naar onze vaders toe. Al snel werd duidelijk dat het mis was. Mijn schoonvader overleed 3 weken na de diagnose. Mijn vader leeft gelukkig nog, na een heftige operatie. De onzekerheid is er nog wel, komt het terug of niet? In januari kwam de volgende klap. De stiefvader van mijn vriend kwam ook onverwachts te overlijden.Het heeft onze kijk op het leven ontzettend veranderd.

Met geld is geluk niet te koop. We willen meer genieten van het leven. Geen stress meer om deadlines te halen op het werk. De tijd om onze hobby's uit te voeren. En de tijd om te genieten van mooie momenten met onze familie en vrienden. Alle clichés die wij ooit gehoord hadden over genieten van het leven kloppen. Geld is fijn, maar gezondheid en geluk zoveel belangrijker!

Nou klinkt dat natuurlijk fantastisch. Maar hoe gaan we dat doen? We doen dat door serieus om te gaan met ons inkomen. We hebben een plan gemaakt om onze hypotheek af te lossen. Minder hypotheek, betekent immers ook lagere vaste lasten. Minder lasten betekent voor ons ook dat wij minder inkomen moeten genereren. En we dus meer kunnen genieten van de tijd die we hebben.

Gaan we dan meteen minder werken? Nee, we hebben het plan om eerste de lasten naar beneden te brengen en daarna minder te gaan werken. We hopen in de toekomst een gezinnetje te stichten en vinden het prettig als we dan de mogelijkheid hebben om een aantal dagen per week voor de kinderen thuis te kunnen zijn.

Hoe vind jij jouw balans tussen werk en privé? Ben je tevreden hoe het nu is?

  • Share:

You Might Also Like

1 reacties

  1. Hier heeft alleen manlief een betaalde baan, ik ben thuis om voor onze 4 kids te zorgen, dit kan doordat
    mijn man een goede baan heeft, en we ook nog de mogelijkheid hebben om met 1 inkomen onze hypotheek extra af te lossen, moet zeggen dat we daar vorig jaar pas mee zijn begonnen, eerst gespaard voor groter huis, grote aanbouw, nieuwere stacaravan e.d. Soms zou ik zelf ook wel een betaalde baan willen hebben maar meestal ben ik gewoon blij met hoe het gaat bij ons.(doe wel allerlei vrijwilligerswerk dus heb wel gewoon sociale contacten e.d. als man vrij is zijn we ook gewoon echt vrij en hoef ik niet te werken zoals ik hier vaak om me heen zie. Gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen