Consuminder maar(t) 10: Shoppen!

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 09, 2015

Een dagje weg met vriendinnen? Shoppen. Een dagje weg met moeders? Shoppen. En ja... dat kost geld!

Daar valt dus genoeg te besparen. Ik werk niet met een kledingbudget. Ik heb in principe genoeg ruimte over in mijn 'vrij te besteden geld' om daar af en toe nieuwe kleding van te kopen. Kleding van de Pri.mark laat ik liggen. Ik wil niet dat mijn kleding ten koste gaat van kinderen in niet-westerse landen. Daarnaast koop Ik graag kwalitatief goede kleding. Als het even kan in de opruiming. Ik doe er dan gerust meerdere seizoenen mee. Als ik het niet meer draag, gaat het door naar vrienden of familie. Zo wordt een kledingstuk in ieder geval voldoende gebruikt.

Doordat ik niet met een kledingbudget werk, heb ik ook geen idee wat ik jaarlijks uitgeef aan kleding. Ik heb daarom op internetbankieren mijn pingedrag maar eens onder de loep genomen. Opvallend is dat ik gerust maanden niets kan uitgeven aan kleding en vervolgens geef ik in mijn vakanties (ik werk in het onderwijs) best veel uit. In het jaar 2014 gaf ik in totaal 533,80 uit aan kleding. Hierbij zat de aankoop van 2 paar nieuwe schoenen, een winterjas en een zomerjas. Deze aankopen sloegen de grootste gaten in mijn kledingbudget. Daarnaast zijn spijkerbroeken ook relatief prijzig.

Miskopen maak ik bijna niet meer. Ik koop kleding alleen als het echt lekker zit en de kwaliteit naar mijn idee voldoende is. Ik vind het zonde als kleding na een paar keer wassen al gekrompen/vaal is. Ik shop ook niet via internet. Als ik een kledingstuk koop, vind ik het prettig om deze vooraf in een pashokje te kunnen passen.

Ik twijfel of ik met een kledingbudget moet gaan werken. Ben jij een shopaholic? Hoeveel geef jij jaarlijks of maandelijks uit aan kleding? Werk jij met een kledingbudget?  Werkt dit voor jou?


  • Share:

You Might Also Like

3 reacties

  1. Ik shop zelf heel weinig, hou er niet van om kleding te shoppen, maar vind jou bedrag van 2014 echt laag.. knap hoor, hier winterjas 120 euro, laarzen 199,95, en dan nog wat gewone kleding, jurkjes e.d. volgens mijn vriendinnen koop ik veels te weinig maar haal zeker 1000 per jaar koop zelf af en toe wat dingen bij primark zoals sokken/panty.s e.d. dochterlief is wel groot fan. Gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook geen idee wat iemand gemiddeld uitgeeft per jaar aan kleding. Ik heb ondertussen een mooie basisgarderobe, dus kan mijn kledingaankopen redelijk spreiden :)

      Verwijderen
  2. Gezin met twee kinderen: in 2014 gemiddeld € 230,- per maand. Ik heb geen idee hoe dit is in vergelijking met de gemiddelde Nederlander. Zelf vind ik het toch veel, dus streef in 2015 ernaar om minder eraan uit te geven. Ergens heb ik gelezen dat het realistisch is om per jaar zo'n 5 tot 10% van het netto jaarinkomen aan schoenen en kleding uit te geven. In dat geval zitten wij er nog onder. Hartelijke groeten! JulieJulie (Een Zot en zijn Geld)

    BeantwoordenVerwijderen