Consuminder maar(t) 11: Besparen & investeren

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 10, 2015

De grootste kostenpost om te besparen is voor ons de hypotheekrente. Zomaar hierop besparen kan natuurlijk niet. De rente kan verlaagt worden, maar daarover betaal je dan direct een boeterente. Gezien het kleine renteverschil, is dat niet interessant voor ons. Aflossen is dat wel. Maar hoe pakken we dit aan?

Aflosplan
Al eerder schreef ik op mijn blog over ons plan om in 10 jaar van onze hypotheek af te komen. (Klikkerdeklik) Wij hadden bedacht om in december in een keer een groot bedrag af te lossen. We twijfelen echter of het niet verstandig is om al eerder een bedrag af te lossen. De rente op onze spaarrekening is immers laag (lees; 1%). De rente op onze hypotheek is hoger. Terwijl we daarover in discussie waren, kwamen we ook op andere manieren om meer rendement uit ons spaargeld te halen.

Investeren van spaargeld
Een paar weken terug waren we samen uit eten en kregen we bij een landelijke franchiseketen een folder over crowdfunding voor een nieuw te openen vestiging. Op internet heb ik hier meer informatie over gezocht. Het komt er op neer dat je jouw geld investeert in een nieuw te openen restaurant. Via de site stond dat het risico in deze investering relatief laag was. De ondernemer had al een ander restaurant van deze organisatie en wilde uitbreiden in een andere stad. Daarnaast was er voor het totale investeringsbedrag maar een klein percentage aan lening nodig.

Ik doe het! 
En toen hakte ik de knoop door. Ik ga het proberen. Ik heb een bedrag van 2000 euro ingelegd tegen een rentepercentage van 8%. Het totaalbedrag moet in 36 maanden terugbetaald zijn. Iedere maand wordt er een bedrag incl. rente terugbetaald. Het geld wat ik terug ontvang, sluis ik daarna direct weer door naar mijn eigen spaarrekening. Het ergste wat mij kan gebeuren is dat ik het geld straks kwijt ben. Dat zou erg zuur zijn, maar het is een bedrag wat ik kan missen. In het positieve geval heb ik een goede ervaring met crowdfunding. Iets wat ik in de toekomst dan misschien vaker kan gaan doen.

Heb jij aan ooit aan crowdfunding gedaan? Wat zijn jouw ervaringen?


  • Share:

You Might Also Like

5 reacties

  1. Onze ervaringen zijn goed: al 30 leningen uitgegeven, nog niemand die niet heeft betaalt. Al selecteren wij wel op de scores EN op de verhalen. Sommigen hebben een OKscore, maar staat het verhaal bol van de arrogantie - die hebben wij niet onze portefeille.
    Dus onze geheel persoonlijke ervaring is OK,heel OK. Maar het risico is er wel degelijk (daar krijg je ook die hoge rente voor)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te lezen kruidigmeisje! Voor ons is dit onze eerste crowdfunding. Het risico is er inderdaad, maar relatief gezien vrij laag.

      Verwijderen
  2. Nog geen ervaring hier met crowdfunding. Wil ik wel iets mee doen. Ik ben benieuwd @kruidigmeisje via welke organisatie jullie leningen verstrekken?

    BeantwoordenVerwijderen