Consuminder maar(t) 16: Inzicht

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 16, 2015

Besparen kan alleen als je inzicht hebt. Inzicht in je eigen financiën. Hoeveel gaat er uit en hoeveel komt er binnen? Welke mogelijkheden zijn er om te besparen?

Naast onze hypotheek (zie voorgaande blogs)  hebben wij de volgende vaste lasten:

Gezamenlijk:
  • V.itens  15,63 euro per maand
  • Internet/televisie/telefoon 72,50 euro per maand
  • N.uon  voorschot 175 euro per maand
  • I.nterpolis overlijdensrisicoverzekering 50,54 euro (ondertussen overgesloten Klikkerdeklik)
  • GLBT 507,20 euro per jaar
  • Z.ekur inboedel-/aansprakelijkheid-/reisverzekering etc. 47,25 per maand
 De persoonlijke vaste lasten van mijn hubby zet ik niet online, hij blogt immers niet. Mijn vaste lasten zijn als volgt.

 Individueel:
  • Autoverzekering All S.ecur WA casco + 27,61 euro per maand
  • Wegenbelasting 26 euro per maand
  • Zorgverzekering A.nderzorg 92,25 euro per maand
  • Mobiele telefoon abonnement Te.le2 34 euro per maand
Ik heb een klein autootje, welke relatief goedkoop in onderhoud is. Daarnaast vind ik dat mijn individuele vaste lasten netjes zijn. In onze gezamenlijke vaste lasten valt nog te besparen in ons energieverbruik. Hier willen wij de komende periode extra op letten.

Heb jij inzicht in jouw financiën? Weet jij waar jij op kan besparen? 


  • Share:

You Might Also Like

1 reacties

  1. Wat fijn zijn de vaste lijstjes met bedragen toch. Deze werken heel goed als spiegel. Even kijken:
    water kost ons (2 volwassenen, 1 kind van 3 jaar) 12,55, denk niet dat er veel op te besparen is. De beste bespaartip: een regenton!
    internet en telefoon: 12,95 (nee, geen televisie en allebei een mobiele telefoon van de zaak, dat scheelt!)
    gas en stroom: 100 euro (en dat voor een hoekhuis, kijk daar ben ik nu trots op!)
    overlijdensrisico: 25,64 (maar maar een uitbetaling van 100.000 euro)
    GLBT: 878,76 per jaar, maar daar kunnen we helaas zelf niets aan veranderen
    inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand verzekering: 51,87 (duur door de rechtsbijstand!)
    autoverzekering: 35,06 per maand
    wegenbelasting: 50,00 per maand
    zorgverzekering voor 2 volwassenen: 199,42 per maand

    Verder is de kinderopvang een grote vaste lasten: 1274,40 per maand, boodschappen: 500 euro per maand, huishoudelijke hulp: 180 euro per maand, betalen we beide de vakbond (32 euro samen), ANWB ( 6,00 per maand), ledigen containers (4,00 per maand) de kosten van de bank (2 euro per maand). De auto onderhoud/APK/reperaties kost ook nogal wat, maar omdat ik veel meer ben ga rijden weet ik niet precies wat dat op dit moment is, dit ben ik nog aan het berekenen.

    Ik hoopte op de kinderopvang te kunnen besparen omdat dochterlief binnenkort 4 jaar wordt, helaas lijkt dit niet het geval te worden, tjee, wat kosten de voorschoolse en tussenschoolse opvang veel geld en die lange (mid-)dagen (woensdag-, donderdag-, en vrijdagmiddag vrij en om de week de hele woensdag vrij).

    BeantwoordenVerwijderen