Consuminder maar(t) 17: Lunch meenemen of kopen?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 17, 2015

De titel zegt het al; koop jij jouw lunch op het werk of neem jij je bammetjes van huis mee?

Van nature ben ik een lui persoon. De ochtend is ook niet mijn meest favoriete dagdeel. Ik moet dus 4x mijn wekker laten snoozen, voordat ik mijzelf eindelijk uit bed hijs. Vervolgens spring ik onder de douche en ben ik iedere ochtend dankbaar als ik op tijd naar mijn werk vertrek. In mijn ochtendritueel vergeet ik dan het klaarmaken van de lunch. Want ach...op mijn werk hebben ze een prima gezonde kantine waar je heerlijke broodjes en fruitsalades kan kopen.

Uiteraard zou het heel veel besparen als ik zelf mijn eten van thuis mee zou nemen. Een kleine blik op de kosten voor de lunch van de afgelopen periode bleek dat ik in januari en februari 63,50 uitgegeven heb in de schoolkantine. Geen schrikbarend hoog bedrag, maar toch zonde van het geld. Er is immers genoeg te eten in huis om thuis al een lekkere lunch voor te bereiden.

Natuurlijk weet ik best hoe ik dit gedrag kan veranderen. Het is gewoon een mentaliteitsprobleempje. In plaats van heel vaak snoozen en uitstellen, ga ik proberen om na 2x snoozen uit het bed te stappen, korter te douchen en mijn lunch voor het werk voor te bereiden. Mijn valkuil is dat ik mijn broodje pasta op het werk niet zo lekker vind als de broodjes gezond uit de kantine. Ik wil dus ook nog proberen om iets lekkers op brood te doen.

Mijn vriend heeft mij verschrikkelijk uitgelachen toen ik hem vertelde over mijn goede voornemen. Hij kent mij natuurlijk al jaren en weet hoe moeilijk ik dit vind. Gelukkig voor hem motiveert mij dit alleen maar extra!

Hoeveel geef jij op jouw werk uit aan eten?


  • Share:

You Might Also Like

8 reacties

  1. Soms kan je dingen de avond van tevoren al klaarmaken, hoef je niet eens minder vaak voor te snoozen ;)
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan zelfs voor de hele week al vooruit smeren. En invriezen. Dan zijn je boterhammetjes nog lekker fris tegen de tijd dat je honger krijgt...!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hai! Ik geef geen pepernoot uit aan kantine eten. Ik neem altijd mijn eigen eten mee. Ik maak het de avond van tevoren of gewoon in de ochtend, vaak is het een restje van de vorige dag. Gewoon iets meer koken. Voor een week plannen en invriezen van bammies heb ik ook gedaan. Je hebt dus kans op gratis geld. Ik bereken mijn besparing altijd op zijn Mr Money Moustache: langere periodes. Jij ziet nu 31,25 per maand en vindt dat peanuts. heb je uitgerekend hoeveel dat is over 5 jaar op je aflossingshypotheek? 5%. Daar spring je toch voor uit bed! ;) Grapjes. Lekker de avond tevoren preppen of een aantal dagen prep doen. Thermosfles kopen (wijde opening) voor zelfgemaakte soep. Mijn collegas zijn retenieuwsgierig naar mijn dagelijkse prak. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi ik neem mijn eten mee, ik koop niets uit een kantine als het niet hoeft. Of het moet supergoedkoop zijn. We hebben niet zoveel geld dus ik moet ook wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zooooo zonde van je geld, je lunch kopen. Als je het iedere keer zelf van te voren maakt, moet jij eens uitrekenen wat je gaat besparen. ;) gewoon inderdaad de avond van te voren maken, ben je zo aan gewend. En 63 euro op maandbasis? Dat vind ik dus echt wel veel. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik koop geen lunch want waar ik werk is de kantine hartstikke duur. Anders zou ik een uur werken voor mijn lunch. En dat vind ik zonde van mijn tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hm, tja, dat is allemaal wel waar, maar moeten we niet met elkaar proberen de kantinejuffrouw aan het werk te houden? Van al dat niet-uitgeven komen steeds meer mensen thuis te zitten.

    BeantwoordenVerwijderen