Consuminder maar(t) 2: Afval scheiden

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 02, 2015

Wat heeft afval scheiden met consuminderen te maken? Deze maand probeer ik om zo min mogelijk producten met een verpakking te kopen. Dit zal niet volledig lukken, want bijna ieder product in de supermarkt wordt met plastic of karton omhult.

In mijn dorp hebben ze een goed systeem bedacht om mensen meer milieuvriendelijk te maken. Voor iedere keer dat onze grijze container geleegd wordt, betalen wij een vast bedrag. Door het afval te scheiden, kan je er dus voor zorgen dat je container minder vaak aan de weg gezet moet  worden. Onze A.ppie H. heeft een Retourette. Hier kan je vrijwel al je afval gescheiden inleveren.

In onze keuken staan daarom vanaf nu 3 bakken. Een voor het papier, een voor het plastic en een voor de flessen/drinkpakken. Iedere zaterdag zullen wij deze legen bij de Retourette. Ik ben benieuwd of ik deze maand een keer een leging van de grijze container kan overslaan.

Hoe ga jij om met jouw afval? Zijn er mogelijkheden in jouw omgeving om het afval te scheiden?

  • Share:

You Might Also Like

2 reacties

  1. Wij betalen ook een vast bedrag per grijze container die aan de weg gezet wordt. Scheiden loont dus zeker.
    Hier staan drie kratten in de bijkeuken op 'n schap. 1 voor papier, 1 voor glas, 1 voor plastic/sappakken want die laatste mogen bij elkaar hier.
    Overigens wordt bij ons de grijze container sinds januari maar 1 keer per maand opgehaald. We zullen hem dus wel elke maand aan de weg zetten want we hebben al de kleinste container die er is.(is dus ook goedkoper dan 'n grote container)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O zo iets zou ik hier ook wel willen, er is hier bijna geen mogelijkheid gescheiden in te leveren.
    Het liefst zou ik het per KG laten berekenen maar ja dat gaat waarschijnlijk niet werken aangezien we dan bij anderen gaan dumpen.
    nomoskar

    BeantwoordenVerwijderen