Consuminder maar(t) 20: Vakantie(s) boeken!

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 20, 2015

Reizen is een van onze favoriete vrijetijdsbestedingen. We proberen ieder jaar 1 stedentrip en 1 grote vakantie te doen. Daarbij is het natuurlijk de sport om ieder jaar naar een ander land op vakantie te gaan. Aangezien ik in het onderwijs werk, ben ik wel verplicht om in de schoolvakanties weg te gaan. Wat de vakantie toch meteen een stukje duurder maakt.

Prijzen vergelijken
Pakketreizen nemen we eigenlijk nooit. Tegenwoordig boeken we een losse vlucht + hotel & appartement. Lang leve de vergelijkingssites zoals expe.dia en boo.king. Het nadeel van deze sites zijn de cookies, zodra ze door hebben dat je op een bepaald land/hotel zoekt, vliegen de prijzen de lucht in.

Budget
Ieder jaar hebben we een vast budget voor onze vakanties. We gebruiken gewoon ons vakantiegeld hiervoor.Dit storten we op een aparte spaarrekening, waar we ieder jaar onze grote vakantie + stedentripje van betalen. Per jaar hebben we 3200 euro hiervoor te besteden. We kiezen meestal voor een hotel of appartement en vliegen naar onze vakantiebestemming. Aangezien we nog geen kids hebben, is dit prima betaalbaar en een prettige manier van reizen

Wij houden van actieve vakanties. We gaan graag surfen, touren, snorkelen, mountainbiken en ga zo maar door. Daar hangt uiteraard ook een prijskaartje aan. We houden in totaal 100 euro per dag aan voor 2 personen. Dat is incl. eten en drinken.

Stedentrip
De stedentrip voor dit jaar is al geboekt. Met vriendlief ga ik in de meivakantie naar Rome, naast het bezoek aan het oude centrum gaan we ook een dagje naar Pompei. Met vriendinnen ga ik in de herfstvakantie naar Krakau in Polen. We willen graag een bezoek brengen aan Auswitz. Het lijkt ons heel indrukwekkend, al schijnt de stad Krakau ook mooi te zijn. De zomervakantie hebben we nog niet geboekt. Daar gaan we in april maar eens naar kijken. Heb jij een aanrader voor de zomervakantie? Al vakantieplannen? En maak jij gebruik van een vakantiebudget?


  • Share:

You Might Also Like

2 reacties

  1. Vakanties zijn mijn/onze guilty pleasure. Ik leef er echt naartoe. Nou zijn we ook in de positie om dat te kunnen. Met ons inkomen hebben we de mogelijkheid om op vakantie te gaan. Dat moet ten koste gaan van iets anders. Dus sec bekeken is een euro die ik aan een vakantie besteed er niet een die ik kan aflossen of, mans guilty pleasure, aan een nieuwe auto ka besteden. Daar heb je dan ook meteen de 3 spaarrekeningen waar maandelijks een vast bedrag naartoe gaat.

    Nou moet ik zeggen dat onze fun-rekening niet alleen voor vakanties gebruikt wordt, dus ik weet het bedrag niet precies wat we daaraan uitgeven. Een vastgesteld budget hebben we dus ook niet.

    Plannen hebben we zat. Ik werk ook in het onderwijs, dus de meeste reisjes vallen in een schoolvakantie. In de voorjaarsvakantie was ik in Salzburg. In april gaan we naar Praag. In de herfst naar Andalusië. Deze zomer wordt het lastig. Man heeft veel werkafspraken. We weten niet of het lukt om twee weken aaneengesloten vrij te krijgen. Misschien zoek ik hem op als hij voor zijn werk in het buitenland moet zijn. Dat zie ik ook nog wel zitten.

    Vakanties zijn een keuze. Een keuze die ik heb. Ik maak de keuze mijn geld deels daaraan te besteden. Ik besef mij dat dat een luxepositie betreft.

    PS In Pompeii is tourguide Lello elke cent waard. Je ziet zoveel meer door een privégids te boeken. Maar boek op tijd. Hij is populair. https://www.toursofpompeii.com


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pakketreisen neem ik trouwens ook nooit. Behalve als bij Ex....pedi.... A de combi van vlucht+hotel goedkoper is dan los boeken. Cookies wis ik heel regelmatig. En ik surf vaak incognito. Of ik boek vanaf een andere laptop. De prijzen schieten idd omhoog als je interesse toont.

    Dagbudget is ook zo'n €100. Incl. brandstof. Ik maak graag rondreizen. We besparen niet op belevenissen, maar wat de keuze van eten en drinken betreft, is de goedkopere optie vaak net zo goed. Behalve de laatste avond. Dan trakteren we onszelf op een etentje. Een echt uit eten etentje. Daar kijken we dan ook wel weer erg naar uit.

    Fijne vakanties gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen