Consuminder maar(t) 3: Water besparen

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 02, 2015

Dit wordt een lastige voor mij; water besparen. Onze waterrekening is namelijk bovengemiddeld hoog. En ja.. ik ben de schuldige. Ik ben namelijk dol op douchen. Iedere dag minimaal 30 minuten. Al vaker heb ik mijzelf voorgenomen om korter te douchen, dat bespaart immers geld én het milieu. Om ervoor te zorgen dat het mij nu WEL gaat lukken, ga ik met een kookwekker werken. Ik ga hem op 6 minuten zetten. Na 6 minuten moet ik er dan ook echt onder vandaan! Geen smoesjes meer, vanaf nu moet het gewoon.

Wat kan jij doen om water te besparen?

Milieu
  • Repareer lekkende leidingen. Tien druppels water per minuut lijkt weinig, maar loopt op tot 1100 liter per jaar. Dat is onnodig verlies.
  • Stap telkens één minuut eerder onder de douche vandaan. Als iedereen dat doet, besparen we jaarlijks in Nederland 28 miljard liter water en 126 miljoen m3 gas.
  • Spoel klein chemisch afval (zoals medicijnen, olie, terpentine en verf) niet weg, maar lever het apart in. Alles wat u door de gootsteen of het toilet spoelt, kan in het grond- of oppervlaktewater komen en problemen opleveren bij drinkwaterwinning.
In huis
  • Als je oude kranen, de douchekop en de toiletstortbak vervangt door moderne watersparende varianten, dan kan uw waterverbruik 30 procent dalen: van gemiddeld 126 liter naar minder dan 90 liter per persoon, per dag.
  • Douchen met besparende douchekop bespaart al veel (warm) water. Het waterverbruik van een gemiddelde douchebeurt met normale douchekop is 68 liter water; met een spaardouchekop kost die 59 liter. Ter vergelijk: een warm bad kost 120 tot 150 liter.
  • Voordat warm water uit de kraan komt, loopt eerst koud water weg. Vang dit op om planten mee water te geven, of om groenten mee te wassen.
  • Speciale mondstukken of inlegringetjes voor kranen zorgen ervoor dat er per minuut minder water uit de kraan komt, zonder dat je hierdoor comfort inlevert. Ze besparen tot 3000 liter per jaar.
  • Kranen, douchekoppen en andere producten met het KIWA keurmerk Laag Verbruik op de verpakking, zijn gegarandeerd zuinig met water.
  • Draai alleen een was als de machine vol zit. Wasmachines zijn grote water- en energieverbruikers. Door bewust om te gaan met het gebruik van dit soort apparaten bespaar je niet alleen water, maar ook energie.
Rond het huis
  • Geef de tuin in de zomer niet elke dag water, maar bijvoorbeeld één maal per week een flinke hoeveelheid. Daardoor ontwikkelen de planten langere wortels, zodat ze dieper in de bodem water vinden. In droge tijden zul je dan minder water hoeven te geven.
  • Bij het wassen van de auto kun je driekwart van het water besparen, als je de tuinslang laat liggen en met emmers aan de slag gaat. De tuinslang gebruikt al gauw 150 liter water; met vier emmers van tien liter kan het ook. Sommige wasstraten hebben het Milieukeurmerk, zij werken energiezuinig en gebruiken een beperkte hoeveelheid water in een gesloten systeem.
  • Eén liter gemorste motorolie kan maar liefst een miljoen liter grondwater ongeschikt maken voor drinkwatervoorziening. Wees dus voorzichtig als je werkt met olie.
  • Regenwater is een goed alternatief voor leidingwater bij het wassen van de auto en het water geven in de tuin. Je kunt het opvangen met behulp van een regenton.
Zorgvuldig omgaan met water is de eenvoudigste manier om te besparen. Je verhoogt jouw structurele waterbesparing door te investeren in energie- en waterzuinige apparatuur, zoals een hoog rendement warmwatertoestel of vaatwasser met A-label. 
Wat doe jij om water te besparen?

  • Share:

You Might Also Like

3 reacties

  1. Als ik douche vang ik het douchewater op in een bassin en dat water recupereer ik achteraf om door het toilet te gieten. Bij het douchen zet ik de kraan open, maak mijn haar en mijn lichaam nat. Draai de kraan dicht. Ik was mijn haar, daarna was ik mijn lichaam en pas nadien zet ik de douchekraan terug open om mijn haar en lichaam af te spoelen. Op een paar minuten ben ik klaar met douchen. Nadat ik me heb aangekleed, droog ik met een microvezeldoekje de glazen wanden en de faïencetegels van de douchewand af. Douchen én afdrogen van de douchewanden en douchebak kost me ongeveer 10 minuten.


    Wij hebben één hangtoilet, en één staand toilet. In het waterreservoir van het staand toilet liggen 2 plastiekflessen opgevuld met water zodat elke spoelbeurt ongeveer 3 liter water minder verbruikt. Het hangend toilet heeft een spoelknop voor grote en kleine spoeling en verbruikt zowiezo minder of het staand toilet. Om die reden wordt het hangtoilet meer gebruikt of het staande toilet.

    Als ik 's zomers de groententuin en het gazon water geef, gebruik ik regenwater uit de regenput of uuit de regentonnen waar ik regenwater in opvang.

    De paar keren dat de auto gewassen wordt, gebruik ik regenwater. Kuisen doe ik ook met regenwater.

    Spoelwater van groenten gebruik ik om door het toilet te gieten.



    liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Liesbet Dat is heel bewust! Hoeveel water gebruik je op jaarbasis dan? (En met hoeveel personen ben je?)

      Verwijderen
  2. Ik probeer ook korter te douchen en minder vaak sinds kort en draai idd regelmatig de kraan dicht als ik mn haar insop. Verder geven we de planten in de tuin altijd water uit de sloot die we voor hebben (dat is dus mazzel). Ik heb 2 weken geleden ook een droogmolen voor buiten gekocht dus dat wordt wasjes buiten ophangen ipv in de droger (scheelt hoop energie). Heb de droogmolen via marktplaats gekocht dus dat is dan ook weer mooi hergebruik. Meeste lampen zijn ook vervangen door spaar en led lampen. Extra tochtstrips op de deur gemaakt en manlief moet er nu nog 1 onder aan de voordeur maken want daar komt nog teveel kou door (ligt nu fleecedeken voor) De verwarming probeer ik ook steeds meer op een lagere temperatuur te zetten. Dat vind ik wel lastig want ik ben een enorme koukleum (slechte doorbloeding). Trui heb ik meestal al aan en sjaal om mn nek scheelt ook. Hihi wat ik nu vaak doe in de avond is met mn voeten op de verwarming zitten (warme voeten maakt zo veel uit en helaas dikke of Zwolle sokken werken niet genoeg bij mij) en dan kan de verwarming zeker een graad lager (naar 19.6) en dat is al heel wat winst) Ik droom van een houtkachel/speksteen kachel.

    succes met korter douche! 6 minuten ipv 30 is gelijk wel heel streng hoor!! en zou je niet 1 dag of 2 dagen in de week kunnen nemen dat je niet doucht (wel wassen natuurlijk :)) en dan op de dagen dat je wel doucht bijv eerst 10 minuten en dan afbouwen naar minder?

    groetjes, Besparia

    BeantwoordenVerwijderen