Consuminder maar(t) 4: Zuinig rijden

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 03, 2015

Mijn werk ligt een eindje van mijn huis vandaan, waardoor ik iedere ochtend in mijn koekblik op wielen naar het werk ga. Uiteraard zou het natuurlijk het allergoedkoopst zijn om te fietsen, maar tijdtechnisch gezien is dat voor mij niet haalbaar. Naast het  woon-werk verkeer gebruik ik mijn auto vrijwel niet. Ik probeer zo veel mogelijk de fiets te pakken als dat mogelijk is. Als ik dan toch moet rijden, ga ik de komende maand extra letten op onderstaande tips.

  • Constant rijden. Schakel zo vroeg mogelijk (bij 2.000 tot 2.500 toeren) naar een hogere versnelling, en rijd zo veel mogelijk met een gelijkmatige snelheid. Dus: 80 km/u in de 5e versnelling, 50 km/u in de 4e versnelling.
  • Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op het overige verkeer. Zie je dat je snelheid moet minderen of stoppen voor een stoplicht, laat dan op tijd het gas los, ontkoppel niet en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.
  • Zet de motor af bij korte stops, zoals voor de spoorwegovergang of wanneer je in een lange rij staat voor het verkeerslicht.
  • Controleer de bandenspanning maandelijks. Doe dit als de banden nog 'koud' zijn (binnen 3 km na vertrek). De juiste bandenspanning zorgt voor minder brandstofverbruik, betere grip, een langere levensduur en een kortere remweg. 
  •  Houd je aan de maximum snelheden. Rijden met een hoge snelheid zorgt voor meer brandstofverbruik en dus meer uitstoot van CO2 en andere milieubelastende stoffen. Hard rijden verhoogt ook de kans op ongevallen en vergroot geluidsoverlast. De tijdwinst door hard rijden is vaak marginaal.
  •  Bij een constante snelheid van 70 tot 90 km per uur werkt autobrandstof het efficiëntst, en ontstaat dus de minste uitstoot van vervuilende stoffen. Deze snelheid geeft een gemiddeld verbruik van 5,4 liter brandstof per 100 km.
  • Gebruik je de auto alleen voor stadsritten? Dan is een airco af te raden: tijdens stadsritten veroorzaakt een airco relatief veel extra brandstofverbruik.
  • Rijd bij hoge temperaturen in de zomer eerst een paar minuten met de ramen open, sluit daarna de ramen en schakel dan pas de airco in; het wordt dan sneller koel.
Tips van: www.milieucentraal.nl 

Hoe zorg jij ervoor dat je zo min mogelijk brandstof per maand verbruikt? Mijn brandstofkosten zijn per maand gemiddeld 100/150 euro.Ik krijg van mijn werkgever 78 euro vergoed.  Krijg jij jouw brandstofkosten vergoedt van jouw werkgever?

  • Share:

You Might Also Like

2 reacties

  1. Mijn werkgever vergoedde redelijk wat, al zat er een maximum km aan. En ik woonde 180% van die km weg. Ik kon met die vergoeding mijn benzine net betalen, als ik heel zuinig reed.
    Het werk daarvoor was dichterbij. Dat kon ik af en toe fietsen (en dat is steeds vaker geworden omdat kindlief groot werd). Dat fietsen was ook niet helemaal gratis: de fiets kon ik uiteindelijk aan m'n spaarrekening wel terugbetalen van de reiskosten vergoeding, na 2 jaar, maar toen moest ik gaan sparen voor nieuwe broeken - een maat kleiner. Omdat ik ook nog een depressie heb kwijtgefietst, gun ik nu iedereen woonwerk fiets. Als je tips wilt, mail dan.
    Tot die tijd: sterkte met de auto. Airco gebruik ik zelden (alleen hoogzomer en de eerste rijminuut in de winter), dat scheelt veel.
    Een goede garage scheelt wel geld door goed onderhoud en reeele prijzen. Maar hoe te vinden? Zoek een garage waar je de auto van onderen mag zien en de onderdelen meekrijgt. Leer zo langzamerhand iets over je auto, zodat je de ergste B^&*SH!T van het koren kan scheiden. Ik weet geen andere manier om een betrouwbare (en niet te dure) garage te vinden, want ook ik ben geen vakman. En sinds de test van de ANWB tav garages en (niet)uitgevoerde reparaties vertrouw ik merk noch BOVAG garages.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerst kon ik op de fiets naar het werk maar ik ben nu op locatie van een project werkzaam, ongeveer 30 km van mijn huis. Die locatie bevindt zich in de stad waar weinig parkeergelegenheid is die bovendien duur is want betaald parkeren. Mijn werkgever vergoedt wel reiskosten maar doordat ik maar 4 dagen werk worden de reiskosten ook naar rato uitgekeerd en loont het net niet om een abonnement te nemen. Ik mag wel op de motor komen (daar is nog wel een plekje voor) en dat doe ik dus. Als ik mij gedraag rij ik bijna 1 op 19. Alleen als het glad is ga ik niet op de motor, dan pak ik wel het OV. Als ik op de motor ben scheelt het me ook een heleboel reistijd t.o.v. het openbaar vervoer. En omdat ik op tijd thuis moet zijn voor mijn zoon vind ik het dubbel zo fijn om zo min mogelijk tijd kwijt te zijn aan het reizen. En nog een voordeel: geen extra brandstofverbruik doordat de airco aan moet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen