Crowdfunding; een nieuwe investering

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 30, 2015

Via de website van horecacrowdfunding heb ik laatst 2000 euro ingelegd in een nieuw op te starten restaurant. De looptijd van de lening is 36 maanden met een rendement van 8%. Dit is mijn eerste ervaring met crowdfunding. Deze maand moet de eerste termijn terugbetaald worden.

Gezien de lage rentestand op mijn bankrekening, merk ik dat ik geneigd ben om meer te investeren in crowdfunding. Daardoor heb ik afgelopen week nogmaals 500 euro geïnvesteerd in een andere crowdfunding. Ik heb nu met mijzelf afgesproken dat ik niet nóg meer geld ga investeren, maar eerst een jaar ga kijken of ik positieve ervaringen op doe. Het geld wat ik 'over' heb, wil ik gaan investeren in onze hypotheek.

Beleggen
In de toekomst wil ik gaan beleggen ( lees; over 5 jaar). Op dit moment heb ik er gewoon de kennis niet van. Ik wil eerst van de hoed en de rand weten voordat ik mijn geld ergens in ga investeren. Door het lezen van verschillende blogs ben ik meer gaan nadenken over de mogelijkheden die er zijn om je geld te investeren. Door de lage rentestand merk ik dat ik meer open sta voor andere initiatieven.

Hoe ga jij om met jouw spaargeld? Zet jij het veilig op de spaarrekening? Investeer je het of gebruik je het als aflossing op jouw hypotheek?


  • Share:

You Might Also Like

4 reacties

  1. We hanteren een minimumbuffer, sparen nu voor een verbouwing van de zolder en de eventuele rest gaat naar de aflossing. Gegarandeerde winst namelijk tov spaarrekening en geen risico.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb besloten om te gaan beleggen, dit jaar. Ook met een relatief klein bedrag dat ik als leergeld zie. Net als jij dus, in feite, alleen jij begon met crowdfunding en ik met beleggen.

    Ik sluit overigens niet uit om over een half jaar óók te investeren in een crowdfunding project. Ook met een relatief klein bedrag, ook om te leren...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beleggen doe je met geld dat je over hebt en niet in de naaste toekomst nodig hebt, heb ik altijd geleerd. Zo ver zijn we nu nog niet. Wij gaan nu voor zekerheid en dat houdt in dat we de hypotheek helemaal hebben afgelost en aardig wat geld achter de hand hebben om dreigend een ontslag het hoofd te kunnen bieden. Vorig jaar heb ik nog deposito's weggezet voor 9 en 10 jaar maar de rente is nu zo gedaald dat ik dat nu niet meer zou doen. Ik sluit beleggen niet uit maar dan moet ik er eens flink induiken want ik weet er heel weinig van. Jammer dat ons dak niet geschikt is voor zonnepanelen want dat lijkt mij ook een mooie investering. Zo onafhankelijk mogelijk zijn lijkt mij het mooist.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het zelf echt niks dat crowdfunding maar voor kleine bedrijven is het wel handig om aan geld te komen. Ik verdien liever online bij als tekstschrijver voor Schrijversplaza.nl!

    BeantwoordenVerwijderen