De uitvaartverzekering; spaar jij voor jouw uitvaart?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 24, 2015

Mijn ouders hadden voor mij een uitvaartverzekering lopen bij de plaatselijke uitvaartvereniging. Bij deze verzekering kan je bij overlijden gebruik maken van de uitvaartverzorgers en het uitvaartcentrum behorende bij deze verenging. Daarnaast komt er bij overlijden een klein bedrag vrij om te besteden voor de begrafenis. Toen ik 18 werd, heb ik deze verzekering automatisch overgenomen en deze betaal ik nog steeds.

Alleen woon ik nu dus niet meer in mijn geboortedorp. En ook niet in de buurt. Het gebruiken van de uitvaartverzorgers en het uitvaartcentrum in mijn geboortedorp lijkt mij dus ook niet meer passend. Maar toch twijfel ik. Want waar ik nu woon, heb ik nog geen vaste vriendengroep opgebouwd. Waar zou ik dan eigenlijk begraven willen worden? Wil ik überhaupt wel begraven worden?

Na het overlijden van schoonvader, waarbij de kosten van zijn uitvaart bij ons terecht kwamen, wil ik altijd een bedrag van 10.000 achter de hand hebben voor mijn begrafenis. Ik wil niet dat anderen op moeten draaien voor mijn uitvaartkosten. En nu twijfel ik dus of ik de verzekering aan moet houden. Op dit moment woont het grootste gedeelte van mijn dierbaren in (of de omgeving van) mijn geboortedorp. Mocht ik binnen nu en een paar jaar komen te overlijden, zou ik daar wel begraven willen worden. Zelf merk ik er natuurlijk niets van, maar dat zou voor mijn nabestaanden natuurlijk wel fijn zijn.

Komend jaar houd ik de uitvaartverzekering nog wel aan, de kosten hiervoor stellen ook niet veel voor, 30 euro per jaar.  Volgend jaar ga ik nog eens kijken of ik het aan wil houden of dat ik een buffer voldoende vind en/of ik hier een deposito voor open.

Heb jij een uitvaartverzekering of houd jij een buffer aan voor jouw uitvaartkosten?


  • Share:

You Might Also Like

4 reacties

  1. Nee ik heb een buffer, overwaarde op m'n huis en een lijfrente die netto-inleg uitkeert bij overlijden.

    Ik weet dat sommige mensen zo'n verzekering essentieel vinden, maar ik vind het zelf echt onzin.
    Qua kosten is het meestal ook een hele dure verzekering.

    Ik geloof heilig in het adagium verzeker je alleen voor wat je echt niet kan missen en niet kan betalen. Ik zou er zelfs aan toevoegen en waar je zelf voordeel van hebt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie, een mooie kijk op het nemen van een verzekering. Ik denk ook dat als je zelf kan sparen, een verzekering eigenlijk onnodig is.

      Verwijderen
  2. hai, wij hebben een buffer ook. Wij hebben ooit nagevraagd naar een uitvaartverzekering, maar de verzekeraar zei dat het gezien o.a. onze leeftijd (toen in de 40) voor ons niet nodig was. Het advies was dat bedrag opzij te zetten elke maand als we twijfelden. Kan je je uitvaartverzekering niet vragen om het te sluiten eneen bedrag eerder uit te keren? Is waarschijnlijk niets vergeleken met wat je zou krijgen als je onverhoopt iets zou overkomen, maar dat geeft wel weer iets extra geld voor een andere pot. Die besparing kan je weer gebruiken om een buffer op te bouwen. Hoe kom je aan 10.000 euro?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel mensen denken dat een uitvaartverzekering gedoe voor de nabestaanden voorkomt. Het ontzorgd dus en men kan zich alleen concentreren op de overleden dienbaren.

    BeantwoordenVerwijderen