Financien maart 2015

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 30, 2015

Aan het einde van de maand hebben vriend en ik altijd een avondje waarop we de financiën doornemen. Hiervoor hebben we een excell-bestand gemaakt waarin al onze vaste lasten verwerkt zijn. Wij voeren vervolgens  onze salarissen van de betreffende maand in. Vervolgens berekent het programma wat wij beide maandelijks over moeten maken naar onze vasten lasten rekening en de boodschappen rekening.

Naar rato
Wij betalen alle vaste lasten naar rato. Het komt er op neer dat vriend meer betaalt aan de vaste lasten, maar daarbij ook meer geld overhoudt voor zichzelf. Aangezien wij beide fulltime werken, vinden wij dit de meest prettige manier van werken. We houden beide voldoende over om  rond te kunnen komen en te sparen.

Gescheiden rekeningen
Beide hebben wij een privé spaarrekening. Dit is echt ons eigen geld, waarvoor we geen 'verantwoording' bij de ander  af moeten leggen. Daarnaast hebben we een gezamenlijke spaarrekening. Hier worden onze vakanties en onverwachte uitgaven van betaalt. Op deze rekening houden we 2.500 euro achter de hand. Alles wat erboven staat, gebruiken we als aflossing voor onze hypotheek.

Mijn vaste lasten voor maart 2015
Mijn salaris was deze maand 1959,89. Van dit bedrag heb ik 201,15 overgemaakt naar onze boodschappenrekening. Naar de vaste lasten rekening heb ik een bedrag van 846,35 overgemaakt. Het resterende bedrag van mijn salaris gaat op naar de kosten van mijn auto, sparen, ziektekostenverzekering en mijn telefoonabonnement.


Boodschappen
Maandelijks maken wij 500 euro over naar de boodschappenrekening. Deze maand hebben we voor het eerst geld overgehouden. Dit hadden wij als doel gesteld tijdens consuminder maar(t)! De 150 euro over is niet gelukt, maar wel een bedrag van 112,34. Het geld wat deze maand overbleef op de boodschappenrekening hebben wij overgeplaatst naar onze gezamenlijke spaarrekening, waar we sparen voor een extra aflossing op onze hypotheek.

Hoe regelen jullie de financiën?




  • Share:

You Might Also Like

10 reacties

  1. Wij laten alles op 1 rekening binnenkomen.
    Sparen op 1 spaarrekning wat er over is aan het eind van de maand. (is bij normale maanden +/- 2500/maand)
    Op 2 januari doen we altijd max aflossen.
    Alleen de kinderen hebben een eigen rekening waar wij automatisch op sparen voor ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier hebben we maar 1 loon, wat onder het loon ligt wat jij aan gaf. Daar doen we alles van. Ik beheer de financiën en zorg dat alles goed terecht komt. We hebben geen vaste dag dat we samen de boel bekijken, berekenen, maar we praten er wel veel over. Eigenlijk vind man het ook wel best zo. Het sparen gaat erg goed, waardoor we lekker hebben kunnen aflossen en zo lang we niets tekort komen, is het goed. Hij is beter in werken buiten de deur, ik ben (veel) beter met geld en bezuinigen.... goed gere(geld)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hoort best vaak zoals bij jullie dat men allebei een eigen deel van je salaris houdt. Maar dat gaat alleen zolang alles nog goed loopt. Als een langdurig werkeloos wordt of wellicht nog erger chronisch wordt dan is dat niet vol te houden. Voor alle regelingen telt uiteindelijk het gezamenlijk bruto inkomen en dan kun je dus ook niet zeggen van- ja maar dat is mijn deel. Ik denk dat die gezamenlijke spaarrekening wel een goed idee is. Wij moeten wel alles samen doen- anders zou het niet gaan vanwege mijn spierziekte. Ik blogde er onlangs over hoe wij het doen op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier hebben we 1 salaris, zo rond de 2000 euro netto. Als dat binnenkomt gaat er direct een vastbedrag naar de spaarrekening. Ook gaat er een bedrag naar een andere spaarrekening voor zorgkosten. De rest is voor alle vaste en variabele kosten, en giften. Ik heb wel alles begroot, de kosten die eenmaal per jaar betaald moeten worden, zoals de autoverzekering, heb ik allemaal door 12 gedeeld, zodat er elke maand hetzelfde eruit gaat. Dit doen we al jaren zo, en het bevalt goed. Riekje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij ons komt alles op 1 rekening binnen. Daarvan betalen we onszelf een vast bedrag aan zakgeld. Dat is niet naar rato. Ik zie niet in waarom ik meer zakgeld zou moeten krijgen, alleen omdat ik meer loon gestort krijg. We werken allebei even hard voor de centen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toen ons eerste kindje geboren werd, heb ik mijn ontslag ingediend om voor de kinderen en het huishouden te zorgen. Mijn man is hier degene die het geld binnenbrengt, ik beheer het geld en geef het uit.....De verschillende rekeningen die wij hebben staan op gemeenschappelijke naam.
    Toen de kinderen klein waren, hadden we het met één inkomen niet makkelijk om rond te komen: leefkosten, vaste kosten, afbetaling van het huis, geld sparen voor 'later' (studies kinderen, spaargeld kinderen en spaargeld voor onze oude dag). Ondertussen is het 'later' : huis is al paar jaar afbetaald, kinderen hebben gestudeerd en zijn het huis uit, man kreeg opslag door bijkomende opleidingen.... Ons inkomen is dus, ten opzichte van toen de kinderen klein waren, gestegen en de kosten gedaald.
    Mijn man zijn loon wordt gestort op de zichtrekening en een deel ervan stort ik door naar spaarrekeningen of (in de tijd dat de intresten nog de moeite waard waren) kocht ik er kasbons of termijnrekeningen mee.
    Ik hou alle inkomsten en uitgaven nauwkeurig bij op papier omdat mijn man niet goed overweg kan met de pc en als mij iets overkomt, moet hij maar 'mijn boekhouding' nemen om te weten hoe we er financieel voorstaan. Ik breng hem regelmatig op de hoogte van onze financiële toestand maar het interesseert hem totaal niet dus ik veronderstel dat hij in de verste verte niet weet hoeveel we al dan niet hebben, op welke rekeningen het geld staat, bij welke banken we klant zijn..... liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier wel 2 salarissen, 1x per maand gaat er automatisch een bedrag van mijn rekening naar mans rekening.
    Hij betaald verder alles, vaste lasten, stort (ook weer automatisch) boodschappen geld op mijn rekening omdat ik altijd de boodschappen doe,
    Wat ik overhoud spaar ik, beleg ik en rommel ik zo wat mee aan, ik vind dat heel leuk.
    Man houd (door de hoge vaste lasten) veel minder over dan ik, hoewel zijn salaris wel veel hoger is.
    Maar gelukkig vind hij dat niet erg, hij is niet zoveel met geld bezig als ik.
    Natuurlijk is wel al het geld van ons samen ,
    Dus als er een grote uitgave moet of kan worden gedaan (denk aan extra aflossen hypotheek of nieuwe auto ) dan betaal ik daarvan een groot deel van "mijn" rekeningen.
    Ik vind het leuk om dan (zonder dat hij het weet) door b.v beleggingen een groter bedrag bij elkaar gespaard te hebben dan hij verwacht

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oei, ik krijg het er al benauwd van als ik er aan denk. Maar ieder zijn ding natuurlijk. Bij ons gaat het vanaf het moment dat we gingen samenwonen op 1 hoop. Ik was 18 en had studiefinanciering, hij 22 en net zijn opleiding afgerond en een baan. Wel hadden we allebei een aparte rekening, maar van zijn rekening hebben we een en/of rekening gemaakt. De vaste lasten gingen van zijn rekening en de variabele kosten meestal van mijn rekening. Toen ik later een baan kreeg, hadden we het wat ruimer. Van de en/of rekening gingen nog steeds de vaste lasten en van mijn rekening vervingen we de onze starters uitzet voor nieuw meubeltjes en vervingen we ons tv-tje uit de oudheid en de antieke bovenlader wasmachine met aparte centrifuge... (nee, dit was niet in de vorige eeuw, dit was in 2001...) Alles hadden we bij elkaar gescharreld via familie en rommelmarkten. Het was dus fijn om nu zelf spulletjes uit te zoeken.
    Nu hebben we nog maar 1 salaris omdat we er bewust voor gekozen hebben dat ik thuis zou blijven voor de kinderen. Dat ging heel soepel, omdat wij al niet dachten in het 'mijn en jouw' geld. Als alles gaat zoals gepland ga ik eind van dit jaar/begin volgend jaar weer werken. Mijn salaris zal dan op mijn eigen rekening komen, maar voor algemeen gebruik zijn. Dat houdt waarschijnlijk gewoon in dat hier een extra buffer gespaard wordt voor onderhoud en aflossingen.

    Gr. Immy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zoals ik eerder als eens zei; ik blijf het raar vinden om alles te delen behalve je geld ! En helemaal vreemd vind ik het dat de ene partner meer voor zichzelf overhoudt dan de ander ! Ik vind het een vreemde regeling. En zoals in een van de vorige reactie staat; wat nu als er iemand werkeloos wordt, chronisch ziek oid ? Dan kun je dit zo wie zo niet volhouden !

    BeantwoordenVerwijderen