Flinke bespaaractie

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 04, 2015

Op het internet las ik dat je veel kan besparen door je overlijdensrisicoverzekering opnieuw te laten afsluiten. De premies hiervoor zijn in de afgelopen jaren sterk gedaald. Afgelopen maandag besloot ik er maar eens een mailtje over te wagen naar onze R.abobank. Onze overlijdensrisicoverzekeringen lopen sinds 2008 bij I.nterpolis, welke een onderdeel is van de R.abobank.

Op mijn mail kreeg ik al snel een reactie. Oversluiten was zeker mogelijk, alleen waren hier wel eenmalige kosten van 65 euro aan verbonden. Via een linkje kon ik snel uitrekenen wat onze nieuwe premie zou zijn.

Oude premie:
Onze oude premie was per maand 50,54. Jaarlijks betaalden wij dus 606,48 aan premie.  Bij overlijden van mijn vriend zou aan mij een bedrag van 224.000 euro uitgekeerd zou worden. Als ik zou komen te overlijden zou er aan mijn vriend een bedrag van 112.000 euro uitgekeerd worden. In 2008 kozen wij bewust voor dit verschil, omdat ik toentertijd nog studeerde.

Nu is onze situatie totaal anders. De hypotheek is hoger, maar ondertussen werk ik ook alweer 5 jaar. We hebben genoeg financiële buffer en mijn inkomsten zijn op dit moment gegarandeerd. Samen met mijn vriend heb ik daarom afgesproken dat we beide bij overlijden voor 200.000 verzekerd willen worden.

Rekenen maar
En toen gingen we rekenen. De R.abobank rekent 25 euro aan onderhoudskosten per jaar. Via de site hebben we onze gegevens ingevoerd en kwam ons nieuwe maandbedrag eruit rollen. 9,57 voor mijn vriend (hij is ouder) en 8,14 voor mij. Jaarlijks zouden wij dan voor samen een totaalbedrag van 237,65 (= maandbedragen x 12 + 25 ) gaan betalen.

Conclusie
De 65 euro aan overstapkosten kunnen zeker uit. Jaarlijks besparen we ruim 300 euro. Door een relatief kleine handeling uit te voeren. Beide schrokken we van het verschil en waren we eigenlijk een klein beetje teleurgesteld in onze bank. Waarom hadden zij ons niet op de hoogte gebracht van de premieverlagingen in de afgelopen periode? Het blijkt wel dat je als consument altijd alert moet zijn op de verzekeringen en dat nakijken dus zeker loont!

Heb jij een overlijdensrisicoverzekering en controleer jij regelmatig de hoogte van de premie?




 P.s. Heb jij al een linkje naar in10jaarfo.blogspot.nl op jouw site staan? Zou ik heeeel leuk vinden! :)

  • Share:

You Might Also Like

6 reacties

  1. Hoi, wij zitten ook bij de rabo, bij ons zit deze verzekering gekoppeld aan de spaarhypotheek, zal het dan ook mogelijk zijn om het over te sluiten? gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anne,

      Dat hadden wij ook. Wij hebben hem lopen via I.nterpolis. Opnieuw afsluiten was geen probleem. Hier het linkje waar je de berekening kan maken. https://www.rabobank.nl/particulieren/producten/verzekeren/voor_uzelf/overlijdensrisicoverzekering/premie_berekenen/?intcamp=pa-verzekeren-overlijdensrisicoverzekering&inttype=button-premie_berekenen&intsource=particulieren.producten.verzekeren.voor_uzelf.overlijdensrisicoverzekering

      Misschien kan je er iets mee!

      Verwijderen
  2. Mooie besparing en verbetering van je verzekering dus. En meteen een duidelijke les: vertrouw niet op je bank of je verzekeraar...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei, Daar schrik ik toch van. Ik heb ook een overlijdensverzekering lopen en ook een verzekering gekoppeld aan de spaar optimaal. Ik geloof dat ik dat ook maar eens na ga kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor je link, ben nog aan het twijfelen, want volgens mij is er voor ons weinig besparing,
    zag dat wij voor de verzekering 191 euro per jaar betalen beiden 125000 verzekerd (hypotheek is 344000) maar we zijn hard aan het aflossen ook. als ik het nu opnieuw invoer voor nog 15 jaar (zolang loopt de spaarhypotheek nog, zouden we nog meer betalen volgens die link.. misschien doe ik iets fout? gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen