In 10 jaar financieel onafhankelijk; is het haalbaar?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 21, 2015

Een klein maandje geleden startte ik met bloggen. Ons doel? In 10 jaar tijd financieel onafhankelijk worden. Hier kreeg ik direct al reacties op. Ambitieus, maar vooral ook; Wat is eigenlijk financieel onafhankelijk zijn?

Voor ons betekent het dat wij in ieder geval onze hypotheek afgelost willen hebben en voldoende spaargeld willen  hebben om tegenslagen op te vangen. Als onze hypotheek eenmaal afgelost is, willen wij meer gaan inzetten op het investeren van ons geld. Op dit moment is investeren  het aflossen van onze hypotheek.

 Ons plan begon 's avonds op de bank met een wijntje en het starten van deze blog. Ondertussen hebben wij in korte tijd  al grote stappen gemaakt en begint ons plan steeds concreter te worden. In 2015 is ons doel om 15.000 euro af te lossen op onze aflossingsvrije hypotheek. Dit moet prima haalbaar zijn. Mocht het huis van schoonvader verkocht worden, zal er een grotere aflossing op onze hypotheek gedaan worden.

Naast het 'gewone' sparen wat wij al jaren doen, ben ik erachter dat vele kleintjes 1 hele grote maken als je naar de lange termijn kijkt. Zo hebben wij ons boodschappenbudget met 150 euro per maand naar beneden gebracht. Jaarlijks is dit toch een bedrag van 1800 euro. Als we dat over de gehele 10 jaar bekijken waarin wij onze hypotheek gaan aflossen, besparen we toch 18.000 euro. Alleen maar door te besparen op onze boodschappen. Bizar! Nu zullen de kosten voor  boodschappen in de komende jaren vast gaan stijgen, maar dat zelfde geldt (naar verwachting) voor ons salaris.

Wie het kleine niet eert...
Het geeft op dit moment bijvoorbeeld een enorme kick om uit te komen met ons boodschappenbudget en nog geld over te houden ook. Het geld wat we aan het eind van de maand over hebben, gaat naar onze spaarrekening. Zo hopen we dat alle 'kleine' beetjes samen uitgroeien tot een mooi bedrag. Voorheen zou ik niet de moeite hebben genomen om hier serieus werk van te maken. Nu ben ik blij dat wij dit gedaan hebben. Door voor mijzelf te berekenen hoeveel je kan besparen op lange termijn en hoeveel ik daardoor extra kan aflossen op onze hypotheek, word ik nog enthousiaster om te consuminderen en bewust met ons geld om te gaan.

Hoe zorg jij ervoor dat jij het consuminderen en aflossen vol blijft houden?



Pssst: Heb jij al een linkje van: In 10 jaar financieel onafhankelijk!  op jouw website staan? Linken of volgen vind ik heel leuk! :)

  • Share:

You Might Also Like

10 reacties

  1. Wij houden het consuminderen vol door onszelf ook af en toe eens een uitspatting te gunnen. Een docent van mij zei eens: geen inspanning zonder ontspanning, oftewel: de boog kan niet altijd gespannen staan. En die filosofie heb ik altijd gehouden :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doen wij ook. Iedereen moet zijn 'guilty pleasures' hebben! Dan houd je het echt goed vol! :)

      Verwijderen
  2. Hoeveel mag je zonder boete aflossen op je hypotheken per jaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 20% van de totale hypotheeksom per jaar. Daar komen we natuurlijk bij lange na niet aan!

      Verwijderen
    2. 20% is wel veel ja! Maar wel fijn als je eventueel een erfenis hiervoor kunt gebruiken. Met 10% ben je toch snel aan de grens. Tenminste wij wel, we hebben 3 'kleinere' hypotheken. Als je opeens een grote som geld zou krijgen kun je niet zo gek veel aflossen helaas..

      Verwijderen
  3. Met jullie inkomen zou dit bij gelijkblijvende omstandigheden naar mijn idee makkelijk haalbaar moeten zijn. Ik zou wel de lat voor aflossen hoger leggen dan jullie nu doen. Ik zou zeggen minimal 24.000 euro per jaar.

    Belangrijk gegeven is jullie kinderwens. Op wat voor termijn denk je hieraan en denken jullie minder te gaan werken. Je zou kunnen streven alle kinderkosten nu in extra aflossen te stoppen, dan ervaar je straks geen achteruitgang.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar hebben wij inderdaad ook over nagedacht en is ook de hoofdreden dat wij nu fanatiek aan het aflossen zijn begonnen. Ik denk dat 24.000 per jaar wel een heel nobel streven is.

      Verwijderen
    2. Ach ik bekeek m'n excelletje nog eens en in 2009/10 loste ik ook "maar" 15.000 extra af (en in 11/12 16/18.0000). Daarna ging het wel flink omhoog, maar dat had ook te maken met giften en een lagere buffer/spaarrekening vanwege de lage rente. Ik had vanaf het begin een annuiteitenhypotheek (ik was een van die rare die dat in die tijd); reguliere aflossing was ongeveer 3.000 per jaar.

      Aan het begin had ik ook meer kosten met het aanpassen/inrichten van m'n huis.

      Verwijderen
  4. Misschien nog een idee om wat je bespaart op andere gebieden (bijv boodschappen, verzekeringen etc) extra te sparen om af te lossen op je hypotheek? Dan kom je vast nog een stukje hoger uit dan 15.000€

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik los elke jaar (zover) 10% extra af. Ik ben alleenstaand en verdien onder modaal maar het lukt toch. Als ik het nog 5 jaar volhou ben ik hypotheek vrij....dus ik doe mijn best. Waneer mijn maandlasten weer naar beneden gaan is het wel extra motivatie. Gr. Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen