Investeren in jezelf; keuzes maken!

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 25, 2015

Al een tijdje loop ik met het idee om naast mijn baan een studie te gaan volgen. In het afgelopen jaar heb ik gemerkt dat ik onvoldoende inhoudelijke diepgang in mijn werk vind. In de toekomst wil ik graag als intern begeleider of zorgcoördinator binnen het speciaal onderwijs gaan werken. Om dit te bereiken kan ik een 2-jarige master bij de hogeschool volgen.

Keuzes
En dan kom ik met een enorm luxeprobleem. Ik wil heel graag deze studie volgen, maar ik wil ook erg graag een gezinnetje stichten. En een combinatie van beide lijkt mij heel zwaar. De master die ik wil gaan volgen duurt 2 jaar, waarvan je 1 dag per week onderwijs volgt. De kosten voor de studie zijn het probleem niet; hiervoor kan ik de lerarenbeurs aanvragen.

En nu....
Met mijn leidinggevende ben ik hierover in gesprek geweest. Hij ziet mij zeker naar deze functie toegroeien en stimuleert mijn initiatief om een master te gaan volgen. Hij weet van mijn kinderwens, maar ziet hier geen problemen in. En toch blijf ik twijfelen...

Zijn er ervaringsdeskundigen in de zaal? Wat zou jij doen in mijn situatie? Nog even wachten met studeren? Of toch voor beide gaan?

  • Share:

You Might Also Like

11 reacties

  1. Doen. Super interessant. Ik volg Master SEN Windesheim. Eind 2e jaar. Geeft heel veel voldoening. Bestaat uit modules. Heb je een periode minder tijd, dan doe je die module later.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou het zeker nu doen! Want je weet sowieso niet of het direct raak is, en zo wel, dan heb je het eerste jaar er al zowat opzitten als je bent bevallen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je een lerarenbeurs aanvraagt, kun je ook studieverlof aanvragen. De schOol krijgt dan geld om jou te vervangen. Maar dan nog kost het heel veel tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Studeren en zwanger zijn valt niet mee heb ik gemerkt. Ik werkte 4 dagen in de week, kreeg geen studieverlof, heb het schakeltraject en de master onderwijskunde gedaan aan de universiteit. Uiteindelijk in 5 jaar ipv 4, omdat ik aan het begin van mijn 4e jaar zwanger werd. Als ik het nog eens over kon doen en ik had de keuze dan had ik een jaartje gewacht met zwanger worden en eerst mijn studie afgerond. Het heeft me een jaar extra gekost wat ik niet erg vind, maar ik wilde mijn studie afronden én van mijn zwangerschap en kind genieten, dit ging niet. Dus heb ik eerst mijn studie op een laag pitje gezet, het daarna weer opstarten vond ik extra moeilijk. Ik wilde liever die tijd met mijn kleine besteden. Ik ben wel heel erg blij dat ik mijn studie uiteindelijk heb afgerond.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beginnen met de studie. Stoppen met voorbehoedmiddelen negen maanden voor diploma-uitreiking. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk, de verschillende reacties. Ik weet niet of je fulltime werkt en hoe oud je bent.
    Maar het is een hele klus, deze studie naast een fulltime baan voor de klas.
    Natuurlijk, krijg veel nieuwe inzichten en krijg je er energie van. Maar er ligt ook twee jaar een stevige druk op je.
    Je moet regelmatig verslagen inleveren. Naast je werk dus een hele investering.
    Je andere wens, een gezin, is natuurlijk prachtig. Ik ben het met Daantje eens, het moet eerst maar eens lukken.
    In die tussentijd, zou je al een heel eind met je studie zijn. Als er eenmaal een kindje is, komt die studie er waarschijnlijk voorlopig niet van. Neig ik er toch naar om je te adviseren met je studie te starten.
    Ik werk zelf als ib-er en kan je zeggen dat het een drukke, maar erg leuke functie is.
    Ook nog beter te combineren met een gezin.
    Ik wens je veel sterkte met je keus!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb de PABO zwanger gedaan, kind was twee weken over tijd, gelukkig, want op de uitgerekende datum leverde ik mijn afstudeerboek in.. Het kan allemaal, maar er moet niks mis gaan.. Met baby studeren en werken zou ik niet je niet aanraden, maar ieder mens is anders. Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zou het nu doen! Want wie weet duurt het even voor je zwanger bent.
    Studeren met een klein kind is heel zwaar, ik deed dat wel en dat heeft me de nek gekost.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Om mij heen zie ik erg veel moeders met jonge kinderen die enorm veel vertraging hebben opgelopen met hun studie door zwangerschappen en jonge kinderen. Sommigen kunnen het niet eens afmaken. Anderen gaan pas weer verder studeren als kind 4 jaar is etc.
    Zelf ben ik zwanger geworden rondom mijn afstuderen en dat was perfecte timing. Daarna nog een tijdje lekker kunnen werken en toen alle tijd en aandacht voor m'n dochter. Ideaal wat mij betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je leeftijd speel ook mee natuurlijk, maar ik zou nu de Master doen en vrijwel afronden en daarna proberen zwanger te worden. Ik zie om me heen zo veel collega's die knel kwamen te zitten tussen werk/studie en baby: bekkeninstabiliteit en daardoor waarschijnlijk nooit meer de oude, huilbaby's, meerlingen, ernstige en daardoor invaliderende zwangerschapsmisselijkheid. Vaak gaat het allemaal goed, maar soms ook niet en dan kun je maar beter eerst de Master gedaan hebben. Tenzij je nu 39 bent of zo. Dan zou ik eerst zwanger worden en over een jaar of 10 aan mijn Master beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen