Kinderen en financien

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 22, 2015

Als kinderloos stel hebben wij nog geen benul van de kosten die erbij komen kijken als er een kleintje zou komen. Wel horen en lezen we overal dat je op dat moment een flinke inkomensterugval mag verwachten.

In de toekomst hopen wij een gezinnetje te stichten, maar daarbij hopen we ook dat we de mogelijkheid hebben om minder te gaan werken. In het ideaalplaatje zou ik 3 dagen werken en vriendlief 4 dagen. Er blijven dan 2 dagen over waarbij er kinderopvang geregeld moet worden. Ook een aardige kostenpost. Familie en vrienden wonen verder weg, we zijn dus afhankelijk van de reguliere kinderopvang. Samen hebben we er  al meerdere keren over gepraat en ons doel is om met 1 inkomen rond te kunnen komen. Daarbij is alles wat extra binnenkomt (mijn salaris dus) mooi meegenomen.

Om dat te bereiken moeten we er dus voor zorgen om nu een mooie buffer aan te leggen en onze lasten te verlagen door af te lossen in onze hypotheek.  Na het lezen van een aantal reacties op een voorgaande post, waarin aangegeven werd dat we beter extra kunnen aflossen, zijn we gaan het kijken of we dit jaar niet nog wat extra kunnen aflossen. Aflossen gaat natuurlijk veel minder snel op het moment dat er minder salaris binnenkomt.

Aan alle moeders & vaders, lukt het jullie om extra af te lossen in de hypotheek? Wat is de grootste kostenpost op het moment dat er kinderen kwamen?Wat was/is jullie ideaalplaatje qua werk op het moment dat er kinderen kwamen?




  • Share:

You Might Also Like

10 reacties

  1. Kinderen zijn zo duur als je ze zelf maakt... Toen onze 1e kwam, stopte ik met werken. Dit was de beste oplossing gezien het continurooster van mijn man en de hele lange dagen die ik maakte. Dus een inkomensterugval, tegelijkertijd verhuisden we naar een geschikte woning (huur) welke bijna 200 euro meer per maand kostte dan ons flatje. In dat huis is nr. 2 geboren en hebben wij zelfs met de kosten van 2 zeer jonge kinderen een huis gekocht op 1 salaris. In dat huis werd nr. 3 geboren. Nog steeds op 1 salaris. En we komen niets te kort. We lossen extra af, en kunnen nog leuke dingen doen. Onze kinderen lopen niet in merkkleding en krijgen geen dure spelcomputers ed.

    Inmiddels is dit niet meer het ideaalplaatje qua werk, maar niet omdat we geld tekort komen, maar omdat ik inmiddels zelf weer graag wil gaan werken. Natuurlijk is het verstandig om van te voren goed na te denken over geldzaken mbt kinderen, maar geniet er vooral van. Een kind kost geld, maar lang niet zoveel als sommigen beweren.

    gr. Immy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het CBS zegt dat je ongeveer 17% van je besteedbaar inkomen kwijt bent aan je kinderen. Dat betekent dus dat mensen die veel geld hebben er blijkbaar meer geld aan uitgeven dat mensen met minder geld. Hmm.... ;)

    Je kan het (ongeveer) zo duur maken als je zelf wilt. Tweedehands kleding kun je voor kiezen. Je kunt direct zelf beginnen met koken ipv dure potjes.

    Wij zijn van 2 salarissen samen naar 1 salaris met kind gegaan en we redden het prima. :) Het aflossen gaat niet meer zo hard als vroeger, maar dat vinden we niet zo erg. Een kind zet alles toch weer in een ander perspectief; althans, bij ons was dat het geval :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hai, Ik kan alleen van harte beamen wat hiervoor is gezegd, kinderen zijn zo duur als je zelf maakt. Terugkijkend denk ik dat wij de kinderen teveel hebben verwend, het had ook anders gekund, maar goed, dat is achteraf. Je kan het ook niet "plannen" en het houdt niet op bij 18. Het ene kind is de andere niet! Mijn man en ik waren nu allang samen met pensioen (sans enfants) en hadden naar alle waarschijnlijkheid een hipper dan hip leven in Londen en New York gehad. Dat is niet wat gebeurd is en een ding is zeker, we zijn maar wat blij met de kinderen die wij hebben grootgebracht. Elke dag weer. Nu het je maximale inkomen, ik zou zeggen, benut dat door o.a. extra af te lossen zodat je je vaste lasten in de toekomst drukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke vraag!
    wat ons het meeste geld gekost heeft is dat onze kinderen heel ernstig ziek werden geboren en we daardoor lange tijd niet konden werken. (1 jaar+ nasleep) Ook alle reiskosten, parkeerkaarten, lange tijd wonen in het ronald mac donald huis hebben veel kosten meegebracht. Daarna kosten in aanschaf van kinderwagen buggy bedjes, kleding viel in mijn ogen eigenlijk wel mee. je kunt dat zo duur of goedkoop maken als je wilt. Je krijgt ook kinderbijslag, dus tsja.
    Luiers+doekjes vind ik wel een kostenpost. We hebben een tijdje de wasbare luiers gebruikt maar deze lekten vaak door en koste me ook teveel tijd omdat deze niet in de droger mogen.
    ik heb onze vaste lasten goed onder de loep genomen en we leven al lange tijd met een redelijk laag inkomen (werken beiden wel, maar ik werk parttime), maar kunnen af en toe een klein beetje aflossen op onze hypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt het zo gek maken als je zelf wil wat betreft uitgaven. Aan kind 2 heb ik bijna niets uitgegeven. Wij werken beiden 4 dgn, hebben twee kinderen en lossen veel af. Nu al meer dan een ton. Dit doen we expres zodat we over een paar jaar rondkomen van 2 parttime banen zodat we veel thuis kunnen zijn met de kinderen en elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn ervaring is dat kinderen toch wel aardig wat kosten, veel heb je zelf wel in de hand zoals kinderwagen kleertjes e.d. echter de kosten beginnen als de kinderen iets groter zijn: clubjes, sporten, danslessen en ook eten ze hier als bouwvakkers :) Mijn kinderen studeren nu en dat kost een aardige duit, terwijl ze voor flinke volwassenen mee eten en sporten en veel extra studiekosten maken, ook kleding is duurder voor bijna volwassenen. Natuurlijk kan je ze zelf laten meebetalen, maar ze hebben studies die lange dagen vergen en wij hebben liever dat ze nu al hun aandacht daarop richten en dan met een mooi diploma op zak de wereld in kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Marianne, wij hebben er 3 kleintjes dus vandaar dat wij nu alvast beginnen met aflossen en hopelijk is de hypotheek afgelost wanneer zij gaan studeren. Hoe oud waren jouw kinderen toen je begon met aflossen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben ook drie kinderen en lossen ook af. Niet meer de bedragen van eerst, maar dat heeft vooral te maken met kosten voor onze verhuizing en nog wat verbouwingen in huis.
    Hoeveel kost een kind in het dagelijks leven? Wat extra boodschappen, luiers en doekjes een pak per week, wat extra water en elektra kosten, eventueel kinderopvang, geld voor kleding, eventueel wat geld om te sparen voor later.
    Denk nog steeds dat het voor iedereen verschillend is. Maar gok op (tot 4 jaar) 150€ per kind per maand. Zonder de kosten van kinderopvang, want dat weet ik niet.
    Als ze naar school gaan is dat bij ons 200€ per jaar aan overblijf en ouderbijdrage. Dus koopje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja, wat kost het als er een kleintje zal komen? Lastige vraag. Als je er vanuit gaat dat je zelf zwanger mag worden zonder al teveel moeite heb je alleen de kosten van de kleine straks. Maar als blijkt dat je zelf geen kinderen kan krijgen dan wordt het een ander verhaal. Wil je dan voor vruchtbaarheidbehandelingen gaan (en wat krijg je daarvan vergoed), wil je pleegzorg gaan doen, kies je ervoor om kinderloos te blijven of ga je net als ons een adoptieftraject in? Ik kan je niet over alle opties de ins en outs vertellen maar wat ik wel kan zeggen is dat adoptie zeker niet gratis is. Natuurlijk ligt het er aan voor welk land je zal kiezen en hoelang en hoevaak je naar het betreffende land mag gaan voor de adoptie geheel is afgerond. Een prijzig proces kan ik je zeggen maar het zal zoiets kostbaars opleveren dat
    het geld wat je kwijt bent in het niets zal vallen. Niet geboren uit je buik maar wel geboren in het hart... voor altijd de meest waardevolle parel in jouw wereld... onschatbare waarde.

    groet,

    lied

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je kunt ook een verschil maken tussen kosten en uitgaven. Als je stopt met werken vanwege de kinderen, en je verdiende € 1000 per maand, dan kost je kind al €1000 per maand voordat je geld hebt uitgegeven.
    Als je enkel kijkt naar de uitgaven, dan zijn de kosten heel anders. En dan ligt het er ook aan wat je ziet als kosten. Mijn kind en ik gaan vaak dagjes weg (kost geld). Dat had ik anders niet gedaan, want dan had ik die dag waarschijnlijk gewerkt. Toch zie ik dat niet als kosten, maar vooral als genieten.

    Ik denk dat je een kind niet kunt zien als kostenpost. Je bekijkt jezelf toch ook niet als kostenpost (als mijn kind 17% van mijn inkomen kost, wie maakt dan de andere 83% op? Juist, ikzelf. Ben ik toch de duurste in huis)

    Aflossen op 1 inkomen is met kinderen best mogelijk. Uiteindelijk komt het neer op het maken van keuzes

    Puckie

    BeantwoordenVerwijderen