Onderhandelen

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 22, 2015

Door goed te onderhandelen kan je veel geld besparen. Onderhandelen vind ik leuk. Gelukkig maar, want vriend vindt het helemaal niets. Als het op onderhandelen aankomt, mag ik dus aan de slag. En daar hebben wij veel geld mee bespaart!

Ons huis
In het najaar van 2013 gingen wij huizen kijken tijdens de open huizen dag. We hadden een aantal huizen via F.unda geselecteerd. We zagen een paar pareltjes voorbij komen. Een woning stond op mijn lijstje, maar niet op die van vriend. Het was een nieuwbouwwoning met een vraagprijs van 359.000 v.o.n.. Binnen ons budget, maar gezien de kosten die nog gemaakt moesten worden, had vriend zijn twijfels. Een nieuwbouwwoning koop je immers casco.

We hadden nog genoeg tijd over, dus gingen we er toch even langs. Aangekomen bij deze woning bleek de rest van de straat al bewoond. Dit was de enige woning die nog niet verkocht was. Destijds waren de woningen voor 389.000 casco verkocht. Deze woning was dus al een stuk scherper geprijsd. Eenmaal binnen bleek het druk, we waren niet de enige gegadigden. Om de woning toch verkocht te krijgen hadden ze naast de vraagprijs te verlagen ook een badkamer en toilet laten plaatsen. Bij aankoop van de woning mocht je daarnaast ook nog een keuken uitzoeken bij de plaatselijke keukenboer. De makelaar vertelde dat het bedrijf die de woning verkocht er graag dit jaar vanaf wilde. Zo konden ze het afschrijven in de boekhouding. Wij werden meteen enthousiast, maar wisten niets van de woonplaats af.

De makelaar nodigde ons uit om de week erop nog eens langs te komen. Dat hebben we gedaan. Er bleken al 3 opties op de woning te staan, maar al deze mensen hadden de eigen woning nog te koop staan. Wij hadden onze woning al verkocht en konden dus snel onderhandelen. Vriend dacht dat er op een nieuwbouwwoning weinig/niet te onderhandelen viel en wilde 350.000 euro bieden. Daar was ik het niet mee eens. Omhoog konden we immers altijd nog. Ik ben daarom de onderhandeling aangegaan. Uiteindelijk hebben we het voor 333.000 euro v.o.n. kunnen kopen, met de voorwaarde dat de overdracht voor 31 december plaats zou vinden. Dat was voor ons geen probleem.

Taxatie
Ons huis moest daarna getaxeerd worden voor de bank. De waarde van de woning is vastgezet op 360.000 euro. Al was dit uiteraard een momentopname. De woningen zijn in het afgelopen jaar naar verwachting niet meer in prijs gedaald. Onze hypotheek hadden we ook voor 333.000 euro afgesloten. Ondertussen hebben we hier al een deel van afgelost door de inleg in onze spaarhypotheek en het aflossen van onze annuïteitenhypotheek. Los van de waarde van de woning zijn we vooral erg blij met ons huis, want het is echt ons thuis geworden. We genieten van de ruimte die we hebben en zijn blij dat we voor een mooi bedrag in een prachtig huisje kunnen wonen.

Ben jij een echte onderhandelaar? Hoeveel heb jij hier al mee bespaart?

  • Share:

You Might Also Like

3 reacties

  1. Ik vind dat je super onderhandelt hebt. Daar ben ik zelf helemaal niet goed in. Je had dan natuurlijk het geluk dat ze de woning voor het eind van jaar uit de boeken wouden hebben.

    Ik vind jullie rentes gezien het jaar en dat jullie geen top-hypotheek hebben wel aan de hoge kant. Ik zou zeker eens kijken of je (door aflossen) in een lagere tariefs-/risco- klasse kan vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook niet van het onderhandelen, misschien wat assertiever daarin worden. Ik ben het wel met anoniem eens dat je door af te lossen je renteopslag zou kunnen laten vervallen/aanpassen. Lees je weleens blogger Juul van hypotheeknaarnul? Staan juweeltjes in!

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je tip Renga! Ik ga eens even bijlezen op zijn blog!

      Verwijderen