'Sociale druk' & financien

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 28, 2015

Hoeveel geld geef jij uit door 'sociale druk'? Ik merk dat het belangrijk is om hierin je eigen budget goed te bewaren. Bij vrienden, collega's en familie is er immers sprake van een verschillend budget voor een ieder.

Vrijgezellenfeest
Een goede vriendin van mij gaat binnenkort trouwen. Een geweldige happening uiteraard. Er wordt groots uitgepakt met bijbehorend vrijgezellenfeest. Kosten? 100 euro p.p. Ik vind dit prima, ik vind het een leuk programma én heb het graag over voor mijn vriendin. Toch komen er ook geluiden van andere vriendinnen die het te duur vinden. Het neemt te veel geld weg uit het budget wat zij hebben. Zij kozen ervoor om niet het gehele dagprogramma te volgen, om toch binnen budget te blijven.

Werk
Op het werk hebben we een lief-en leedpot. Hier leggen we per persoon 20 euro in. Als deze leeg is, wordt deze door een ieder weer bijgevuld met hetzelfde bedrag. Ik vind het een prachtig initiatief. Ik zie mijn collega's veel en vind het leuk om als team een cadeau of attentie aan te kunnen bieden als er een bijzondere gebeurtenis is. Maar wat als je dit niet nodig vindt. Zou jij nee durven zeggen?

Goede doelen
Aan de deur krijgen wij ook vaak verkopers. Betaalde verkopers poeier ik altijd af. Ik wil mijn eigen goede doelen kunnen kiezen. Bij collecte geef ik altijd een bedrag. Ook als er kinderen aan de deur komen die voor school, vereniging of een goed doel lopen, geef ik altijd een kleine donatie. Deze initiatieven moeten mijn inziens alleen maar gestimuleerd worden. Toch is er ook een vorm van sociale druk, want zou jij het buurjongetje nee verkopen als het even niet uitkomt?

Uit eten
Voor mij mag de rekening altijd gesplitst worden door het aantal gasten Bij een avondje weg wil ik niet teveel met financiën bezig zijn, mits dit uiteraard binnen de perken blijft. Met de mensen waarmee ik omga, is dit  wel het geval. Split jij de rekening of betaalt ieder voor zich?

Hoe ga jij om met 'sociale druk' en financiën? Durf jij het aan te geven als iets boven jouw budget is?

  • Share:

You Might Also Like

3 reacties

  1. Persoonlijk zou ik € 100,- veel te veel vinden om uit te geven voor een vrijgezellenfeest. Leuk hoor, als dat bedacht wordt door degenen die genoeg te besteden hebben, maar niet voor iedereen mogelijk. Eerlijk gezegd vind ik het niet sociaal van degene die het bedacht heeft, met name als je weet dat het voor sommigen niet te doen is. Ik zou er zelf dan ook niet aan meedoen, hoe lastig ook. Als je van te voren weet dat alle vrienden het kunnen en willen betalen is het natuurlijk een ander verhaal ! Maar jammer genoeg is dat niet altijd zo. Ik heb verschillende van dit soort situaties meegemaakt en gehoord en er ontstaan soms problemen door. Sociale druk kan ervoor zorgen dat mensen over hun grenzen gaan, vooral ook financieel, omdat het heel lastig is om er mee om te gaan.
    Zelf geef ik het wel aan als dingen te duur zijn voor mij. Ik geef ook aan waarom, dat ik het dus gewoon niet kan betalen. Over het algemeen helpt dit. Soms niet, dan snappen mensen het echt niet, of ze willen het niet horen. Als dat het geval is, zeg ik gewoon nee. Daar ben ik door de jaren heen beter in geworden maar het is niet altijd leuk. Persoonlijk vind ik dat de "anderen" zich ook best iets meer mogen inleven in de situatie van mensen die minder te besteden hebben. Zou een hoop sociale druk en frustratie schelen @

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik 'dateer uit de tijd dat er nog geen vrijgezellenfeestjes gegeven werden en eerlijk gezegd vind ik 100 euro per persoon toch heel veel geld om naar een vrijgezellenfeestje te gaan. Ik vind zelfs dat, wie een vrijgezellenfeestje wil geven, zelf voor de kosten moet opdraaien en niet dat de 'gasten' daarvoor moeten betalen. Een paar dagen na dat vrijgezellenfeestje volgt dan nog het huwelijk of het samenwonen en moet er weer geld uitgegeven worden. Als je voor een vrijgezellenfeestje 100 euro per persoon moet uitgeven, hoeveel geef je dan per persoon uit voor een avondfeest van het huwelijk zelf 150 euro ? 200 euro ? of nog meer ? Als koppel ben je dan al vlug 500 euro kwijt omdat je naar het vrijgezellenfeestje en avondfeest van een huwelijk 'mag'. 500 euro is voor vele mensen al een derde van hun maandinkomen...... Mij zouden ze zeker niet zien of dergelijk 'feestje'.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik met vriendinnen uit eten ga, dan betalen we elk voor zich. Dat komt omdat de ene vaak wel 2x zo veel uitgeeft als de ander: dure gerechten en véél drank. Ik ben meestal één van de mensen die niet zo veel geld uitgeeft: geen toetje en weinig drank. Ik heb niet veel zin om het eten van anderen te betalen. Die anderen hebben (veel) meer inkomen, waren zou ik dan met mijn 1650 netto per maand daarvoor moeten opdraaien?
    Net als anoniem hierboven, ben ik van voor de vrijgezellenfeestjes en babyshowers. Ik heb er nog niet ééntje meegemaakt. Maar: ik vind 100 euro wel erg veel geld voor het feestje van iemand anders.

    BeantwoordenVerwijderen