Spaarrente onder de 1% / negatieve spaarrente?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - maart 13, 2015

Op nu.nl las ik onderstaand artikel over een mogelijk negatieve spaarrente in de toekomst.

Rabobank verlaagt als eerste Nederlandse grootbank zijn spaarrente volgende week tot onder de 1 procent. Mensen met een vrij opneembare internetspaarrekening bij de bank krijgen dan nog maar 0,9 procent rente. Banken schroeven de spaarrentes al enkele jaren terug. Dit hangt samen met de lage rentestand in Europa. Vergelijkingssite Spaarrente.nl verwacht dat ook de andere grootbanken, ABN Amro en ING, hun spaarrentes komende weken onder de 1 procent brengen. Financieel directeur van Rabobank, Bert Bruggink, zei begin vorige maand al dat hij er zeker van was dat de grens van 1 procent zou worden doorbroken. Of de spaarrente negatief wordt, kon hij niet zeggen. Volgens Bruggink leert de ervaring dat mensen een kleine negatieve spaarrente, zoals in bijvoorbeeld Zwitserland, nog aanvaarden. Een persvoorlichter van ABN Amro wil desgevraagd niet vooruitlopen op eventuele rentewijzigingen. Ook ING kan nog geen uitspraken doen. ING-klanten worden altijd drie dagen van tevoren over een aanpassing ingelicht.
 
 Wij hebben alles (betaalrekeningen, spaarrekeningen en hypotheek) bij de R.abobank lopen. Nu vind ik het uiteraard jammer dat de spaarrente op dit moment laag is. Maar onder de 1 procent is eigenlijk wel een soort grens voor mij. Wat is nog de meerwaarde van sparen? is het niet verstandig om een kleinere buffer aan te houden? En wat als we straks een negatieve spaarrente gaan krijgen? Gaan we dan al ons spaargeld in onze sok stoppen?

Buffer
Mijn vriend en ik zijn in veel zaken erg behouden. We vinden een hoge buffer prettig. Je weet wel,voor het geval dat... Maar is onze buffer niet aan de hoge kant? Is het niet verstandig om een buffer van bijvoorbeeld maximaal 15.000 aan te houden i.p.v. 42.000? We zouden alvast een extra aflossing in onze hypotheek kunnen doen. Het nadeel is wel dat we dan niet meer bij het geld kunnen komen als wij het nodig zouden hebben. De komende week gaan we hier samen nog eens rustig over nadenken. Welke buffer houd jij aan? Wat zou jij doen bij een negatieve spaarrente?

  • Share:

You Might Also Like

16 reacties

  1. Bij negatieve spaarrente zou ik denk ik maar de hypotheek gaan aflossen en hopen dat er geen onverwachte tegenvallers op ons pad komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier houden wij 20000 buffer aan M/V en 4 kids. dit ivm de spaarrekening van de kinderen zitten we rond de 40000 dus we lossen de rest af. Wij hebben zelf geen grotere buffer nodig, zou niet weten waarvoor. manlief heeft auto van de zaak dus daar geen onverwachte kosten aan, heb zelf ook een auto maar is een oude, meer dan 1000 aan reparatie zou ik daar niet meer voor geven, als dat niet voldoende zou zijn zou ik hem wegdoen en voorlopig geen nieuwe nemen, heb hem nl. niet echt nodig, is echt pure luxe. wasmachine e.d. kan je makkelijk voor die 20000 doen (en hebben vorig jaar een nieuwe evenals vaatwasser, koelkast. vriezer e.d. (die zijn 2,5 jaar oud) de badkamer moet hier nog een x maar dat vind ik over 5 jaar ook prima, en spaar daar dan wel los voor, wij gaan nu echt voor aflossen. ben benieuwd waar jullie denken zo'n hoge buffer voor nodig te hebben. Wij hebben trouwens 1 salaris, zelf heb ik geen betaalde baan. Gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen Anne. Ik denk dat 20.000 inderdaad een mooie buffer is.

      Verwijderen
  3. 42000 met zijn tweeën is wel aan de hoge kant, dan zou ik gaan aflossen. Hier kun je een bufferberekenaar invullen: https://service.nibud.nl/bufferberekenaar/#/panel1

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de link!! Ze geven inderdaad een lagere buffer aan. Gezien onze lasten vind ik dat wel wat aan de lage kant..

      Verwijderen
  4. Erg hoge buffer (fijn!). Ik zie de buffer vooral als idd onverwachts iets kapot gaat, of je werkloos wordt en een paar maanden moet overbruggen. Meer dan 10-15 duizend lijkt me niet nodig daarvoor. Persoonlijk zou ik zeker aflossen met zo'n saldo, tenzij er nog een grote verbouwing op stapel staat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, geen verbouwingen of andere dure uitgaven in de planning. Misschien spelen we wel iets te veel op safe door zo'n hoge buffer aan te houden...

      Verwijderen
  5. Negatieve spaarrente zou ik trouwens niet accepteren. Ik haal m'n geld daar dan weg. Andere bank heeft misschien wel meer te bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vraag: Waarom wil je een buffer aanhouden die zodanig is dat je vermogensrendementheffing zou moeten betalen, als je dan ook nog eens een negatieve rente zou krijgen, ben je tweemaal gen@@id.
    Voor het geval dat... reken ik voor de buffer max. 6 maanden salaris, plus wat kruimelwerk voor een andere wasmachien oid.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk ook dat we een lagere buffer aan moeten gaan houden. Het rendement wat we nu behalen op ons spaargeld schiet op deze manier niet op. We twijfelen alleen welk bedrag voor ons het meest geschikt zou zijn. 6 maanden salaris is bij ons al rond de 32.000....

      Verwijderen
  7. Ik ben alleenstaand met 2 kinderen die nog jong zijn. Ik hanteer een minimumbuffer van 5000. Ik heb rond de 9000 en volgend jaar wil ik 15 hebben. Dat is mijn doel en daarna mag ik van mezelf de teugels wat laten vieren. Ik zorg ervoor dat ik niet, incl het spaargeld van mijn kinderen, boven die 21000 kom waarover ik dan belasting moet betalen. Ik werk zelf voor mijn geld en betaal voldoende belasting, maar niet over mijn spaargeld. Negatieve rente zou ik niet pikken, dan haal ik al mijn geld eraf en zoek ik wel een andere bank.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier een buffer van 6 maanden. En dan bedoel ik niet 6 maanden salaris. Ik bedoel de kosten die wij maken in 6 maanden. En dat is minder dan 6 maanden salaris, aangezien wij ook nog kunnen sparen.

    De kosten van 6 maanden levensonderhoud (en dat is inclusief alles, dus ook de auto de je niet rijdt als je werkloos raakt, maar wel de wegenbelasting die doorloopt, en wel representatieve kleding die je wellicht voor een sollicitatie aanschaft) hebben we op een spaarrekening geparkeerd en daar komen we niet aan. De rente laten we gewoon oplopen. Met net iets meer dan 1% rente loopt dat echt niet uit de hand. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Okay, goed. Ik geef toe. Als je werkloos raakt in de winter, dan verbruik je meer gas. Maar op zich vind ik dat dat op te vangen moet zijn doordat de buffer is gebaseerd op het gemiddelde peil voor levensonderhoud.

      Verwijderen
  9. ik heb voor mijn inkomen een onwijs hoge buffer, maar als de spaarrente negatief zou worden dan ga ik investeren in een kluisje en mijn geld van de spaarrekening halen. ik ga niet betalen voor het voorrecht om mijn spaargeld op een bankrekening te laten staan.ik heb een huurhuis dus ook geen hypotheek en ook geen andere schulden, dus aflossen is geen optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als de rente negatied word ga ik aanvragen wat de boete is voor extra (boven de 10%) aflossen, want dan is het al erg genoeg dat ik extra belasting moest betalen dit jaar. Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je toevallig geen optie om bij te storten in een spaarhypotheek bijv? Naast het 10% aflossen?

      Verwijderen