Beleggen voor dummies

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 03, 2015

Op dit moment heb ik  nog weinig kennis over beleggen. Daarom ga ik in de komende tijd actief op zoek naar informatie over beleggen. Uiteraard deel ik deze informatie graag. Vandaag daarom les 1: beleggen voor dummies! 


Ben jij een belegger?

Je hoeft echt geen miljonair te zijn om te kunnen beleggen en om te kunnen profiteren van goede rendementen. Het is wel zo dat er vaste kosten bij beleggen komen kijken. Daarnaast is het verstandig om te beseffen dat de beleggersmarkt nu eenmaal niet altijd stabiel is. Aandelenkoersen kunnen stijgen en dalen. Dan is het belangrijk om er op te vertrouwen dat korte termijn verlies op langere termijn gecompenseerd kan worden door positieve resultaten.

De basisregels van beleggen

Beleggen is minder ingewikkeld dan het lijkt. Maar het is wel goed om te onderzoeken of jij er een type voor bent. Om je daar een beetje bij te helpen, heb ik  een aantal basisregels voor je op een rij gezet. 

1. Beleg met geld dat je op korte termijn niet nodig hebt

Beleggen is interessant op de lange termijn. Dus is het verstandig om een deel van je spaargeld apart te houden als buffer. Zodat je niet direct zorgen hoeft te maken bij onvoorziene uitgaven.

2. Beleggen is vermogensopbouw voor de lange termijn

Vermogensopbouw door te beleggen vraagt om een lange adem. Want hoe meer tijd je hebt, hoe beter je eventuele negatieve periodes kunt opvangen en kunt profiteren van de positieve periodes. 

3. Je belegt om in de toekomst jouw doel te verwezenlijken

Waarom wil je beleggen? Om je hypotheek af te lossen? Voor de studie van de kinderen of misschien als aanvulling op je pensioen? Het is verstandig om vooraf je doel te bepalen. Zodat je kunt vaststellen hoelang jouw beleggingshorizon is en dus, hoe lang je het geld moet kunnen missen. Dit heeft namelijk een grote impact op het verwachte rendement. Bovendien houdt een beleggingsdoel je scherp en kun je gestructureerd naar een resultaat werken. 

4. Je beleggingsportefeuille moet goed aansluiten op het beleggingsdoel

 Je hebt een beleggingsdoel bepaald. De volgende stap is een beleggingsportefeuille samenstellen. Het is belangrijk dat deze goed aansluit op jouw beleggingshorizon, ofwel de termijn waarbinnen je het doel wilt bereiken.  Over het algemeen kan gesteld worden dat hoe hoger de rendementsverwachting, hoe groter het risico. Maar hoe langer je belegt, hoe groter de kans op een positief rendement. 

5. Zorg voor een goede spreiding

Er is een aantal manieren om het risico dat je loopt met jouw beleggingen te beperken. De belangrijkste manier is om jouw portefeuille goed te spreiden. Naast het spreiden over verschillende soorten beleggingen, kun je de beleggingen ook over verschillende regio’s en bedrijfssectoren spreiden. Dit maakt de beleggingen minder kwetsbaar. En zo zorg je er voor dat niet de hele portefeuille wordt geraakt als er een bepaalde regio of sector door een economisch moeilijke fase gaat.

 6. Bouw je portefeuille gespreid op en af

Naast spreiding binnen jouw beleggingsportefeuille kun je gespreid over de tijd beleggen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld na een eerste storting maandelijks automatisch te gaan beleggen. Zo maak je gebruik van verschillende instapmomenten en voorkom je het risico om met de hele inleg op het verkeerde moment in te stappen. Dit kan voordelen bieden bij een wisselvallige markt zoals tijdens een crisis.

Kosten beleggen
Aan beleggen zijn kosten verbonden. Voor het aanhouden van een beleggingsrekening(en) betaal je o.a. een basisfee. Hierdoor wordt beleggen daarom pas interessant als je met een wat groter bedrag belegt. Anders is de kans te groot dat de kosten van jouw beleggingen groter zijn dan de opbrengsten.

Vrijwel iedere bank heeft de mogelijkheid om een beleggingsrekening te openen. Kijk goed naar de kosten hiervan, als je met een relatief klein bedrag gaat beleggen. Het zou zonde zijn als deze kosten hoger als het rendement is.

Heb jij ervaring met beleggen? Heb jij goede tips voor startende beleggers?

  • Share:

You Might Also Like

4 reacties

  1. Ik beleg sinds 2010 in het klein omdat ik niet veel had en heb, begrijp me niet verkeerd, ik heb het goed hoor. Ik handel ik niet zo heel veel (om de kosten te drukken, elke handeling kost immers geld en als je niet zo heel veel hebt geinvesteerd is dat zonde). Het is misschien 2 a 3 keer jaar dat ik koop/verkoop. Ik begon met 750,00 en zit nu op ong. 2500,00 zonder al te veel extra in te leggen. Ik zoek de kleintjes, kijk naar hun verleden en of ik het eens ben met hun 'doel' Ik ben meer een 'warren buffet' belegger, zeer lange termijn. Ik snap nog steeds niet heel veel van opties en dat soort dingen, daar wil ik best wel meer over weten. Hopelijk ga je die ook nog bespreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bezint eer gij begint zou ik zeggen. Mijn man komt uit de beleggingswereld. We zijn wat dat betreft gepokt en gemazeld. je doet het ook niet "even", waar ga je in beleggen bijv, opties, aandelen, dagkoersen........ Brrr. het blijft een gok en weet dat je nooit up to date bent met je informatie zoals een bankmedewerker is in diie wereld. Zenuwslopend. Online beleggen is heel makkelijk maar kan je er wel tegen als je ziet hoe je geld per uur verdampt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Open vooral een rekening bij een online broker zoals lynx of tradersonly en niet bij een grootbank zoals de ABN of de Rabo. Hierbij betaal je geen bewaarloon en betaal je alleen voor elke transactie een relatief laag bedrag. Ik heb zelf goede ervaringen met het verkopen van opties (veel goede informatie te vinden op tastytrade.com (engels)) en met dividendbeleggen (veel informatie te vinden via dividendmantra.com en de blogroll van passive-income-pursuit.com (allen engels)). Begin klein om te leren. Zie eventuele verliezen in het eerste jaar als leergeld en probeer centen leergeld te betalen in plaats van euro's. Let bij het kopen van aandelen op dat de beurzen op all time high's staan en dat het gratis geld van de centrale beurzen veel onbekendheid/onzekerheid met zich mee brengt.Het risico dat je je inleg deels kwijt raakt is volgens mij op dit moment relatief hoog. Iedere belegger heeft hier echter een andere mening over en dit zul je dus uiteindelijk zelf moeten bepalen. Kortom, mijn advies zou dus zijn om met een klein bedrag te oefenen en je eigen strategie te ontwikkelen, zodat je later in gunstigere tijden deze toe kan passen. En uiteindelijk valt er in elke markt geld te verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe aan indexbeleggen met een maandelijkse inleg, daar wijk ik niet vanaf en verkoop ook (nog) niet. Het is geld voor de lange termijn. Volgens experts is het voor de wat meer leek, een betere manier van beleggen dan steeds aan- en verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen