, ,

Ben jij een vrek?

april 12, 2015

Iedereen heeft zo zijn eigen kijk op geld en hoe je hier mee om moet gaan. Dit zorgt in het dagelijks leven best wel eens voor bijzondere momenten.

Zo heb ik in mijn schoonfamilie een zwager en schoonzus die erg gericht zijn op aanzien. Computer, tablets en telefoons moeten uiteraard van het welbekende fruitmerk zijn, de kinderen moeten in kleding met een prachtig paardje erop lopen en voeding moet uiteraard van een A-merk zijn. Helemaal prima. Ieder zijn eigen keuzes.

Zij hebben een vergelijkbaar inkomen als de onze, maar een totaal ander uitgavenpatroon. Waar bij ons consuminderen centraal staat, zijn zij van het consumeren. Op de verjaardagen van de neefjes en nichtjes krijgen wij altijd een cadeaulijstje toegestuurd via lijstje.nl. De cadeaus beginnen altijd vanaf 50 euro. Daar was ik het niet mee eens en dat heb ik ook bij vriend aangegeven. We hebben veel nichtjes en neefjes en we willen geen onderscheid maken. Ieder nichtje/neefje krijgt 15 euro op zijn verjaardag.

Op onze verjaardagen zorgen wij altijd voor veel eten en drinken. Meestal gewoon van de l.idl. En ja, daar kregen we dus wel opmerkingen  van zwager en schoonzus over. Waarom wij met ons inkomen niet gewoon onze boodschappen lieten bezorgen door de A.ppie? Sindsdien noemt zwager mijn vriend liefkozend 'vrek'. Hij vindt het maar grote onzin dat je met een goed salaris op aanbiedingen let.

Maar wat is vrekken eigenlijk? Voor mij is vrekken als iemand bewust geen geld wil uitgeven aan de ander  om er zelf beter van te worden. En als er iets niet bij ons van toepassing is, is het dat wel. Iedereen is hier altijd van harte welkom om mee te eten, te blijven slapen en daarnaast trakteren wij regelmatig vrienden en familie. Alleen hechten wij weinig waarde aan merkartikelen. We hebben graag kwalitatief goede spullen, maar vinden het onnodig om ieder jaar een nieuw product te kopen, omdat het andere alweer uit de mode is.  We besteden graag geld aan reizen en dagjes weg. Zo heeft ieder zijn eigen prioriteiten in zijn uitgavenpatroon.

En de mening van mijn schoonfamilie? Helemaal prima. Maar uiteindelijk blijven wij wel gewoon wie wij zelf zijn.

Hoe ga jij om met mensen die een andere kijk hebben op jouw levensstijl/uitgavenpatroon? Zwicht jij wel eens door druk van buitenaf?

You Might Also Like

6 reacties

  1. Wij hebben geen commentaar op de levensstijl van onze familie en zij niet op ons. Feitelijk is er niet veel verschil, behalve misschien de A merken. Wij consuminderen zeker niet .Man heeft een baan met een prima loon en ikzelf doe het ook niet slecht. Wij rijden beiden in een goede auto. Wij geven niets om merkkleding. Wij scheppen nergens over op en lopen niet te koop met onze vakantie of spullen. Onze vrienden (klein clubje) hebben ongeveer dezelfde opvattingen. Wij hebben ook geen problemen met geld als we met hen op stap gaan. We gaan regelmatig met elkaar eten of lunchen buiten de deur. Op vakantie is voor mij een ander verhaal. Ik wil het liefst met mijn eigen gezin. Drie dagen met anderen is voor mij genoeg (visite en vis blijven drie dagen fris haha).
    Waar we met de familie wel eens tegenaan lopen is een weekendje weg. Zij zijn hardcore kampeerders en hebben ook tenten en spullen. Wij gaan niet kamperen hebben er ook de spullen niet voor. Wij zijn van de huisjes en de appartementen. Man in beginsel niet maar doordat ik vanaf de eerste dag van onze verkering (21 jaar geleden) heb aangegeven dat ik nooit ga kamperen is hij er aan gewend. We lossen dit meestal op door een dagje op bezoek te gaan als zij gaan kamperen. De kinderen blijven dan wel eens slapen. Met een zwager gaan we af en toe naar een huisje. Altijd heel gezellig. We gaan dan gewoon naar de lidl voor boodschappen hoewel ik daar zelf zelden tot nooit kom. Geen probleem. We spreken van te voren een budget af en dat gaat altijd prima.
    Nic.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kleine aanvulling, EUR 50 is wel heel erg veel. Wij deden voorheen EUR 20 maar hebben dan inmiddels bijgesteld naar EUR 15 omdat we niet willen dat het een probleem voor de ontvanger wordt. Onze kinderen maakten ook een lijstje maar dan met dingen vanaf 1,50 zo heb je voor iedereen wat. Het gaat tenslotte niet om het bedrag.
    Ik heb wel een tik dat ik altijd wat meeneem als we naar iemand gaan voor een bezoekje. Of een bloemetje, chocolaatjes van een fijne zaak of een flesje wijn. Dat wordt meestal erg op prijs gesteld, maar ik vind het vooral zelf heel leuk.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zijn dat dezelfde zwager en schoonzus die jullie alleen lieten opdraaien voor de begrafeniskosten van de vader van je vriend? Voor zoiets zou ik me pas echt schamen! Ik heb me zelf nooit wat aangetrokken wat anderen vinden want je doet het toch niet voor iedereen goed. Om veel dingen geven wij gewoon niet (A-merken, merkkleding) Wij hebben wel de studie van de kinderen betaald en we hebben een behoorlijke buffer. Morgen gaan we op verjaarsvisite (en 2 weekjes vakantie) bij zoon op Aruba, dat vinden we belangrijke dingen. Dat mensen in de buurt ons sloebers vinden omdat we geen auto hebben, daar kan ik echt niet wakker van liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat zijn helaas dezelfde. Wij staan er overigens hetzelfde als jullie in. Wij boeit ons niet zoveel wat de rest er van denkt, wij maken onze eigen keuzes en zullen deze niet in veranderen. Ieder zijn eigen keuzes, mits je ook de consequenties daar van durft te dragen!

      Verwijderen
  4. Laat ze jullie nu maar vrek noemen, over een 'paar' jaar als jullie hypotheek voor het grootste gedeelte kwijt zijn kunnen ze nog jaloers worden.
    Zolang jullie genieten van jullie manier van leven en gelukkig zijn, wat mij wel zo overkomt uit je blog berichten, is er niets mis met zuinig doen/zijn.

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo herkenbaar! Wij kochten een cadeau voor ons nichtje die 6 weken verschilt met ons zoontje, wij dachten het goed te doen leeftijd en interesses, nichtje helemaal in haar nopjes met haar cadeau wat o zo leuk. Haar moeder, ( zus van manlief) ja maar dat heb IK toch niet gevraagd? Uhm nee dat klopt maar gelukkig is het voor nichtje en die vind het wel leuk!

    En schoonvader die binnenkort werkeloos is. Met zijn handen in het haar zit omdat hij neit rond kan komen met de ww, maar vervolgens wel vrolijk een nieuwe actifry koopt. Voor schoonmoeder een nieuwe zomer (merk) garderobe aanschaft want dat van vorig jaar , dat kan niet meer is ze op uit gekeken. En dan op de zondag ook nog even langs het tuincentrum en voor 300!!! Euro aan bloemen en planten uit geeft. Tja. Daar snap ik dan werkelijk niets van.

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten