Bezuinigingen op het werk...

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 09, 2015

Ik werk in het speciaal onderwijs. Sinds de invoering van passend onderwijs is ons leerlingaantal terug gelopen. Daarom heeft de organisatie besloten om te gaan bezuinigen. Ten koste van het personeel.

Zoals het er nu naar uit ziet krijgen alle tijdelijke docenten geen contractverlenging, ondanks eerdere beloftes die gemaakt zijn. Daarnaast zal bij een blijvend leerlingentekort ook in het vaste personeel gesneden gaan worden. Spannende tijden dus. Ik werk nu anderhalf jaar bij deze organisatie en heb gelukkig een vast contract. Ik ben echter ook een van de laatsten die een vast contract heeft gekregen. Bij een blijvend leerlingtekort zal ik naar alle waarschijnlijkheid een van de eersten zijn die het veld moet ruimen.

In ons team is best een hoop onrust ontstaan door deze mededeling. Zeker onder de mensen met een tijdelijk contract. De meesten zijn toch afhankelijk van het inkomen wat ze verkrijgen vanuit dit werk. Daarnaast is een baan vinden in het onderwijs op dit moment erg moeilijk, want bij vrijwel alle organisaties zijn ze druk bezig met reorganisaties.

Als bij ons mijn inkomen weg zou vallen, is er niet direct een man over boord. Wij zouden op het salaris van vriend kunnen leven. Daarbij zouden we natuurlijk wel ons uitgavenpatroon aan moeten passen. En het extra aflossen op de hypotheek zal een stuk minder zijn. Hoe is dit bij jou? Kom jij in de financiële problemen op het moment dat er een inkomen weg valt?


  • Share:

You Might Also Like

5 reacties

  1. Ja, dan komen we op den duur wel in de problemen, aangezien mijn man kostwinner is en ik thuisblijfmoeder. Maar niet teveel aan denken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb vorig jaar zelf mn baan opgezegd. Kreeg wel afkoop mee dus we konden tijdje vooruit. Man ook nieuwe baan dus het was best ff spannend. manlief verdient aardig wat en we zouden het net kunnen redden van zijn salaris. Ik werk nu bij familielid die met opzetten eigen zaak bezig is. best spannend of er genoeg geld binnen zou komen en ik verdien niet erg veel maar leer veel en heb het veel beter naar mn zin. Financieel wel meer opletten maar dat heeft ons ook al veel wijsheid gebracht. Eerst nu sparen voor een speciaal doel en dan gaan sparen om af te lossen op hypotheek.

    Spannend hoor op je werk. Vaak brengt het niet het beste naar boven in mensen en veranderd de sfeer op het werk.Voor mij reden geweest om m'n biezen te pakken en iets heel anders te gaan doen (werk was ook veel eentoniger geworden). Maar mij heeft het echt nieuwe kansen geboden en meer vrijheid en rust. En dat is heel wat waard.

    groet, Besparia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan me voorstellen dat dit veel onrust geeft. Zijn er minder leerlingen omdat ze naar het regulier onderwijs moeten? Mijn man is bij ons de hoofdkostwinner en als dat inkomen weg valt hebben we wel een probleem.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als mijn mans inkomen wegvalt hebben we wel een probleem. Maar hij krijgt zoveel aanbiedingen, dat ik denk dat hij zo weer een baan heeft. En tot die tijd kunnen we het van de ww prima redden denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee, dan hebben we geen probleem. Man en ik hebben allebei een inkomen waarmee we ons gezin kunnen onderhouden. Dan moet wel de auto de deur uit en veel dingen kunnen niet meer. Maar een acuut probleem is er nirt

    BeantwoordenVerwijderen