Crowdfunding

april 19, 2015
Volgens Wikipedia is crowdfunding:

Een alternatieve wijze om een project te financieren. Om een project te financieren gaan ondernemers in de meeste gevallen naar de bank om een kredietaanvraag te doen en zo startkapitaal te verkrijgen. Crowdfunding verloopt echter zonder financiële intermediairs, maar zorgt voor direct contact tussen investeerders en ondernemers.

Crowdfunding gaat in principe als volgt: een groep of persoon, dat kan zowel een ondernemer als particulier zijn, wil een project starten, maar heeft onvoldoende startkapitaal. Om dit kapitaal te verwerven biedt hij of zij het project aan en vermeldt het benodigde bedrag erbij. Op deze manier kan iedereen investeren in het project. Het idee erachter is dat veel particulieren een klein bedrag investeren en dat deze kleine investeringen bij elkaar het project volledig financieren. Dit in tegenstelling tot bankkredieten en grootinvesteerders, waarbij er sprake is van slechts één of enkele investeerders die een groot bedrag inbrengen. Deze kleine investeerders noemt men the crowd het Engelse woord voor de mensenmassa.
Op sommige crowdfunding-websites gaat het geïnvesteerde geld niet direct naar het project, de ondernemer ontvangt het geld pas als (ten minste) 100% van het bedrag binnen is. Indien deze 100% niet wordt behaald krijgen de investeerders hun geld terug of worden toegezegde investeringen niet geïncasseerd.

Mijn investeringen
In totaal heb ik 2 investeringen gedaan in crowdfunding via de website horecacrowdfunding. Dit zijn tevens mijn eerste 2 investeringen. Ik ben relatief blanco erin gestapt, maar heb mij wel ingelezen via de site en gekozen voor 2 investeringen met een laag risico. Ik heb geld geïnvesteerd wat ik kan missen, voor het geval dat..

In project 1 heb ik een bedrag van 2000 euro geinvesteerd tegen een rente van 8% en met een looptijd van 36 maanden. Vanaf 3 mei  2015 ontvang ik iedere maand een terugbetaling, de laatste uitbetaling vindt plaats op 3 mei 2018.

In project 2 heb ik een bedrag van 500 euro geinvesteerd tegen een rente van 8% en met een looptijd van 48 maanden. Vanaf 16 mei 2015 ontvang ik iedere maand een terugbetaling,de laatste uitbetaling vindt plaats op 16 mei 2019.

Het voordeel van deze manier van terugbetalen is dat het risico gespreid wordt. Je ontvang immers vanaf maand 1 al een terugbetaling. De terugbetaling zet ik overigens direct weer op mijn spaarrekening, zodat daar ook nog (een klein beetje) rente over ontvangen wordt.

Mijn eerste ervaringen met de site van horecacrouwdfunding zijn in ieder geval zeer positief. Via mail werd ik van alle stappen op de hoogte gehouden en alle officiële documenten zijn toegezonden.

Doe jij aan crowdfunding? Wat zijn jouw ervaringen?Welke site gebruik jij voor crowdfunding? Heb je hier positieve ervaringen mee?

7 opmerkingen:

  1. 8% rente over de hele looptijd, of 8% per jaar? Nogal een verschil als je voor drie of vier jaar geld investeert...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is per jaar.

      Zelf 4.600 geinvesteerd via geldvoorelkaar. Doe het al ruim anderhalf jaar en alleen goede ervaringen.

      Wel een tip voor iedereen, het is beter om lage bedragen te investeren en veel te spreiden dan slechts enkele projecten met een hoge inleg.. Risicospreiding is erg belangrijk bij crowdfunding

      Verwijderen
  2. Ik ben bang als er steeds meer sites op gaan duiken voor dit soort acties, er ook mensen mee gaan frauderen. In het verleden werden er ook hoge rendementen geboden op andere manieren (bijvoorbeeld hout, schepen of panden) en dan werden de eerste paar termijnen ook keurig terug betaald. Dit had als gevolg dat steeds meer mensen gingen investeren omdat het zo veelbelovend leek. De mensen die het geld terug zouden moeten betalen verdwenen na een tijdje met de noorderzon. Ik zeg niet dat dat bij deze zo is maar dit gaat gewoon weer gebeuren, let op mijn woorden. En horeca is een wankele business.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe mee met "geld voor elkaar", met in totaal een bedrag van 700 Euro, tot nu toe. Dit kan voor mij nog opgehoogd worden naar 1000 in totaal en dan stop ik er even mee, tot ik weer 1 investering terug heb verdiend. Het zijn kleine porties van 200 Euro met een jaarlijkse rente van 8 en 7% De looptijd verschilt. Sommigen lopen 60 maand, anderen korter. De terugbetaling loopt al van 2 investeringen. ! investering moet nog helemaal rond komen en 1 moet de eerste betaling nog komen (zal een dezer dagen zijn) Ik vind het een leuke manier om met geld wat "te spelen". Wel is het geld wat we zouden kunnen missen, mocht het mis gaan. Maar we hebben "al" een dikke 40 Euro terug, dus het risico bedraagt nog maar 660.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hai! Wat is dat omgerekend je winst uit deze crowdfunding acties? Dat is best wel interessant om te vergelijken. R.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal onderaan deze pagina http://www.horecacrowdfunding.nl/investeren/ staat; dit rekenmodel. Als je daar op klikt kan je de berekening maken. Daarbij wordt alleen geen rekening gehouden met het feit dat het geld wat je per maand terug ontvangt, direct weer naar de spaarrekening gaat. Waar je uiteraard ook weer (een kleine) rente over ontvangt.

      Verwijderen
  5. Door deze blog en meerdere blogs over vervroegd aflossen staan we op het punt ook wat spaargeld in te zetten voor crowdfunding en vervroegd aflossen. Nu is onze hypotheekrente 5,9% op aflossingsvrije en hybride spaar hypo leningsdelen, maar kunnen voor een rendement van 5% per jaar over 5 jaar = 25% rendement na 3 jaar in 3 termijnen terugbetaald wat steken in crowdfunding project. Nu is mijn vraag wat nu rendabeler is, die 1.000 euro in dit project steken of meteen voor aflossen doen. Ik twijfel omdat ik geen berekening weet te maken waarbij je ook de verminderde hypotheekrente teruggaaf krijgt als gevolg van extra aflossen. Wij hopen jaarlijks 5000 te kunnen aflossen. onze aflossingsvrije deel is 180.000 / hybride spaar 100.000.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.