De droger; heb jij hem?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 14, 2015

Wij hebben geen droger. Nooit gehad ook. In onze vorige woning paste het gewoon niet, we waren al blij dat er een wasmachine in kon. Al onze was hingen wij keurig aan een droogrek in huis en bij mooi weer hingen we alles buiten aan de droogmolen.

Ondertussen zijn wij verhuisd naar een grotere woning, maar hebben wij nog steeds geen droger. Puur gewenning. We hebben er nooit een gehad en hebben ook niet het gevoel dat wij er een missen. In de winter is het wel eens lastig, want dan blijft het vocht wat meer in huis hangen. Maar een echt probleem is het voor ons niet.

Op internet las ik daarnaast dat een wasdroger een ware energievreter is. Een gemiddeld huishouden gebruikt jaarlijks circa 3600 kWh aan energie. Dat betekent zo’n €790 aan verbruikskosten en is goed voor net zoveel CO2-uitstoot als 14.000 kilometer autorijden. Zowel voor de portemonnee als het milieu is er dus genoeg reden om het stroomverbruik in huis zo veel mogelijk te beperken. De wasdroger neemt zo’n 5% tot wel 15% van het totale stroomverbruik van een huishouden voor zijn rekening. Een leuke besparing waar wij dus eigenlijk niets voor doen. Want wat niet weet...

Hebben jullie thuis een wasdroger? Vinden jullie de relatief hoge kosten  het opwegen tegen het gemak dat een wasdroger geeft?

  • Share:

You Might Also Like

23 reacties

  1. Hier wel een droger. Ik gebruik hem momenteel alleen voor de handdoeken en de 90 graden-was. Voorheen ook voor het beddengoed, maar niets meer sinds we twee setjes beddengoed hebben. De rest droog ik op zolder. In de zomer, als ik thuis ben, gaat het rek ook wel eens naar buiten. Ooit komt er nog wel een droogmolen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier geen droger en ook nooit gehad. De was kan niet buiten hangen i.v.m duiven, maar binnen droogt het prima in het trappengat. Gewenning en ach, ik vind het ook wel gezellig staan, de was die uit het gat naar beneden piept.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben wel een droger. En eerlijk gezegd ook veel gebruikt. Tot ik me meer in consuminderen ging verdiepen en ik erachter kwam dat zo'n ding erg veel energie vreet! Heb een maandje geleden via marktplaats een droogmolen gekocht en daar ga ik de was zo lekker buiten aan op ophangen. Ook drogen we wel op zolder. Manlief zet de droger nog erg snel aan maar hij begint steeds meer aan het idee van consuminderen te wennen. Als ik de cijfers van jou hierboven zie over het gebruik van de droger en vooral ook de kosten en invloed op het milieu dan motiveert dat weer extra om de droger zo min mogelijk te gebruiken.

    Vind je blog trouwens erg leuk! Hoe gaat het met minder douche, het opletten op de boodschappen, het fietsen naar je werk (nu mooi weer voor dat helpt vast....)?

    groet,

    Besparia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb wel een droger. Zeven jaar geleden voor heel weinig gekocht. Ik werd wanhopig in de winter. Nergens in huis wilde de was vlot drogen. Ik zatmet een rek in de woonkamer, mijn slaapkamer bij mijn ouders was twee keer zo groot, op zaterdag hing ik een was op. En als ik echt geluk had was deze op vrijdag droog. Alles stonk naar was die op het schimmelpunt kwam. Alles was vochtig. Van oktober tot april. De droger stond in de schuur en toen raakte ik verslaafd aan wassen. Een wasje in de wasmachine, een wasje in de droger. Wasje uit de droger, wasje in de droger even vouwen en binnen vijf uur was ik voor de hele week klaar.
    Vorige winter zijn we verhuisd en de droger staat op zolder. Bij de drooglijnen en de strijkplank. De stekker heeft hier nog geen stopcontact gezien. De was droogt in ongeveer een dag op zolder. En ik kan er vier wassen kwijt als het moet. Nu hangt de was lekker buiten op de droogmolen.
    Waarom doe ik de droger niet weg? Omdat ik nooit, nooit, nooit van mijn leven meer een wasrek in de woonkamer wil zien. En hij past perfect in dat hoekje. Kost niets en ik voel me er altijd zo gezegend mee dat ik hem aan zou kunnen sluiten als de nood aan de man komt.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, wij hebben een zuinige droger. Ik ben er superblij mee. Het bespaart me veel tijd qua ophangen van de was en daarnaast scheelt het ook veel vocht in huis. Dat was voor ons de grootste afweging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig. Ik vind het in de winter, wanneer ik mijn was binnen moet drogen, juist een bijkomend voordeel dat de lucht wat minder droog is, in huis. Door de CV is het immers nogal droog...

      :-)

      Verwijderen
  6. Mijn Mieles staat naast elkaar in de badkamer. Deurtje open en deurtje dicht. Ik doe het al veertig jaar zo en zou niet anders willen. Ik ben nog altijd niet failliet gegaan aan de stroomrekening. Ik houd van comfort en consuminderen kan altijd nog. Je kan overal wel een punt van maken. Genieten van het leven met zo min mogelijk regeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb jaren een droger gehad, die ik nauwelijks gebruikte. Vorig jaar heb ik hem eruit gedaan. En het is prima zo. 's Winters droog ik op lijnen in de badkamer, een rek in het trapgat en een rek aan de verwarmingsketelkast. 's Zomers gaat alles naar buiten op lijnen en een droogmolen. We zijn met z'n elven en hebben dus veel was. Maar het gaat zo best. Ik hoef er geen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Droger wordt alleen gebruikt bij handdoeken, theedoeken, washandje etc. Overige was wordt opgehangen, werkt primq.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik had een droger gehad voor 'noodgevallen' als ik de was niet tijdig zou droog krijgen maar heb die droger zeer zelden gebruikt omwille van het elektriciteitsverbruik en de hogere slijtage van het wasgoed.
    Toen wij in ons huidige huis kwamen wonen, was er nog geen sprake van dakisolatie en toen hing ik de was op de zolder op aan wasdraden. De was droogde er vrij goed aangezien er, ondanks het onderdak, toch wel wat tocht op zolder zat. Een paar jaar geleden hebben we de zolder laten isoleren en sindsdien droog ik de was niet meer op zolder omdat ik vrees voor vochtproblemen. Aangezien de zolder goed geïsoleerd zit, kan het 'droogvocht' ook moeilijker weg. Ik zou al moeten de veluxen openzetten om te ventileren maar dan gaat mijn besparing van isoleren totaal verloren.
    Wij zijn nu maar met twee meer en hebben veel minder wasgoed of vroeger. Als het weer het toelaat, hang ik de was buiten te drogen maar als het regent of mistig is, hang ik hem ofwel in de garage (voldoende verluchting) ofwel op een rekje in de living.
    Mijn wasdroger heb ik weggegeven aan een jong koppeltje dat ging samenwonen en graag een droger wilde. Tja, ik had hem al die jaren niet gebruikt dus ik kan zeker zonder.....
    Het stoort ons niet dat de was, gedroogd op een rekje, veel harder en stugger aanvoelt of als hij uit een droger komt. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier sinds enkele weken de deur uitgedaan. Werd al niet tot nauwelijks meer gebruikt en een verbouwing op zolder heeft er voor gezorgd dat we hem hebben verkocht

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wij hebben er ook een. We gebruiken hem alleen voor handdoeken en beddengoed. Kleding krimpt veel sneller in de droger dus dat wordt opgehangen. Ik zou ook niet zonder een droger kunnen of willen. Met z'n zessen zijn de droogrekken permanent in gebruik. Beddengoed en handdoeken zou ik niet droog krijgen aan een rekje. Overigens hangt dat in de zomer wel aan de droogmolen.

    Nomoskar

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Toen mijn kinderen nog in de luiers zaten en ik hoofdzakelijk katoenen luiers gebruikte, had ik een droger die ik best veel gebruikte. Waar ik toen woonde kon in de was ook niet buiten hangen. Sinds onze verhuizing naar een huis met een grote tuin en voldoende ruimte in het trapgat en de zolder heb ik droger niet meer gebruikt.. Dat is ondertussen 12 jaar geleden. Ik heb de droger na een half jaar verkocht via Marktplaats omdat hij nogal in de weg stond. Nooit gemist. Nu, met dit mooie weer, heb ik ondertussen twee wassen aan de lijn hangen. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja we hebben er ook een. Eerst jaren niet gehad tot ik achter elkaar de was niet goed droog kreeg in de winter. Het werd te vochtig in huis en ik moest er tegen gaan stoken. Nu hangt de was steeds weer op de rekken, maar in de herfst ga ik er vast weer gebruik van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij hebben er eentje, een nogal dure want een zeer zuinig energielabel. Toch gebruiken we hem zo weinig mogelijk ivm de genoemde slijtage en het energieverbruik. Wanneer het maar enigzins kan drogen we de was aan de lijn, maar als het echt lastig uit komt (planningsproblemen, of logees op de plek waar de was altijd hangt) dan gebruiken we de droger wel eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier sinds een aantal jaar geen droger meer. Mede ook door het energieverbruik. Bij ons wordt er eigenlijk elke dag een was gedraaid, en sinds we de droger niet meer gebruiken is de energierekening omlaag geschoten!! Eerst had ik hem nog laten staan en gebruikte ik hem in geval van nood (zieke kinderen, nog niet helemaal zindelijke kinderen). Maar na een jaar heb ik hem verkocht. Ik heb een droogmolen in de tuin en een rek in, jaja, de woonkamer. Staat helemaal achteraan en niet in de weg. Daarbij was ik meestal einde van de dag, zodat dan de was erop gaat en de volgende ochtend weer weg is. (tenzij het lekker weer is, dan was ik vroeg, zodat het buiten kan hangen). En als andere mensen het raar vinden dat er een rek in de kamer staat? Hun probleem, daarvoor ga ik geen honderden euro's uitgeven aan een droger ;-)
    Maar zelfs nu met 3 kinderen mis ik hem niet.

    Gr. Immy

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nee geen droger, of afwasmachine en bv waterkoker hebben wij allemaal niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wij hebben wel een droger en ben er in de winter zeer blij mee dat we het beddengoed kunnen drogen. Met mooi weer gaat het naar buiten. Ook 2 jaar terug met twee zeer zieke kinderen die elke 15 min schone pyjama's aan kregen en steeds nieuw beddengoed was ik heeeel blij met de droger. Ok, eerlijk is eerlijk dat ziek zijn was erg extreem en beide werden met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Maar toch zorgt die situatie ervoor dat ik de droger niet weg doe..

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hier ook geen droger, gewoon nooit aangeschaft en als ik nu lees hoeveel zo'n droger eigenlijk kost ben ik daar erg blij mee. Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een droger hoeft niet perse on zuinig te zijn, de nieuwe generatie warmetepomp zijn erg zuinig. Ongeveer 40 a 60 euro aan energiekosten per jaar. Wij hebben een Bosch en zijn er zeer tevreden mee, het scheelt vocht dus voorkomt ook kans op schimmelvorming.
    Op het apparaat hebben wij trouwens 8 jaar garantie.
    Wil je geen droger en toch last van vocht overweeg dan een ontvochtiger, deze trekt het vocht uit de ruimte
    waardoor de was sneller droog is en je minder kans heb op schimmel.
    Wij gebruiken trouwens ongeveer 2500 kWH per jaar met zijn 4e incl droger.

    Gr. Ewoud (HBJW)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wij hebben een warmtepomp droger, sinds onze 2e er is. Geweldig voor handdoeken, beddegoed etc. Op de energierekening merken we er bijna niks van. We gebruiken met 2 volw, 3 kinderen minder dan 2000 kWh. Dus die berekening die in je blog genoemd wordt lijkt mij zwaar overdreven.Wij gebruiken de droger 3-4x per week.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik hou van mijn droger. Het is al een wat oudere, vast niet superzuinig. Maar wij halen bij lange na de 3600 kwh niet hoor op jaarbasis. En het gemak. Bijna alles gaat er 20 minuten in. Vervolgens wel zoveel mogelijk aan een wasrek. Strijken hoef ik op deze manier vrijwel niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb ook een droger maar gebruik hem alleen voor het kleine spul als sokken en ondergoed. Nu ben ik alleen dus dat gaat niet echt in de papieren lopen. Mijn stroomverbruik blijft onder de 1200 kwh dus het is goed te doen. De rest droog ik in het trappegat, gaat echt heel snel inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen