De elektische fiets; besparen op reiskosten

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 07, 2015

De school waar ik werk ligt midden in een grote stad. Zelf woon ik in een dorp vlakbij, maar het is naar mijn maatstaven te ver om te fietsen. Ik moet dan te vroeg opstaan en houd er ook niet van om bezweet op mijn werk aan te komen. Daarbij heb ik een eigen auto en ben ook wel een klein beetje lui. Ik ben daarnaast ook nog eens heel erg goed in het verzinnen van smoesjes om niet met de fiets te gaan. En daar wil ik verandering in gaan brengen.

Elektrische fiets
Mijn ouders hebben al een aantal jaren naar volle tevredenheid een elektrische  fiets. Aangezien zij veel kilometers maken, besloten ze allebei een nieuwer model aan te schaffen. De elektrische fiets van mijn vader kon ik voor een leuk bedragje overkopen. En nu heb ik dus het plan opgevat om met mooi weer te gaan fietsen. In totaal kost het mij op de elektrische fiets 25 minuten reisduur van deur tot deur. Als ik om kwart over 7 van huis vertrek, ben ik ruim op tijd op mijn werk. Prima te doen.

Voordelen
 De voordelen zijn natuurlijk de lage reiskosten om op het werk te komen. Normaal gesproken moet ik minimaal 2 x per maand tanken (ong. 45 euro per keer) . En ondanks dat het elektrisch is, moet ik ook echt wel meefietsen, dus nog gezond ook!

Nadelen
Slecht weer en eerder opstaan. Twee dingen waar ik werkelijk een gruwelijke hekel aan heb. Natuurlijk zijn dat luxeproblemen en stel ik mij enorm aan. Een regenpak is uiteraard zo geregeld en voor eerder opstaan heb ik gewoon een extra schop onder mijn kont nodig.

Doel
In heel april en mei wil ik zoveel mogelijk op de fiets  naar het werk gaan en mijn auto laten staan. Ik geef mijzelf 5 escapes; oftewel 5 werkdagen waarin ik met de auto naar het werk mag. We gaan het meemaken!

Hoe ga jij naar het werk? Maak jij gebruik van een (elektrische) fiets? Wat is jouw reisafstand?

  • Share:

You Might Also Like

18 reacties

  1. ik scheur een paar keer in de week 32km enkele reis op de racefiets. Sommige gemeentes en provincies hebben subsidieregelingen voor e-bikes voor woon-werkverkeer, zie bijvoorbeeld http://www.b-riders.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe eigenlijk alles op de fiets. Naar mijn werk, koffiedrinken bij een vriendin, naar de psycholoog, naar mijn andere werk, winkelen in de stad. Afstanden wisselen tussen vijf kilometer enkele reis en vijfentwintig kilometer enkele reis.
    Mijn fiets heeft zeven versnellingen, waarvan ik er drie moet vervangen, dus vier resterend.
    En ik kan niet in de bus stappen als het regent. En ook niet in de auto. Vorige week zou ik koffiedrinken bij mijn vriendin. Windkracht acht, door een bos heen. Die heb ik gebeld en gevraagd om bij mij te komen ivm het weer. De dag erna ben ik met de bus naar de psycholoog gegaan. Waar ik normaalgesproken een uurtje over doe kost met de bus maar liefst anderhalf uur plus een halfuur lopen heen en terug kost met de bus trouwens vijftien euro. Maar ja door vijftien kilometer bos..

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn man gaat al jaren elke dag per fiets naar het werk : 6km enkel dus in totaal 12 km per gewerkte dag. Hij rekent op een half uur om tot het werk te fietsen, fiets vast te leggen in de fietsenstalling.Hij heeft in de rugzak altijd een regencape zitten om zich tegen de regen te beschermen en heeft ook altijd een stel reservefietslampjes zitten. Indien hij met de wagen naar het werk zou gaan, zou hij evenveel tijd kwijt zijn of als hij met de fiets gaat en fietsen 'ontstresst' hem van de werkdruk. Mooi meegenomen is dat hij van de werkgever een fietsvergoeding krijgt per gereden km. Maandelijks levert dat toch een 'extra' inkomen van ongeveer 2.2 euro per gewerkte dag over die vergoeding dienen geen belastingen of taksen betaald te worden. Indien hij met de auto naar het werk zou gaan, krijgt hij enkel een parkeerkaart voor op de parking van het bedrijf maar geen tussenkomst in vervoerskosten omdat de afstand woon-wegverkeer te klein is.
    Ik doe alle boodschappen per fiets in een omtrek tot 15 km rond ons huis.Ik heb grote fietszakken, een rugzak en als ik een grotere aankoop plan, neem ik van thuis uit een bananendoos mee die ik op de bagagedrager van mijn fiets zet.
    Wij hebben alletwee een reservefiets voor als we een lekke band rijden en ik de fiets niet direct kan herstellen.
    Wij gebruiken de auto enkel voor te grote verplaatsingen en als er grote zaken moeten vervoerd worden die niet te doen zijn per fiets. liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik maakte vorig jaar rond deze tijd de overgang van auto naar e-bike. Vergelijkbare reistijd (iets korter...) en precies dezelfde voors en tegens.
    En ik ben erachter dat het best leuk is om te fietsen. En lang niet zo vaak regent als dat ik acht.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als het 's ochtends droog is pak ik de fiets. Ik vind het een groot nadeel dat bij mij op school geen fietsenstalling is voor die dure fietsen. Gelukkig ben ik vroeg en kan ik mijn fiets aan het hek binden, maar dat is nog geen garantie dat ik hem 's middags ook weer zo terug vind.
    Maar ik vind het heerlijk om te fietsen.
    Gr. Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi,
    Ik ga ook dagelijks om de fiets naar mijn werk. Het is 12,5km enkele reis dus 125km per week en ik ga fietsen ongeacht het weer. Dat voorkomt ook dat je bij de minste regen al gaat twijfelen om toch niet met de auto te gaan. Een regenpak in de rugtas en gaan. Het bespaart bovendien op de kosten voor een fitnessabonnement...
    De auto wordt bij ons alleen gebruikt voor verre familiebezoeken en zware boodschappen. Eigenlijk zouden we ook wel zonder kunnen want als hij 1 keer per week rijdt is het veel.
    Gr, Tim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helaas. Ik rijd zo'n 2500 km per maand voor mijn werk. Voor mij is een fiets dus echt geen optie...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik fiets weinig, dat lukt lichamelijk slecht. Maar lopen doe ik des te meer. Met de hond. Alle boodschappen, die ik vaker haal, zodat het in de rugzak mee kan naar huis. Bezoekjes. Bibliotheek. Alles lopend. Ik woon centraal, dat scheelt een heleboel. Werken buiten de deur doe ik niet, dus ik heb de tijd. Voor zware zaken of verdere afstanden pak ik de auto, als die tot mijn beschikking is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als de afstand het toe liet, zou ik (zeker met een e-bike) gaan fietsen. Helaas is 32 km enkele rei mij iets te veel van het goede. Ik zou het zeker overwegen, vooral als je nog een auto achter de hand hebt om af en toe wat grote spullen van en naar je werk te vervoeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn man heeft ook een e-bike en fiets elke dag 13 km heen en 13 km terug. Zomer en winter. Hij doet dit ook om zijn suikerziekte onder controle te houden. Hij is al vele kilo's afgevallen. Het moet wel heel extreem weer zijn als hij de auto gebruikt. Gr. Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik fiets 5x per week naar mijn werk 16 km heen en terug. Ik fiets hierdoor een uur per dag, goed voor de conditie en gezonheid. Als het vriest ga ik met OV en loop ik de rest (vanaf de halte is het dan 20 minuten lopen). Ik krijg fiets vergoeding en/of OV vergoeding. Ik hou niet van fietsen....maar ik doe het toch maar. Begin om 0700 dus ga elke dag om 0630 van huis. Gelukkig is het licht buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oei dan moet ik toch bekennen dat ik me schuldig maak aan een veel groter iets. Zelfs onze zoon brengen we regelmatig met de auto naar school! Dit is op ongeveer 10 minuten loop afstand, schandalig maar waar, lui soms wel omdat ik mijn energie maar 1 keer kan benutten (en beperkte energie heb ivm reuma) gebruik ik hetliever om smiddags met de kinderen naar het park te gaan oid,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik fiets 5x per week ongeveer 8 a 9 kilometer. Heerlijk. Ik pak alleen de auto als het bar en boos is of als ik me echt niet lekker voel. Maar ga echt het liefste met de fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik woon 21 km van het werk. Ik ga ongeveer de helft van de dagen met de gewone fiets en de andere helft met de auto. Ik krijg ook vaak de vraag waarom ik geen e-bike neem ivm de reisafstand. Echter mij bevalt de gewone fiets prima en ik kan het goed op brengen zowel mentaal als lichamelijk. Maar e-bike is altijd beter dan de auto. Ik krijg geen reiskostenvergoeding dus ook financieel is dit aantrekkelijk. Voor mij is dit toch niet de hoofdreden. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goed van je! Ik zou dit zeker doen. Ook omdat het veel gezonder voor je is. Zo kom je automatisch aan je beweging op een dag.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mijn fietstocht is minimaal 12 km enkele reis, maar als ik boodschappen doe op weg naar huis, of naar de bieb ga nog iets meer. Ik doe zoveel mogelijk met de fiets, ook prive. Het is gezond, bespaart me geld en het is ontspannend. Alleen als het heel slecht weer is ga ik met de auto.
    Josefien

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ja, fiets ook graag. Vorig jaar eindelijk gelukt: meer fietskilometers dan autokilometers per jaar. Woon-werk is 25 km totaal op een dag, sinds 2 jaar met electr.fiets (erfenis). Bevalt goed, door de tijdwinst. Met wind tegen toch goed vaart blijven houden. Vooral als je zelf flink hard mee blijft trappen en de fiets niet al het werk laat doen, ben je echt vlotter.

    Om jezelf extra te stimuleren kan je de fietskm bijhouden op fietsenscoort.nl dan zie je meteen je kostenbesparing en co2 besparing. Zelf reken ik met 10ct/km (mijn auto rijd heel zuinig en ik tel alleen de benzine) maar heb dan toch aan het eind van het jaar 400-500 euro 'gespaard' met woon-werk. Goed gevoel geeft dat.

    BeantwoordenVerwijderen