Een variabele rente, durf jij het aan?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 30, 2015

Nee, ik durf geen variabele rente aan. Ik zou last krijgen van het idee dat de rente ineens kan stijgen en daarbij mijn maandlasten natuurlijk ook. Toch heeft een variabele rente wel een aantal voordelen.

Bij een variabele rente profiteer je van tussentijdse dalingen in rente. Het voordeel van variabele hypotheekrente is dat de rente lager kan zijn dan de rente van een hypotheek met rentevaste rente. Het nadeel van variabele hypotheek rente zijn de schommelingen in rente waardoor je maandlasten hoger worden. Bij vaste rente heb je meer zekerheid over de lange termijn.

Nadelen
Kies je voor een hypotheek met variabele rente, kies hier dan alleen voor wanneer je over extra geld (reserve) beschikt, zodat je de eventuele stijging in maandlasten kunt opvangen. Het vaste opslagpercentage bij een hypotheek met variabele rente blijken in praktijk niet zo vast en banken brengen over het algemeen meer kosten in rekening voor een hypotheek met variabele rente. Niet iedere huisbezitter blijkt achteraf blij met de hypotheek met variabele rente. Het is op grote schaal voorgekomen dat men hogere variabele rente moest betalen, terwijl de rente van Europese banken daalde.


Variabele rente, lees goed de hypotheekofferte

Is de variabele hypotheekrente gekoppeld aan de Euribor, dan moet men  goed de hypotheekofferte lezen. In de kleine lettertjes staat namelijk vaak dat de variabele rente hoger is dan de rente van de Europese banken. Daarnaast staat er vaak vermeld in de hypotheekofferte dat de bank het percentage van opslag mag veranderen. Dit is voor de woningbezitter zeer vervelend, want dit betekent dat de maandlasten hoger uitvallen. De vaste opslag is dus niet zo vast als de naam doet vermoeden.


Hypotheek met variabele rente, tips

  • Zorg voor financiële reserve, heb je die niet: kies dan voor een rentevaste periode
  • Lees de kleine lettertjes in de hypotheekofferte (opslagpercentage en Euribor)
  • Realiseer je dat de rente schommelt, lage rente is leuk, maar hogere rente kan realiteit zijn
  • Regel met hypotheekverstrekker dat bij het overstappen naar een rentevaste hypotheek, je de rente betaalt die nieuwe klanten betalen. Maak vooraf afspraken over de kosten voor het overzetten van variabele rente naar vaste rente, zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan.
Durf jij een variabele rente te nemen? Zijn er lezers die het hebben? Bevalt het?

  • Share:

You Might Also Like

5 reacties

  1. Je hoeft niet een heel hypotheek te nemen met variabele rente. Ik heb een klein deel variabel waarvan ik weet dat ik deze binnen een aanzienlijk termijn heb afgelost. De rest bestaat uit aflossingsvrij en (een heel klei deel ) anuiteiten hypotheek van 20 jaar.
    Denk dat ik tegen die tijd veel van mijn gehele hypotheek kwijt ben.
    Voordeel van variabel is dat je deze ten alle tijden onbeperkt kunt aflossen. In mijn geval telt het variabele ook mee met de 10% die eveneens per jaar afgelost mag worden ( buiten het deel wat mogelijk variabel al is afgelost).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn rente staat voor één jaar vast. De afgelopen paar jaar is de rente als een baksteen gezakt maar de rek is er binnenkort uit. Als de ECB volgend jaar september de laatste stimuleringsmaatregelen uitvoert zal de rente weer gaan stijgen. Ik overweeg dan ook om de rente nu drie jaar vast te zetten. Hierna wil ik overigens mijn woning verkocht hebben en naar een goedkoop appartement verhuizen. Mijn rente staat op 2,75% en zal waarschijnlijk nog één keer dalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onlangs heeft radar hier een item aan gewijd. Kun je schommelingen aan dan is het volgens radar zeker financieel aantrekkelijk om variabele rente te nemen. Overigens wil ik het binnenkort vastzetten aangezien de 10 jArs rente zo bizar laag is dat ik die gok wel aan wil.

    Nomoskar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij een variabele rente kan je op ieder gewenst moment de rente alsnog voor langere tijd vastzetten. Zie je dat de trend omhoog is, dan kan je dus besluiten om de rente voor een langere tijd vast te zetten. Je hoeft op deze manier, dus niet lijdzaam toe te kijken als je de rente ziet stijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben al 2 jaar een variabele rente. Via de hypotheekverstrekker krijg ik elke paar weken een rente-alert waarin de renteverwachting staat. Ik heb als de rente stijgt 4 dagen de tijd om de rente vast te zetten tegen het oorspronkelijke laagste tarief voordat de rente ging stijgen. Een prima regeling; het heeft ons in de afgelopen 2 jaar al veel voordeel opgeleverd, omdat de rente nog steeds daalt.

    BeantwoordenVerwijderen