Eten uit de achtertuin

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 05, 2015

Nu de temperatuur langzaamaan boven de 10 graden komt, beginnen bij mij de tuinkriebels weer te komen. Dit jaar heb ik het plan om een klein strookje tuin te gebruiken als moestuin. Van vriendlief kreeg ik op mijn verjaardag het boek 'De makkelijke moestuin'. Hierdoor werd ik nóg enthousiaster en ondertussen zijn de eerste groentes gezaaid en opgekomen. Voor wat snel resultaat heb ik 6 aardbeiplantjes en een Marokkaanse muntplant bij het tuincentrum gehaald.

Als beginnende 'moestuinder' heb ik een grote fout gemaakt. Ik dacht dat het handig was om veel zaadjes te gebruiken, want vast niet alles zou ontkiemen. Fout gedacht. Ik heb nu 20 slaplantjes, waar ik het niet van over mijn hart kan verkrijgen om ze zomaar weg te gooien. Met een theelepel heb ik ze vandaag verspeent naar grotere bakjes, zodat ze meer ruimte hebben om te groeien. Daarna gaan ze de volle grond in. En over een paar weken kan de hele familie en vriendengroep aan de sla.

 Daarnaast komen de broccoli, ui, oregano,wortelen, peterselie en radijs ook omhoog. Ik heb alles buiten uitgezaaid in bakken, zodat onze vensterbanken niet vol met potten komen te staan.

Moestuinier jij ook in jouw tuin of op het balkon? Welke groentes/fruit hoop jij dit jaar uit jouw tuin te kunnen eten?


  • Share:

You Might Also Like

2 reacties

  1. hai, het idee alleen al dat je eigen kweek gaat eten, vind ik heel inspirerend. Wij hebben geen tuin meer en ons balkon leent zich niet voor tuinieren. Wel hebben we ons vorig jaar ingeschreven voor een volkstuintje, dus nu ben ik inspiratie aan het opdoen: onze oude tuinboeken dooorbaderen, tuinen op Pinterest kijken, Gardeners World kijken, kom zo perfect in the mood! Zo te lezen ben je straks veel recepten aan het zoeken voor sla! Succes met je zaailingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moestuinier ook :) zo super leuk!
    Ook via het comcept van de makkelijke moestuin. Dit jaar zaai ik voor het eerst voor in wc rolletjes ben erg benieuwd of er iets goed gaat groeien. Ben normaal
    meer van het plantjes kopen dan weet ik zeker dat er iets opkomt ;)

    BeantwoordenVerwijderen