Extra aflossen op de hypotheek

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 06, 2015

Wij hadden het plan om in december een flink bedrag af te lossen op onze hypotheek. Alleen ben ik niet zo goed in lange termijndoelen én vind ik het onnodig om extra rente te betalen over de komende maanden. In de afgelopen tijd heb ik daarnaast regelmatig reacties op mijn blog voorbij zien komen met de vraag waarom wij niet meer aflossen met ons inkomen. Dit heeft ons zeker aan het denken gezet. Om een begin met aflossen te maken hebben we daarom vandaag 5.000 euro afgelost op onze aflossingsvrije hypotheek. Deze was 93.000 en is nu dus gezakt naar 88.000. Op dit deel van de hypotheek betalen wij de hoogste rente, waardoor dit het meest aantrekkelijk deel van de hypotheek is om af te lossen.  Extra inleggen in onze spaarhypotheek is niet meer mogelijk, anders was dit ook een optie geweest.

We hopen in september nogmaals 5000 euro af te lossen en in december hopelijk ook 5.000 euro. Hoger dan vooraf verwacht en hopelijk haalbaar. Daarbij zal onze buffer natuurlijk wat lager gaan worden., maar dit proberen we op te vangen door extra te sparen. Om ons spaardoel te halen, bezuinigen we op dit moment op ons boodschappenbudget. Alles wat overblijft aan het einde van de maand, storten we op onze spaarrekening. We rekenen 500 euro per maand, maar proberen 100-150 euro per maand over te houden.

Door af te lossen op onze hypotheek gaan onze maandlasten naar beneden. Toch blijven  wij het oude bedrag betalen, want alles wat we nu besparen, gaat weer direct naar de spaarrekening. En dat gebruiken we natuurlijk weer voor de volgende aflossing.

Welke doelen heb jij gesteld om extra af te lossen? Werk je met een aflosplan? Of maak je alle extraatjes over? Bezuinig je om extra af te lossen?



  • Share:

You Might Also Like

19 reacties

  1. Heb de afgelopen jaren bezuinigd op kleding, boodschappen, uitjes, verwarming, water, kapper, hulp, abonnementen, vakantie etc. Heb mijn aflossingsvrije hypotheek daardoor volledig af kunnen lossen, nu nog 80.000 hypotheek over. Doel is minder vaste laste te hebben, daardoor eerder te kunnen stoppen met werken of minder te kunnen werken en minder afhankelijk te zijn van banken, oftewel, vrijheid te ervaren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben een erfenis in de hypotheek gestopt, waarmee we een goede eerste klapper hadden! Daarna heel erg zuinig geleefd, zonder vakanties en we kunnen met weinig boodschappengeld toe, zodat er nog meer afgelost kon worden. Toen de levensverzekering afgekocht, omdat we toch al zo laag zaten en dat weer gebruikt als aflossing. Ondertussen jaarlijks alles aflossen wat boven onze buffer lag (die is minimaal 3000) Nu hebben we nog een bedrag open staan van maar 43.000 en hebben we ook nog de rente weten te verlagen door over te sluiten (wel bij dezelfde bank) en daarmee zakken onze maandlasten nog weer meer. En staat de boel voor 5 jaar vast op deze lage rente. Eigenlijk hopen we stiekem dat we in die 5 jaar van onze hypotheek af zijn! Zo niet, dan is er maar een heel klein stukje over. We gaan ervoor! (dit doen we met 1 loon, aan de ondergrens van modaal)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb nu twee maal 10% afgelost, 12000 euro in twee jaar. Mijn hypotheek lasten zijn nu 85 euro lager daardoor, en sinds ik een Annuity hypotheek heb betaal ik meer af. Ik ben alleenstaand en verdien onder modaal. Ik ga niet op vakantie, en gebruik mijn vakantie geld, 13e maand en ORT. Ik denk dat ik over 5 of 6 jaar alles heb afbetaald. Woon in Amsterdam - M.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, waarom wachten tot december als je nu al rente kunt besparen. Slimme keus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben ook met tussentijds aflossen begonnen. De spaarrente staat erg laag: 1,25%, terwijl mijn rente op mijn aflossingsvrije hypotheek 6,25% bedraagt! Voor het oversluiten van de hypotheek vraagt de bank absurd hoge advieskosten, terwijl ze al extreem veel verdienmarge hebben. Tel er ook nog de kosten van notaris, taxateur, etc. bij op en dan bekruipt mij het gevoel dat hier iets niet klopt. Dit heeft mij er toe doen besluiten om mijn aflossingsvrije hypotheek in 5 jaar helemaal af te lossen; heb nog 50.000 euro te gaan. Ik hoop me in de toekomst nooit meer aan een bank te hoeven ketenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook al meerdere keren overwogen om meer af te lossen op onze hypotheek, uiteraard een goed idee, maar ik twijfel toch steeds. Want inderdaad, onze buffer gaat steeds meer omlaag en ik vraag me af in hoeverre je het echt merkt in hoeveel je moet afbetalen per maand. Maar dit soort berichten zetten me toch aan het denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb nu 1 keer 5000 euro afgelost en wil binnenkort weer een bedrag van mijn spaarrekening halen.
    Om te reageren op Mariëlle: Je merkt inderdaad in het maandelijkse bedrag niet zo extreem veel (je hebt het dan over euro's/tientjes). Al is dat ook al leuk, maar op het grote bedrag van hypotheek en al je maandelijkse lasten is het maar weinig. Als je elk jaar iets probeert af te lossen zal het wel meer gaan aantikken.
    Maar de echte reden dat ik probeer af en toe af te lossen, is dat aan het eind van de rit mijn schuld veel kleiner is.
    Veel financieel adviseurs vergeten dat in hun berekening, als ze aangeven dat je misschien beter niet kunt aflossen. Je moet denken aan die schuld die je na 30 jaar nog steeds hebt, als je géén recht meer hebt op hypotheekrente-aftrek. Want zo is het wel: Alle rente na 30 jaar moet je 100% zelf ophoesten, en wie weet is de rente dan wel 6%, of 8, of 10! Dan zit je rond je 60e opeens met hóge maandelijkse lasten.
    Dat is de reden dat ik probeer af te lossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wij hebben 2 hypotheken 170K EUR spaar. en 77K EUR aflossingvrij.
    De spaarhypotheek hebben we in een aantal stappen bijgestort zodat het doelkapitaal bereikt is na 20 jaar. (nog 6 jaar te gaan) Daar kunnen we dus niet meer zo veel mee. er zit nu ongeveer 120K eur in gespaart.
    Onze AVH hebben we afgelopen 4 jaar iedere keer 20% ingestort...Daar gaat op 1 januari 2016 nog 1 keer 15.400 euro naar toe dan hebben we hem afgelost.

    Op de AVH hypotheek scheelt dat in 250 bruto / maand wat we vanaf januari nooit meer hoeven te betalen.

    Netto betalen we nog zo'n 300 euro/ maand vanaf januari...Maar verheug me natuurlijk op mei 2022...als we op 0 zitten

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vond meer informatie op http://adviesnederland.nl/hypotheek-aflossen/. Mijn vorm was gewoon verkeerd. Ik heb gekozen om de hypotheek over te sluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb sinds 1,5 jaar alles afgelost en het is echt een heel fijn gevoel!! Ik kan het iedereen aanraden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. We hebben ook sinds bijna een jaar alles afgelost en door de getrainde manier van leven houden we nu elke maand een berg geld over. Sparen is geen kunst meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik denk dat over enige tijd de fiscus ook de woningwaarde zal mee gaan tellen bij het vermogen in box 3. Resultaat zal zijn opnieuw extra belasting betalen. Is er dan nog hypotheekschuld dan kan deze tenminste nog worden afgetrokken van de woningwaarde. Dus kijk uit met aflossen. De fiscus pakt je nog een keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wauw wat superveel kunnen jullie aflossen zeg, wat heerlijk lijkt me dat! Gelukkig hebben wij ook niet een heel hoge hypotheek, maar zo laag als die van jullie hebben we helaas nog niet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij hebben een hypotheek van (oorspronkelijk) €235.000,- waarbij het tot nu toe gelukt is om ieder jaar op 1 januari 10% af te lossen. We zijn nu 6 jaar onderweg, en zijn dus over de helft. Hoe? Gewoon op je uitgaven letten, niet op je inkomsten (ik heb modaal inkomen, m'n vrouw werkt niet. Nou ja, ze zorgt voor onze 3 jongens, das ook werk!). 13e maand, vakantiegeld? Zodra het op de rekening verschijnt gaat het naar de spaarrekening, om gebruikt te worden als aflossing.

    Sommige mensen zeggen me wel eens: maar geniet je wel van het leven? Jazeker! Juist geniet ik van het leven omdat ik weloverwogen keuzes maak.

    Op weg naar financiele onafhankelijkheid! Zet 'um op mensen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een modaal inkomen, 3 kinderen en dan 23.500 euro per jaar aflossen???
      Geen idee hoe jij een kleine 2000 euro netto per maand van een modaal inkomen over kunt houden om af te lossen op je hypotheek.....

      Verwijderen
    2. klopt volgens mij ook niet! Ook al zul je veel fiscale voordelen hebben doordat je alleen werkt en een gezin met 3 kinderen hebt

      Verwijderen
  15. Ik had een hypotheek afgesloten dat op een investeringsbasis was afgesteld. Heel veel geld afgelost om vervolgens jongstleden te horen te krijgen dat de investering mislukt is. Nu is mijn hypotheek op losse schroeven en moeten we kijken wat ze met het geld doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb gelukkig alles afgelost binnen 5 jaar ca 120k, koop nu een mooi chalet aan het water van mijn spaargeld, ik kan jullie wel vertellen dit voelt goed geen verplichtingen meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wij zijn ook aan het aflossen geslagen........elk jaar proberen om €10.000,- af te lossen van onze aflossingsvrije hypotheek.
    In de maandlasten scheelt het weinig maar bij elke €10.000,- aflossing besparen we 5.500,- rente die wij niet hoeven te betalen aan het eind van de looptijd! Geen zin om uiteindelijk 2,5 x de hypotheekschuld te betalen en dan alsnog met een restschuld te blijven zitten bij het eind van de looptijd.

    BeantwoordenVerwijderen