Het aflosvirus

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 11, 2015

Het heeft mij flink te pakken; het aflosvirus! Op de verschillende blogs die ik volg zie ik dat ik daarin niet alleen sta. Iedereen lijkt wel aan het aflossen geslagen. Het lijkt een trend van de afgelopen jaren. Door de crisis lijkt iedereen zich bewuster van de schulden die een ieder heeft. Mensen kwamen er achter dan het niet meer vanzelfsprekend was om een overwaarde op de eigen woning te hebben; sterker nog, veel huizen stonden onder water!

Angst om een woning te hebben die onder water staat lijkt een belangrijke reden voor velen om de hypotheek versneld af te lossen. Toch is dit niet de enige reden. Aflossen levert meer op dan een spaarrekening. Tot begin 2009 was de spaarrente ongeveer 5 procent, terwijl huiseigenaren, met dank aan de hypotheekrenteaftrek, netto 2,5 tot 2,9 procent hypotheekrente betaalden. Spaargeld leverde dus bijna twee keer zo veel op als aflossen. Sinds 2012 is deze situatie omgeklapt: aflossen levert nu netto meer op dan spaarrente.

Daarnaast moedigen banken hun klanten tegenwoordig actief aan om af te lossen. Dat was vroeger wel anders. Een bank verdient namelijk minder aan een hypotheekklant die snel aflost, omdat die minder rente betaalt. Daarom brachten banken klanten die per jaar meer dan 10 of 20 procent van de oorspronkelijke hypotheeksom aflosten, flinke boetes in rekening.

Maar ook de banken zijn geschrokken van de huizenprijsdaling. Ze hebben veel hypotheken in de boeken staan die hoger zijn dan de waarde van het onderpand. Daardoor loopt de bank meer risico, zeker met hypotheken zonder NHG-garantie. Aflossen is dus niet alleen voor de particulier, maar zeker ook voor de bank een stuk garantie.

Voor ons is financiële onafhankelijkheid de reden om af te lossen. Wat is jouw aflosreden? Ben jij ook besmet met het aflosvirus?




  • Share:

You Might Also Like

14 reacties

  1. Ja, al sinds 1993 en wij ons 1e huis kochten.
    Nu een duurder huis, zo,n 330.000 en bijna afgelost.
    Samen 1.5 modaal en 4 kids!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, al 5 jaar bezig en al 81,600 extra afgelost, maar nog een hele hoop te gaan.
    maar we betalen nu al 370 euro per maand minder dan 5 jaar geleden.
    Dat is reden genoeg toch:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geweldig zeg zoveel afgelost. En ook de moeite waard als de lasten zo gedaald zijn. Super.

      Verwijderen
  3. Ik denk dat ieder zijn eigen redenen heeft om af te lossen. Ons huis staat niet onder water maar mijn man is door de crisis wel zijn baan kwijt geraakt. Er zijn gelukkig daardoor geen financiele problemen gekomen maar je krijgt wel een andere denkwijze. We hebben in een kleine twee jaar tijd 41.000 euro extra afgelost, puur door het geld niet aan gekke of onnodige zaken uit te geven. Volgende maand kunnen we een woekerpolis afkopen, daar zit nu zo'n 27000 euro in. Dit wordt weer extra afgelost. In twee jaar hebben we onze hypotheekkosten met 300 euro kunnen verlagen. Daar kun je maandelijks toch mooi je boodschappen van halen. Als hij niet thuis was komen te zitten waren we niet van levensstijl veranderd. Gewoon doorgegaan met consumeergedrag. Ik kan niet zeggen dat je er ongelukkiger van wordt, meer tevreden zelfs. In die zin heeft het wat goeds opgeleverd en ben ik ook heel blij dat we de gelegenheid hebben gehad om extra af te kunnen lossen. Je wordt er met de neus opgedrukt hoe kwetsbaar je eigenlijk bent. Des te meer respect heb ik voor mensen die gezond zijn, samen een goed inkomen hebben en dan toch zo verstandig zijn om af te lossen en te zorgen voor onafhankelijkheid. Zou willen dat ik er eerder zo ingestaan had. Maar ik ben ook wel trots op wat we zelf nu bereikt hebben in de afgelopen twee jaar. Ben blij dat we de knop om hebben zetten, als dat niet lukt komen er vroeg of laat toch problemen. Toch zijn er nog steeds veel mensen die de kop in het zand stoppen, heb een collega met aflossingsvrije hypotheek van 500.000 euro, huis flink onder water maar doen er niets mee. Als daar een klein kinkje in de kabel komt hou ik mijn hart vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij lossen af voor de lagere maandlasten en ons huis stond al niet meer onder water door het aflossen. We betalen nu minder dan 100 p/m, bruto en begonnen met 750 p/m! Nu is het vooral de onafhankelijkheid, die ons rust brengt. Onbetaalbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wilde graag minder afhankelijk zijn van de bank, eerder kunnen met stoppen met werken als ik dat op dat moment wil, minder vaste lasten dus, en bij onverhoopte omstandigheden zoals ontslag of ziekte voldoende ruimte, samengevat dus meer vrijheid. Ik heb inmiddels mijn aflossingsvrije hypotheek afgelost, bedrag van 69.000,--. (in mijn eentje) en ben ook begonnen aan het andere deel. Ik heb nog 14 jaar om het restdeel af te lossen maar wil dat toch eerder doen. Wil mijn buffer wel behouden dus ik los nu minder af. Aflossen voelt lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik woon sinds twee jaar weer in Nederland, ben alleenstaand en verdien net onder modaal. Ik heb 2x 10% afgelost (extra) nu en mijn maandlasten voor mijn hypotheek gingen daardoor al 85 euro naar beneded. Ik spaar nu om in januari 2016 weer 10% af te lossen. Ik heb een annuity hypotheek voor 20 jaar. Maar als ik zo door ka gaan ben ik over 6 jaar hypotheek vrij, En dan wil ik minder gaan werken. Ik ben dan 55. Ik wil vooral in mijn huis kunnen blijven mocht ik mijn baan verliezen of iets anders ergs overkomen. Als het afbetaald is zijn mijn vaste lasten ongeveer 400 euro p maand, incl OV en hond (eten, dierenarts, trimster) en zonder auto want die heb ik niet . Ik woon in de hoofdstad.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik was al af aan het lossen voordat je er iedereen over hoorde dus mijn huis is vrij van maandlasten. Helaas nog wel bijdrage ver. van huiseigenaren en gemeentelijke belasting, maar verder geen woonlasten meer en dat voelt heerlijk. Ik wilde minder gaan werken van het uitgespaarde geld dus ik heb nu de omgekeerde werkweek. Ik kan het iedereen aanraden om te gaan aflossen, het geeft zoveel vrijheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is dat: de omgekeerde werkweek?

      Verwijderen
    2. Twee dagen werken, vijf dagen weekend

      Verwijderen
  8. Wat een fantastisch inspirerende reacties. Mooi om te lezen hoeveel vrijheid het geeft om een afgeloste hypotheek te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, ook wij zijn door het virus besmet!
    Wij lossen af om niet meer afhankelijk te zijn van de bank. En doordat we een eigen bedrijf hebben, zien we een afgelost huis ook als pensioen voorziening.
    Pas augustus vorig jaar begonnen maar al een goede start gemaakt, al zeggen we het zelf.
    Begonnen met hypotheek van 192.000 en nu al 175.000.
    Aflossing is afhankelijk van het bedrijfsresultaat en het salaris van mijn flex baantje.
    Daarnaast vind ik het wel belangrijk een goede buffer te hebben voor de onverwachte zaken.
    Over 3 jaar gaat ons eerste kind studeren. De aflossing zal dan behoorlijk lager worden. De studie zal namelijk ook betaald moeten worden. Dus nu nog maar even gas erop!
    Heerlijk gevoel als de bank weer een nieuw overzichtje stuurt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij zijn bij ons vorige huis al gaan aflossen! Heerlijk dat dat ook al kon toen we nog jonger waren. Bij de verkoop van het huis heel blij mee geweest, want het stond flink onder water.
    Dit huis heeft uiteraard een deel hypotheek met aflossing, en dat is toch leuk om elke maand het afgeloste bedrag te zien groeien. Ook hebben we vorig jaar al 2x een bedragje afgelost.
    Nu eerst nog een paar verbouwingen en dan weer aflossen. Het werkt een beetje verslavend...

    BeantwoordenVerwijderen