Hypotheek zo snel mogelijk aflossen..

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 03, 2015

Als ik ergens aan begin, wil ik het liefst zo snel mogelijk resultaat zien. Ik ga er dan voor de volle 100% voor. Lange termijn doelen vind ik hierdoor lastig. Het aflossen van onze hypotheek is daar 1 van. Het liefst zou ik een flinke smak geld van onze spaarrekening halen en direct overboeken naar onze hypotheekrekening.Op dat moment zie ik de hypotheekschuld immers dalen.

Toch werkt het niet zo makkelijk. Wij willen natuurlijk nog wel een buffer houden. Deze buffer houden we op dit moment ook wat hoger, omdat we nog met een extra hypotheeklast zitten van een woning die wij geërfd hebben. Zodra deze woning verkocht is, willen wij wel een flink bedrag gaan aflossen.

Hetzelfde geldt voor het investeren van geld. Ik heb nu 2x een bedrag in crowdfunding geïnvesteerd, maar zou het liefst alweer een nieuwe investering doen. Niet slim natuurlijk, dus moet ik mijzelf echt toespreken om het niet te doen. Eerst maar eens kijken of deze 2 projecten succesvol aflopen.

Moet jij jezelf soms ook toespreken om ervoor te zorgen dat je niet 'doorslaat' in iets? Hoe zorg jij ervoor dat je een lange termijn doel vol kan houden?

  • Share:

You Might Also Like

3 reacties

  1. Oh ja ik heb erg de neiging tot doorslaan. Nu is dat voor spaarzaam leven natuurlijk mooi meegenomen: iedere maand dat je op je uitgaven let, is er eentje waar je heel lang van kunt blijven profiteren.
    Ook loste ik al drie jaar maximaal af op de hypotheek. Dit jaar kies ik voor bufferen, en ja: dat is heel moeilijk....

    Ook ga in binnenkort starten met beleggen. Ik "mag" van mezelf maar één "ding" per kwartaal doen. In het eerste kwartaal van dit jaar was dat dus bufferen. In het nieuwe kwartaal ga ik iets doen met beleggen en ook bepalen hoeveel buffer ik écht écht nodig heb. En in het derde kwartaal hoop ik een aflossing op de hypotheek te kunnen doen.

    We zullen zien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat herkenbaar! Leuk om te lezen. Ik stel ook op die manier mijn doelen om mijzelf te beschermen tegen te impulsief gedrag!

      Verwijderen
  2. Herkenbaar! Ik wil het liefst nu ook beginnen met aflossen op onze hypotheek maar moeten eerst nog flink wat sparen voor onze adoptie. Het sparen gaat op het moment wel goed dus dat is fijn! Maar o, wat zou ik graag ook de hypotheek naar beneden gaan brengen. Maar nu eerst proberen zoveel mogelijk ged naar de adoptierekening te doen en als dat doel gehaald is dan gaan we voor aflossen... ben bezig met de autoverzekering om te zetten en dat scheelt weer €20 per maand, heb mn lenze gedeclareerd bij zorgverzekering en hoop daar €200 van terug te krijgen, heb nog wat aandelen gekocht van de week en die zijn langzaam aan het stijgen, en heb een cadeau bon van €75 gescoord omdat we iemand door verwezen hadden naar een winkel en die daar daadwerkelijk wat gekocht hebben. Ook het maand budget van de boodschappen gaat goed! Hihi mede doordat man veel in buitenland zit voor zn werk... Scheelt eetkosten en levert extra knaken op. O, ja en ik zag ook dat ik de autoverzekering via euroclix kan afsluiten bij het bedrijf dat we willen en dat levert dan ook weer extra clix op... ook weer mooi meegenomen. Hihi en het liefst ga ik ook mn huis nog verder ontmoeten en spullen verkopen maar dat kost ook veel tijd en moeite.... stapje voor stapje, bedparia, niet alles in een keer moet ik me dan even aan herinneren.... anders hou ik het niet vol...

    Fijn paasweekend alvast!

    groet,

    besparia

    BeantwoordenVerwijderen