, , ,

Je doel bereiken; iedereen kan het!

april 25, 2015

Mijn blog heet: In 10 jaar tijd financieel onafhankelijk. Al meerdere malen heb ik gelezen dat het niet haalbaar is. Gelukkig ben ik behoorlijk eigenwijs en trek ik mij weinig aan van deze reacties. Het zet mij voornamelijk op scherp; ik wil nog meer bewijzen dat het ons wel lukt. Ik geloof namelijk dat je door doelen te stellen, de meeste kansen op succes hebt.

Doelen stellen

Allereerst sturen doelen onze aandacht en onze interesse.  Daarnaast geven doelen  energie. Wie zichzelf hoge doelen stelt, zal langer doorwerken dan de mensen die zich lagere doelen stellen. Je zult dus meer puf hebben om over te werken als je weet welk doel je daar mee nastreeft. Doelen doen ook harder werken. Als je een strakke deadline hebt, werk je harder dan wanneer je deadline ontspannen is. Doelen halen het beste in ons naar boven. Als we onszelf hoge doelen stellen, zullen we automatisch geneigd zijn om al onze krachten aan te wenden om het benodigde niveau te halen. We gebruiken dan strategieën die we al hebben en leren ook sneller nieuwe strategieën aan. Blijkbaar is het zo dat we uitgedaagd moeten worden, voor we echt ons beste werk kunnen leveren.

Natuurlijk moet het doel wel haalbaar zijn. Voor ons doel hebben wij een plan van aanpak gemaakt waar wij zeker van weten dat onze hypotheek binnen 10 jaar volledig afgelost kan zijn en waarbij wij een flinke buffer opbouwen. Alleen zijn deze gegevens gebaseerd op het inkomen wat wij op dit moment hebben. Wij gaan dus niet uit van een ernstige inkomensvermindering.  Wel hebben wij rekening gehouden met het feit dat ik mogelijk van fulltime naar een parttime baan ga.

Het kan zijn dat ons doel in de toekomst bijgesteld gaat worden, je weet immers nooit wat er gaat gebeuren. Daar zou ik helemaal geen moeite mee hebben. Ik vind het juist de kunst om doelen te stellen die mij uitdagen, maar wel haalbaar blijven. Zonder daarbij op een houtje te moeten bijten natuurlijk.

Stel jij doelen om jezelf scherp te houden? Heb jij aflos- en spaardoelen?






You Might Also Like

6 reacties

  1. Voor ons zou binnen 10 jaar niet haalbaar zijn, maar dat betekent natuurlijk niet dat het voor jou ook niet haalbaar is!!

    Wij hebben wel aflosdoelen en spaardoelen, maar die leggen we bewust niet zo hoog. Ik haal het liever te vroeg dan te laat....

    Ik zie trouwens dat je advertenties op je blog hebt, zou je mee willen werken aan een klein vragenlijstje dat ik heb opgesteld hierover?? :) De vragenlijst staat op mijn blog :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben te bereiken via admin @ Positiefbesparen . nl voor dat interview :)

      Verwijderen
  2. Hier heb ik wel doelen maar 10 jaar lukt ons niet met 1 salaris, aflossingsvrij is hier ook 180000. Weet ook niet hoe het gaat lopen als de kids gaan studeren maar zijn vorig jaar voorzichtig begonnen met aflossen en ook dit jaar zitten we goed op weg, we zitten nu op 160975 en hoop in ieder geval 5000 van de belastingteruggave en 2000 van het vakantiegeld te storten, misschien nog wat kleinere bedragen daarnaast, wij kunnen per 350 euro storten. hoop dit jaar ook onder de 90% van de woz waarde te komen, hoopte daarmee een stuk minder rente te gaan betalen maar dit valt hier tegen kreeg bericht van de bank dat er 0,1 procent!! minder wordt.... vindt dit wel erg tegenvallen weet bijna zeker dat de opslag veel hoger was..maarja de bank is de Baas het zou leuk zijn als de hele hypotheek afgelost is over 15 jaar als ook de spaardelen wegvallen.. dan hoopt manlief 52 te zijn en ikzelf 48... Gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja...een voetbalveld heeft wel twee doelen en toch verliest er meestal iemand.

    In jouw scenario hou je totaal geen rekening met ziekte, ontslag, overlijden, rampspoed, andere belastingregels. Je schrijft je scenario vanuit de gedacht dat als je maar goed je best doet, dan beloont het leven je wel.

    Het is een mooi persoonlijk streven, maar generaliseer vooral niet dat dit voor iedereen haalbaar is. Want de realiteit wijst uit dat dit niet klopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is een keuze die jullie gemaakt hebben op basis vd huidige situatie. En dat is toch goed?! Ga ervoor maar lukt het niet dan is het toch ook geen schande!!
    Ik vind dat je goed bezig bent. Achteraf heb ik spijt dat wij niet eerder begonnen zijn met aflossen....al hebben we in die tijd weer wel andere doelen bereikt, eigen zaak, appartement en emigratie.
    M

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 10 Jaar is absoluut haalbaar. En zeker met twee inkomens. Jullie zijn nog erg jong en nu al zo bewust met je financiële onafhankelijkheid bezig. Het is wel zaak van constant opletten en kosten verlagen waar mogelijk. Zeker geen duur huis. Dat vreet je inkomen weg. Mijn voornemen is zodra ik kan een appartement te betrekken en deze cash betalen. Moet nog wel uitzoeken wat voor nadelen daaraan vast zitten. De voordelen zie ik al. Geen schuld aan de bank!

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten