Koken zonder pakjes en zakjes

april 13, 2015
Nog zoiets wat echt gewoonte is geworden, is het gebruiken van allerlei kant-en-klare mixen om onze maaltijden mee te bereiden. Een pakje sausmix, een zakje kruidenmix, in de supermarkt staan ze allemaal voor het grijpen. Sterker nog, naast de afdeling verse groenten en fruit kun je gelijk rechts (of links) de pakjes en zakjes vinden. Zo wordt het ook wel heel makkelijk gemaakt om de combinatie van die verse groenten met de gedroogde kruidenmixen te maken….. Maar is dat echt eten? En valt hier op te besparen?  Koken zonder pakjes en zakjes, dus vanaf de basis zelf maaltijden bereiden, met verse, pure en onbewerkte ingrediënten, dat is pas echt eten én nog een stuk goedkoper ook!

Wanneer je gaat koken zonder pakjes en zakjes, zul je ervaren dat je ook échte smaken op je bord krijgt. De voordelen van het koken zonder pakjes en zakjes gaan nog verder:
  • Wist je dat door het volledig zelf klaar maken van je maaltijden, je vaak ook een stuk goedkoper uit bent?
  • Wist je dat kiezen voor pure producten een stuk vriendelijker voor het milieu is? Zo is voor een kilo gesneden groente in de supermarkt maar liefst 3 tot 20 liter water nodig om dit te wassen… hoeveel water gebruik je zelf? En denk ook eens aan verpakkingsmateriaal (folie, papier, karton, plastic)….
  • Wist je dat je een hoop onnodige hulpstoffen misloopt wanneer je zelf gaat koken? Geen smaakversterkers, geen conserveringsmiddelen, geen toegevoegd zout, geen extra suikers?
  • Wist je dat groenten en fruit zodra ze gesneden worden al verliezen in hun voedingswaarde? Zelf snijden is dus een stuk gezonder!
  • Wist je dat het super leuk is om écht te koken, om een maaltijd zelf klaar te maken?
  • Wist je dat je ook een stuk creatiever wordt in de keuken wanneer je zelf je maaltijd kunt samenstellen?
Gemak dient te mens.  Makkelijk is het zeker om voorgesneden groenten, zakjes en pakjes te kopen, maar het is een stuk gezonder om zelf je maaltijden te maken. Toch vind ik het  best lastig om iedere dag een gezonde maaltijd op tafel te zetten na een lange werkdag. Door een goede basis in huis te hebben aan kruiden, groenten en fruit lukt het mij om vrijwel iedere dag wat lekkers op tafels te zetten. En als ik een dagje geen zin heb om te koken, kan ik zo wat uit de vriezer halen. Want alles wat over is... vries ik in voor een later moment!

Lukt het jou om zonder zakjes en pakjes te koken?

5 opmerkingen:

  1. Wij koken 9 van de 10 keer zonder pakjes en zakjes. Er zijn maar weinig dingen die ik met pakjes en zakjes lekkerder vind. Maar soms kies ik toch wel even voor het gemak

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik koop nooit 'pakjes en zakjes' om voeding te bereiden : je weet niet welke toevoegingen daarin zitten, vers klaargemaakt is veel lekkerder en gezonder en koken met kant- en klare producten is een pak duurder of alles zelf bereiden, bij verse producten heb je ook minder of geen verpakkingsafval dus het komt het milieu ook ten goede (en minder afval in de vuilbak) liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Behalve boemboes en enkele kruidenmixen zoals massala en tandoori heb ik geen zakjes en pakjes in huis, alleen basisprodukten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig om je blog te volgen. Allemaal punten die ik, die wéér andere bloggers volgde, aanpakte in de afgelopen jaren. Ik blogde daar toentertijd enthousiast over ("oud nieuws" moeten veel van mijn lezers, ook allemaal consuminderaard, gedacht hebben) en nu doe jij dat.

    Ik ben benieuwd of daar ook de andere stappen bijkomen.

    Veel succes in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij koken nooit uit pakjes of zakjes. Ik wil weten wat in mijn eten zit, ik verdraag sommige dingen ook heel slecht, dat helpt echt! Ik ben ook een ingredienten lezer om zeker te zijn dat iets puur is. Je zou voor de grap eens moeten lezen wat in voorverpakte vleeswaren wordt verwerkt. Of gewonehuis tuin en keuken pindakaas. Ik las een tijdje terug dat ze e-coli in voorverpakte sla hadden aangetroffen. Van dat soort dingen word ik ook niet blij.

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.