Looptijd hypotheekrente; hoe lang zet jij hem vast?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 08, 2015

Het schijnt dat wij Nederlanders van zekerheid houden. Zo verzekeren wij ons voor veel zaken, soms zelfs onnodig. Ik hou zelf ook erg van zekerheid. Bij verzekeringen houd ik altijd rekening met de buffer die wij hebben en het eventuele risico wat we kunnen lopen. Op basis daarvan maak ik de keuze voor de verzekering.

Bij het afsluiten van de hypotheek krijg je ook altijd een keuze. De keuze voor de looptijd van de rente. Iets wat ik best lastig vind. Aan de ene kant wil ik verzekerd zijn van een vast hypotheekbedrag, maar aan de andere kant wil ik ook niet onnodig teveel geld kwijt zijn aan rente. Bij het langer vastzetten van de hypotheekrente betaal je immers een hogere rente.

Omdat onze hypotheek opgebouwd is uit 2 componenten, hebben wij gekozen voor 2 verschillende looptijden. Mocht de rente in tussentijd ineens flink stijgen, zal dit slechts op een deel van de hypotheek invloed hebben. We hebben ervoor gekozen om de spaarhypotheek voor 10 jaar vast te zetten, bij dit deel is de rente hoger, maar dit is ook gunstig, omdat er een spaarrekening tegenover staat.

De annuïteitenhypotheek hebben wij voor 5 jaar vast gezet tegen een rente van 3,7%.  Deze hypotheek hebben wij afgesloten voor een bedrag van 125.000 euro. Mocht de rente ineens fors stijgen in de komende jaren, vallen de rentekosten relatief mee. Daarnaast is over 5 jaar al een deel van deze hypotheek afgelost.

Welke keuze hebben jullie gemaakt t.a.v. de looptijd van de hypotheekrente? Waarom hebben jullie deze keuze gemaakt?

  • Share:

You Might Also Like

4 reacties

  1. Laat een spaarhypotheek 20 jaar lopen, bv 2 keer 10 jaar vast. dan heb je een flinke spaarpot los dan af , je voldoet dan aan de vrijstelling en maak er een aflossingsvrije hypotheek van.. en zet die ook voor een paar jaar vast en maak met de bank de afsrpaak dat je onbeperkt kan aflossen.. geen 10 of 20%...
    Voordeel lage lasten en binnen no -time ben je van je hypotheek af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zou ik toch kiezen voor extra storten in de spaarhypotheek gedurende 20 jaar. (liefst zo vroeg mogelijk) En er na 20 jaar gewoon klaar mee zijn...dan zijn de lasten echt het laagst.

      Verwijderen
  2. Hier hebben wij 4 gedeelten, waarvan het meeste lang vast staat... dommm maar ook voor zekerheid gegaan, toen
    wij dit huis kochten was het op 1 salaris best krap, dus dachten we als de rente stijgt worden de lasten te hoog.
    spaarhypotheek van 85000 rente vast 20 jaar 5 procent, opbouwhypotheek 20 jaar 5 procent, aflossingsvrij 10 jaar 5,5 procent en voor aanbouw aflossingsvrij 65000 4,6 procent 4 jaar vast, die loopt nu 30 april af en wordt 3,2 procent voor 5 jaar vast heb nu wel een beetje spijt van al die lange rentevastperioden we lossen nu de aflossingsvrije van 5,5 af, we hebben nu 18000 afgelost (alle kleine beetjes helpen) nog even dan zitten we op 90% van de woz waarde, vraag dan de R.Bank om de opslag eraf te halen, ben benieuwd hoe dit uitpakt, stel dat dit 0,5 procent op de hele hypotheek is scheelt dit toch 165 euro bruto per maand, misschien dat de spaarbedragen dan iets omhoog gaan, maar neem aan dat dit niet zoveel is? Gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 20 jaar laten vast zetten tegen 3,9%. (annuïteitenhypotheek) Ik hou van zekerheid en met de gedachte dat de rente wel weer stijgt..bla bla welke keuze je ook maakt, het is altijd wikken en wegen, wat wel en wat niet. Ik koos voor deze optie omdat ik ook in mijn eentje ben en zo de gedurende lange tijd zekerheid heb. (ik ga zeer zeker proberen extra af te lossen)

    BeantwoordenVerwijderen