Online verdiensten & de belastingdienst

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 26, 2015

Sinds kort verdien ik een extra zakcentje met een aantal spaarprogramma's zoals Euroclix & Qassa. Daarnaast ontvang ik inkomsten vanuit Google Adsense. Daar verdien ik heus geen volledig salaris mee, maar op jaarbasis kan het toch oplopen tot enkele honderden euro's.

Over je inkomsten moet je uiteraard belasting betalen. Maar waar vallen deze inkomsten nou onder? Op de site van de belastingdienst vond ik het volgende:

U betaalt belasting, maar bent geen ondernemer voor de inkomstenbelasting

 

Hebt u inkomsten uit uw internetactiviteiten en gaat het niet om een hobby? En bent u niet in loondienst, maar beschouwen wij u ook niet als ondernemer? Voor de inkomstenbelasting hebt u dan 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Uw winst wordt op dezelfde manier berekend als bij ondernemers. Maar u hebt geen recht op bepaalde regelingen voor ondernemers, zoals de zelfstandigenaftrek of de investeringsaftrek.

Bij de aangifte inkomstenbelasting van volgend jaar moet ik mijn inkomsten dus opgeven via 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Dit ga ik uiteraard doen. Tot die tijd verzamel ik alle inkomsten op een aparte spaarrekening en kan ik deze inkomsten begin volgend jaar gebruiken als een extra aflossing op de hypotheek.


Was jij op de hoogte van het feit dat je jouw internetverdiensten op moet geven bij de belastingdienst? Verdien jij een leuk zakcentje met het internet?




  • Share:

You Might Also Like

4 reacties

  1. Ja, ik was daarvan op de hoogte. Maar aangezien ik thuisblijfmoeder ben mag ik toch wel een aardig gedeelte belastingvrij bijverdienen door de algemene heffingskorting. Daar kom ik niet bovenuit met mijn inkomsten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie aanvulling Daantje! Weet jij toevallig ook hoeveel je belastingvrij mag bijverdienen door de algemene heffingskorting?

      Verwijderen
    2. Dat is afhankelijk van hoeveel je verdient, geloof ik.... Ik weet het niet precies, maar ik kwam er in elk geval niet bovenuit :)

      Verwijderen
  2. Alles wat je 'extra' verdient, moet inderdaad aangegeven worden bij de Belastingdienst!

    BeantwoordenVerwijderen