Op de valreep belastingaangifte gedaan

april 27, 2015
Gisteren hebben wij alsnog de aangifte inkomstenbelasting over 2014 gedaan. Dit moet voor 1 mei 2015 bij de belastingdienst binnen zijn. De belastingdienst keert dan zo mogelijk voor 1 juli 2015 uit. Je hebt dus nog een paar dagen om de belastingaangifte in orde te maken!

Onze inkomstenbelasting valt in box 1; inkomsten uit werk en woning. Over de inkomsten in box 1 betaal je belasting, welke onderverdeeld is in 4 schijven;

U bereikt de AOW leeftijd niet in 2014
Belastingschijven 2014 Inkomsten box 1 Inkomstenbelasting
Schijf 1 t/m € 19.645 36,25 %
Schijf 2 € 19.646 t/m € 33.363 42 %
Schijf 3 € 33.364 t/m € 56.531 42 %
Schijf 4 vanaf € 56.532 52 %

Tegenwoordig zijn vrijwel alle gegevens al ingevoerd door de belastingdienst, waardoor het invullen van de belastingaangifte niet meer zoveel werk is. Het enige interessante bij ons is het verdelen van de hypotheekrenteaftrek. Aangezien wij fiscaal partners zijn, kunnen wij schuiven met de tarieven. Het inkomen van mijn vriend is een stuk hoger. Hij valt in belastingschijf 4. De hypotheekrenteaftrek hebben wij dus grotendeels bij hem neergezet.

Na wat gepuzzel bleek dat wij uiteindelijk 6000 euro terugkrijgen van de belasting. Een heerlijk bedrag, welke wij natuurlijk gaan gebruiken als extra aflossing op onze hypotheek. Dit bedrag  is eigenlijk de gehele hypotheekrenteaftrek over 2014, aangezien wij deze niet maandelijks uit laten keren.

Heb jij de belastingaangifte over 2014 al gedaan? Hoeveel krijg jij terug? Of moet je terugbetalen? Waar ga jij het geld voor gebruiken als je iets terug ontvangt?



6 opmerkingen:

  1. Wij betalen deze keer een beetje bij, vanwege de fikse aflossingen van afgelopen paar jaar. Een luxebetaling dus. Geen probleem. Ook fluitend hebben we verlaging van de de voorlopige teruggave gevraagd. Dat was i.t.t. de belastingaangifte, wél een hele klus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij moeten dit jaar ruim 2800 euro betalen. Deels vanwege het oversluiten van de hypotheek in 2014 tegen lagere rente, deels omdat PM nu weer werk heeft en niet met al die vreemde werk/uitkering/aanvullingen meer zit waardoor het niet meer in te schatten was wat het effect was. En deels vanwege de niet verwerkte maatregelen in het belastingprogramma van vorig jaar. Ik was er op voorbereid. Elke keer vulde ik op de PC het programma VT in met de nieuwe gegevens zodat ik zag waar we ongeveer op uit gingen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik vul mijn belastingen redelijk snel in zo krijg je (online) een berekening van hoeveel je krijgt/moet betalen ...

    maar voor mij als belg wat is het verschil tussen schijf en 3 , het tarief is toch het zelfde ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij krijgen 3400 euro terug, de h.r.a. van een jaar, heffingskorting niet werkende partner, en giften aftrek. Onze hypotheek is nog maar heel klein, gaan we waarschijnlijk over een jaar aflossen. Dus het geld wordt nu besteed aan nieuwe raambekleding in de woonkamer en de rest gaat naar de spaarrekening. Milou

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik moet bijbetalen. Eigenlijk een bewuste keuze. Noem het een soort spreiden van schulden. Ander had ik het financieel nooit gered.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij ons is het gelukkig klaar. En vorige week heb ik me door de btw aangifte geworsteld. Dat is elk kwartaal weer een heel gedoe.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.