Pensioen...

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 20, 2015

Mijn pensioen lijkt nog een ver-van-mijn-bed show. Met een beetje mazzel mag ik over een kleine 40 jaar gaan genieten van mijn pensioen. Mijn pensioenopbouw loopt via mijn werkgever, welke via de  CAO voor primair onderwijs geregeld is. Aangezien het nog zo'n lange tijd duurt voordat ik met pensioen kan, merk ik dat ik er ook weinig mee bezig ben. Mijn prioriteit ligt op dit moment bij het opbouwen van een buffer en het aflossen van de hypotheek.

Voor mijn vriend is dit anders. Hij is een aantal jaar ouder en heeft geen pensioenopbouw via zijn werkgever. Hij krijgt op dit moment zijn bruto vrije vergoeding voor het pensioen netto uitbetaald. Dit deel van zijn salaris is bedoeld voor zijn pensioenopbouw. Vriend weet echter nog niet goed hoe hij dit geld het best kan investeren. Banksparen is op dit moment niet erg rendabel. Daarnaast is beleggen risicovol. Hij is in ieder geval verplicht om dit bedrag in een lijfrentepolis of op een bankspaarrekening te zetten. Tot zijn  pensioen kan hij dan niet aan dit bedrag komen.

 Hoe gaan jij om met jouw pensioen? Is dit via de werkgever geregeld of draag jij hier zelf zorg voor? Zijn er ervaringsdeskundigen t.a.v. het werken bij een werkgever zonder pensioenregeling?





  • Share:

You Might Also Like

5 reacties

  1. Kijk eens naar Bright Pensioen of ZZP Pensioen. Daar kun je je pensioen zelf regelen. Dat doe ik als zzp'er ook en het bevalt goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou het voor je vriend een gouden kans willen noemen om het zelf te regelen! Hij kan gaan sparen, beleggen en verzekeren. En hij hoeft niet te kiezen tussen een van die drie, hij kan ze alledrie doen. Verzekeren is meestal het duurst en levert dus vaak het minste op. Dus ik zelf zou 50% gaan sparen (ja, nu even tegen een lage rente, maar in ieder geval wel veilig) en 50% gaan beleggen (voor de kans op een hoger rendement, maar dan wel met meer risico - en ik zou gaan voor Brand New Day, die hebben pensioenbeleg-mogelijkheden).

    Ik moet meedoen aan het pensioenfonds bij PGGM, en ik heb zelf niets te kiezen. Dus ik ben jaloers op je vriend die wel zelf keuzes mag maken. Grijp die kans, zou ik zeggen. Als hij er een paar keer een paar uur voor gaat zitten, kan hij kan vast een goede keuze maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je vriend is een paar jaar ouder, dus heeft waarschijnlijk nog meer dan 30 jaar te gaan tot pensioen. Ik zou in dat geval 100% gaan beleggen. Gewoon maandelijks de bruto-premie van zijn loon inleggen en op die manier middelen. Op deze manier koop je in zowel dure als goedkope tijden aandelen. Op dit moment is het bijv. duur (al weet je dat alleen achteraf) en een aantal jaar geleden was het goedkoop.

    Beleggen doe je dan bij voorkeur in een indexfonds. Ik beleg bijvoorbeeld - via een pensioenrekening bij Br@ndnewD@y - in de wereldindex, wat bestaat uit aandelen in ruim 1600 bedrijven. Hiermee spreid je dus ook direct het risico over deze 1600 bedrijven en 23 landen.

    Dan kan op een rekening via Brandnewday, Bright, of ZZP Pensioen. Let vooral op de kosten. Brandnewday is nu bijv. best duur vergeleken met een aantal jaren geleden (kosten 0,59% p.j.).

    Zet tenslotte een timer in je agenda over pensioenleeftijd - 10 jaar. Verkoop 10 jaar voor pensionering 10% van je aandelen (en blijf gewoon maandelijks inleggen), 9 jaar voor pensionering weer 10%, totdat je pensioenleeftijd bereikt is. Je hebt nu een bak geld waarmee je een pensioenuitkering kan aankopen!

    Enrico

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als Thuisblijfmoeder en nu ZZP-er heb ik geen pensioen...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Denk dat een pensioen opbouwen tegenwoordig helemaal niet meer rendabel is voor te toekomst. Het feit is natuurlijk dat je de afgelopen jaren ineens zo weinig hoort over het pensioen nadat er vooral werd geroepen het potje raakt ooit op. Het beangstig mij!

    BeantwoordenVerwijderen