Wat ga jij doen met jouw vakantiegeld?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - april 18, 2015

Iedere werknemer krijgt volgende maand weer vakantiegeld op zijn rekening gestort. Ongeveer een derde spaart het vakantiegeld voor een specifiek doel, terwijl 13 procent het  vakantiegeld besteedt aan een vakantie buiten de zomer. Een kwart geeft aan het als appeltje voor de dorst te gebruiken. Maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden om het vakantiegeld aan uit te geven.

Vakantiegeld besteding – Financiële buffer

 

Ongeveer 25 procent van het vakantiegeld wordt op de spaarrekening zet. Vooral voor mensen van wie de financiële buffer nog onvoldoende groot is, is dit een verstandig idee. Een financiële buffer is een bedrag dat je altijd op de spaarrekening moet hebben staan, voor het geval de wasmachine het begeeft of de auto naar de garage moet. Een financiële buffer zorgt ervoor dat je bij onvoorziene uitgaven niet direct in de financiële problemen komt. De hoogte van de financiële buffer is onder meer afhankelijk van de gezinssamenstelling en het inkomen. Om Nederlanders te stimuleren het vakantiegeld te sparen, hebben sommige banken speciale vakantiegeldacties. Wanneer je (een deel van) het vakantiegeld op je spaarrekening zet, krijg je een leuk cadeau. Zo proberen banken je te verleiden om het vakantiegeld op je spaarrekening te zetten.

Wat te doen met vakantiegeld? - Sparen voor pensioen

 

Een andere manier om je vakantiegeld te sparen, is door het te gebruiken als aanvulling op het pensioen. Dit kan door het geld op een bankspaarrekening of lijfrentepolis te storten. Het voordeel van pensioensparen is dat er geen inkomstenbelasting over het ingelegde bedrag betaald hoeft te worden. Je betaalt namelijk pas inkomstenbelasting als het geld wordt uitgekeerd. Bovendien is het bedrag vrijgesteld van vermogensrendementsheffing. Wil je het vakantiegeld sparen als aanvulling voor je pensioen? Houd er dan wel rekening dat het geld op een geblokkeerde spaarrekening staat. Boetevrij tussentijds opnemen is meestal niet mogelijk.

Vakantiegeld besteding – Hypotheek aflossen

 

Het extra aflossen op de hypotheek is een andere optie om het vakantiegeld aan te besteden. Zeker wanneer een deel van de hypotheek aflossingsvrij is, kan dit verstandig zijn. Wanneer je extra op de hypotheek aflost, neemt de hypotheekschuld af. Hierdoor betaal je over een lager bedrag hypotheekrente. Omdat de hypotheekrente hoger is dan de spaarrente, kan het dus slimmer zijn om met het vakantiegeld de hypotheek af te lossen dan het te sparen.

Wat te doen met vakantiegeld? – Schulden aflossen

 

Tot slot kun je het vakantiegeld gebruiken om schulden mee af te lossen. De rente die je betaalt op een lening, creditcardschuld of roodstand, bedraagt soms wel 15 procent. Dat is veel meer dan de spaarrente die banken vergoeden. Het vakantiegeld gebruiken om schulden mee af te lossen is dus voordeliger dan het geld op een spaarrekening te storten.

Wat ga jij doen met jouw vakantiegeld?  Heb jij er een plan voor of zet jij het op de spaarrekening? Wij gebruiken ons vakantiegeld voor onze vakanties. Niet alleen voor de zomervakantie, maar ook de weekendjes weg worden hier mee betaald.

  • Share:

You Might Also Like

6 reacties

  1. Wij gaan aflossen met het vakantiegeld. De laatste 4000 euro die nog afgelost moet worden en dan kunnen we de levenhypotheek, lees woekerpolis, afkopen. Daarmee zakt de hypotheek weer zo'n 26.000 euro naar beneden en daarmee de maandlasten en de maandelijkse kosten voor de woekerpolis, a 85,50. Dat is voor mij de mooiste vakantie die ik me kan wensen. Geeft zoveel rust. En dan maar rustig verder gaan met aflossen maar dit was voor mij een concreet doel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga belasting terugbetalen. Ik had de hypotheekrenteaftrek na aflossing niet bijgesteld en daarom vorig jaar te veel HRA ontvangen. Dat ga ik terugbetalen van mijn vakantiegeld. Dan houd ik nog ongeveer 185 euro over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij gebruiken het dit jaar gewoon voor de vakantie ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vakantie. Ga komende week weg en ik krijg het vakantiegeld in mei. Alle creditcard-betalingen kunnen mooi van het vakantiegeld betaald worden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier ook voor de vakantie. Met twee schoolgaande kinderen en een man met een voorliefde voor Griekenland tikt het lekker aan. Van het vakantiegeld van man betaal ik de reis. Het zakgeld leg ik grotendeels weg door het jaar heen aangevuld met het normale boodschappen en fun budget. Mijn vakantiegeld kan ik dan voor het grootste deel sparen.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geen baan, geen uitkering, dus geen vakantiegeld:( Heb gezorgd dat ik wat terug kreeg van de energie maatschappij en daar mijn vakantie van betaald. Voelt het toch een beetje net-als-of.. Julia

    BeantwoordenVerwijderen