Aflossingsvrije hypotheek; een zegen of een vloek?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - mei 28, 2015

Het is in Nederland niet meer mogelijk om een aflossingsvrije hypotheek af te sluiten. Dit is gedaan om de consument tegen zichzelf te beschermen. De hypotheekschuld is, zonder extra aflossingen, aan het eind van de looptijd immers niet gedaald. Door de crisis kwamen consumenten erachter dat een huis niet altijd winst maakt en velen bleven zitten met een (forse) restschuld.

Toch vind ik de aflossingsvrije hypotheek een zegen. Ik kan namelijk aflossen wanneer ik zelf wil en in het tempo dat ik zelf wil. Op het moment dat ik er de financiën niet voor heb, is het geen probleem om even niet af te lossen. Ik kom daardoor niet in de problemen. Op het moment dat je de aflossing van de annuïteitenhypotheek een maand niet kan betalen, heb je wél direct een probleem.

Discipline
Toch denk ik dat het van belang is om een hoge mate van discipline te hebben, als je een aflossingsvrije hypotheek hebt. Je  moet je er immers wel bewust van zijn dat ook de aflossingsvrije hypotheek gewoon een schuld is, waarover je rente betaald. Daarnaast moet je bij verkoop van de woning deze schuld aflossen aan de bank. Wij hebben ook (deels) een aflossingsvrije hypotheek. Wij willen deze in 7 jaar tijd volledig aflossen. Omdat wij op onze aflossingsvrije hypotheek ook de hoogste rente betalen, is dit het deel van de hypotheek wat financieel gezien ook het aantrekkelijkst is om als eerst af te lossen.

Heb jij een aflossingsvrije hypotheek? Wil jij deze aan het eind van de looptijd afgelost hebben? Maak je hier een plan van aanpak op? Of los je af als er geld over is?

  • Share:

You Might Also Like

14 reacties

  1. Je moet de rente op je aflossingsvrije hypotheek echter wel elke maand betalen. Dus je hebt nog steeds een maandlast.. Even een maandje niet betalen omdat het je niet uitkomt gaat dus niet op. Bij een lineaire of annuiteitenhypotheek zit je aflossing gewoon in je maandbedrag inbegrepen. Ik vind dat een zegen. Aflossingsvrij lijkt me niks.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, maar het feit dat het maandbedrag inbegrepen is, maakt datzelfde maandbedrag wel een stuk hoger! Dat schept een grotere verplichting naar de bank!

      Verwijderen
  2. Alossingvrij en bankspaar.
    Lossen 500 per mnd extra af buiten de aflossing.in 2028 is het huis volledig betaald dan.vindt dat een fijn idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind aflossingsvrij persoonlijk een grote zegen, om de reden die je noemt: ik ben geheel vrij in wanneer ik wat aflos. Ik heb een excelsheet gemaakt met daarin een annuitair aflosschema en los dus braaf mijn bedragen af, maar kan hierin schuiven, de ene keer wat meer en de andere keer wat minder. Het enige wat het vergt is discipline, maar als de bank verplicht afschrijft heb je die discipline ook nodig!
    Naast de aflossingsvrije hebben wij nog een annuitaire hypotheek met verplichte aflossing. De laatste tijd lossen we hier ook vrijwillig extra op af, om de simpele reden dat dit mij maandelijks weer minder "verplichting" geeft: mochten we een baan verliezen of anderszins de nood aan de man komen, stoppen we met de vrijwillige aflossingen en zijn de verplichte zo minimaal mogelijk.
    Het komt er eigenlijk op neer dat ik zo minimaal mogelijk een bank in mijn nek wil hebben te hijgen en graag zelf controle wil hebben over wat ik wanneer aflos. In totaal lossen wij een dertigjarige hypotheek daarmee zoals het er nu naar uitziet binnen 15 jaar af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen ik mijn hypotheek in 2000 afsloot werd een aflossingsvrije hypotheek aangeraden. Immers lage kosten per maand en bij een baan ook garantie dat je een pensioen hebt waarvan je alles straks kan betalen. Niemand heeft me ooit gewezen dat het handig kan zijn dat er ook afgelost moet worden wil je straks de nabestaanden ( ik heb geen kinderen) ook nog wat nalaten. Ze hebben geen garantie dat het huis na mijn overlijden snel verkocht is. Toen in 2012 de bezuinigingen in de zorg hard doorgevoerd werden, kwam ook nog mijn baan op de tocht te staan en ben ik direct gaan aflossen. Heerlijk om toch je vaste lasten per maand te zien dalen. Het is niet moeilijk om een stapje terug te doen in het consumeren.
    Ik kan zelf bepalen wanneer ik aflos, zo wil ik nu eerst mijn buffer opschroeven zodat wanneer de rente snel gaat stijgen ik de hypotheek kan oversluiten. Daarna ga ik weer verder met aflossen wat ondertussen een sport is geworden;-)
    Als ik in dit tempo door kan gaan, zit er zelfs een paar jaar eerder pensioen in. En is mijn huis nagenoeg afgelost bij 67 jaar.( ik ben nu 57 jaar).
    Als ik alles eerder geweten had, zou ik nog eerder met pensioen kunnen gaan, helaas!

    Groet, Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben een geheel aflossingsvrije hypotheek, waarvan we nu al 74% hebben afgelost. We hoeven nog maar een "klein" bedrag en hebben ook onze rente naar beneden kunnen krijgen, met een boeterente die we er snel weer uit hebben. Het maandbedrag is nu zodanig laag, dat we weinig gevaar meer lopen als er tegenvallers zijn. Duidelijk is dat ons huis ook niet meer onder water staat en zo hebben we dus al een grote vrijheid verwezenlijkt. Voor ons is/was een aflossingsvrije hypotheek dus een zegen! Wij vinden het niet moeilijk om extra af te lossen van alle extra's die er binnen komen. Het geeft ons een goed gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben de hypotheek nog net op tijd ( voor de crisis) aflossingsvrij gemaakt. We hebben wel een flinke overwaarde, dus als het later verkocht wordt, is er een leuke winst. Maar door de crisis van 1 hoog inkomen gezakt naar 1 inkomen op minimum niveau. Dus we kunnen niks meer aflossen , maar nog wel lekker (goedkoop) blijven wonen in ons mooie huis. Als het annuïteit gebleven was, zou het over 10 jaar wel vrij geweest zijn, maar dan zouden we inmiddels hebben moeten verhuizen, want dat bedrag was nu niet meer op te brengen voor ons. We gaan ook niet extra aflossen. We leven nu. Wat hebben we aan een vrij huis bij overlijden, en altijd krap geleefd?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij zijn ook blij met de aflossingsvrije hypotheek. We hebben deels wel een bankspaarhyptheek dus uiteindelijk hebben we wel een gegarandeerd kapitaal wat uiteindelijk afgelost gaat worden.
    Op dit moment hebben we de eerste aflossing gedaan maar dit smaakt zeker naar meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben deels aflossingsvrij en deels spaarhypotheek als alles zo door blijft gaan zijn we in 2020 van de hypotheek af
    Ook van de aflossingsvrije, wij zijn zeer fanatieke aflossers, we werken zelfs vaak over om maar af te kunnen lossen.
    We laten er veel voor staan , maar gaan daardoor dus ook heel snel naar beneden.
    We hadden een tophypotheek en lossen nu meestal 10% per jaar extra af (het maximale wat mag, we halen het elk jaar net of soms net niet)
    Maar wel een geweldig huis! we wonen zo naar onze zin.
    nog 5 jaar en dan is t helemaalvan ons

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben een annuitaire hypotheek. Afgesloten vóór het verplicht werd. Want we willen gewoon sowieso de hypotheek in die 30 jaar afgelost hebben. óók als er een periode is waarin we denken dat we het geld beter kunnen gebruiken dan voor (extra) aflossingen wordt er afgelost.

    Aflossingsvrij hebben we denk ik wel de discipline voor, maar dat wilde ik liever niet proberen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja, aflossingsvrij vind ik fijn qua maandlasten. We hebben 3 hypotheekvormen bij ons huidige huis. Waarvan een derde ongeveer aflossingsvrij. Dit was de meest betaalbare optie voor ons. Ik zou het wel binnen afzienbare tijd afgelost willen hebben, maar eerst nog wat verbouwingen in huis. Hopelijk later ooit zoveel geld over elke maand dat we extra sprongen kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ben alleenstaand en heb een groot deel van Hypotheek afbetaald. De reden is om bij terugval van loon toch zelf zoveel mogelijk te kunnen rondkomen.Maar ik heb de indruk dat ik mezelf mogelijk in de vingers snij.
    In geval van werkeloosheid kom ik niet in aanmerking voor bijstand omdat je maar € 50.000 eigen middelen mag hebben. In dat geval moet ik eerst mijn eigen geld opmaken wat betekend dat ik het teveel afgeloste geld dus op enigerwijze terug moet? Dit betekend volgens mij een lening en w.s. een stuk hoger dan ik nu voor de hypotheek betaal.
    Alleenstaand heeft in mijn ogen nadelen. Als je met 2 personen bent is het in de meeste gevallen wel mogelijk om samen geld bij elkaar te sprokkelen waardoor je niet aan je afgeloste woning hoeft te komen. Of zie ik dat verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk inderdaad dat je met z'n tweeën net iets meer kansen hebt. Al doen wij het nu met 1 loon (heel bewust voor gekozen) De maandlasten zijn nu zo laag, dat als het moet we inderdaad wel voldoende bij elkaar kunnen "sprokkelen" om langere tijd te overbruggen, mocht dat echt nodig zijn. Een krantenwijk(en) kan dan soms al net genoeg zijn, naast bijvoorbeeld een ander klein inkomen.

      Verwijderen
  12. Voor de duidelijkheid en ter correctie op je blog:

    Aflossingsvrije hypotheken mogen en worden nog steeds afgesloten. De hypotheekrente is alleen niet meer aftrekbaar. Denk bijvoorbeeld aan mensen die met pensioen zijn met een hypotheekvrije woning, en die deze overwaarde willen benutten voor consumptieve uitgaven.

    BeantwoordenVerwijderen