,

Beleggen voor dummies; Aandelen!

mei 04, 2015

Met een aandeel bezit je een deel van een bedrijf. Het aandeel zoals wij dat kennen bestaat sinds 1606. Het rendement van een aandeel ligt gemiddeld tussen de 6 en 7%. Dit is echter wel over een lange tijd gemeten. In de AEX-index zijn de 25 belangrijkste aandelen opgenomen. De rentestand heeft behoorlijk wat invloed op de aandelenmarkt. Tenslotte kent beleggen in aandelen voordelen en nadelen.

Geschiedenis van het aandeel
In 1606 werden in Amsterdam door de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) aandelen uitgegeven. Deze aandelen werden uitgegeven om de activiteiten van de VOC te financieren. De winst die de VOC maakte, werd door de VOC niet uitgekeerd in geld, maar in natura als deel van de opbrengst.

Rendement van een aandeel
Jeremy Siegel,een autoriteit op het gebied van financiën, heeft het gemiddelde rendement van aandelen over een zeer lange tijd (200 jaar) berekend. Het gemiddelde rendement van aandelen na correctie van de inflatie over deze periode is ongeveer 6,8% per jaar. Het laagste rendement van aandelen over een periode van 1 jaar is minus 38,6%. Dat betekent dat het aandeel in 1 jaar 38,6% minder waard is geworden. Over een periode van 12 maanden presteren aandelen echter in 6 van de 10 gevallen beter dan obligaties. Wanneer we kijken naar een periode van 20 jaar, dan presteren aandelen in 95% van de gevallen beter dan obligaties.  Bovenstaande cijfers geven echter geen zekerheid voor de toekomst. Realiseer je echter wel dat hoe langer je je geld kunt missen, des te beter het rendement van 6,8% per jaar een indicatie geeft voor de toekomst.

Wat is de AEX?
De AEX-index is een belangrijke graadmeter van de Nederlandse beurs. In de AEX-index zijn de 25 belangrijkste aandelen opgenomen. Elk aandeel kent een bepaald gewicht dat meeweegt in de stand van de AEX. Zo weegt het aandeel van Koninklijke Olie (Royal Dutch Shell) voor ruim 15% en het aandeel Philips voor ruim 6,5% mee in de stand van de AEX. Op 4 maart 1983 is de AEX ingesteld en heette toen European Options Exchange EOE) en bestond uit 13 aandelen. Het punt van de AEX werd toen op een fictieve 100 gesteld. Via een broker kun je onder andere beleggen in aandelen van de AEX.

Effect van een hoge rente op de waarde van aandelen
Een hoge rentestand kan nadelig zijn voor beleggers in aandelen (en obligaties). Een hoge rentestand is om verschillende redenen ongunstig voor beleggen in aandelen. Wanneer de rentestand stijgt, wordt het voor bedrijven ongunstig om te lenen. Bedrijven (die aandelen uitgeven) zullen minder geld lenen om te investeren. Wanneer bedrijven minder investeren, neemt de groei van bedrijven af en neemt ook de winst af die bedrijven maken. Hierdoor neemt de waarde van aandelen van dat bedrijf ook af.

Consumenten lenen vaak ook geld, om vervolgens met dat geld aankopen te doen. Wanneer de rentestand stijgt zullen ook consumenten minder geld lenen. Hierdoor worden minder aankopen gedaan en neemt de productie van bedrijven af. Bedrijven verkopen minder en maken mogelijk minder winst. Hierdoor neemt de waarde van aandelen van dat bedrijf af.

Tenslotte, wanneer de rentestand hoger is, is het gunstiger om geld op een spaarrekening te zetten. Enerzijds omdat een spaarrekening minder risico kent en de rente op een spaarrekening ook stijgt, anderzijds omdat aandelen minder waard zijn. De vraag naar aandelen neemt zo verder af en de waarde van de aandelen daalt hierdoor.

Mogelijk kan het bovenstaande scenario ook juist kansen bieden voor de belegger. De waarde van aandelen zal namelijk dalen wanneer de rentestand hoog is. De belegger kan op dat moment meer aandelen kopen, voor een bepaald bedrag. Wanneer vervolgens de aandelen meer waard worden, neemt de belegger in aandelen zijn winst.

Voordelen en nadelen van beleggen in aandelen
Beleggen in aandelen kent zowel voordelen als nadelen. Eerst worden de voordelen van beleggen in aandelen beschreven. Vervolgens worden de nadelen van beleggen in aandelen beschreven.

Voordelen van beleggen in aandelen

  • Over lange termijn kunnen behoorlijk hoge rendementen behalen. Resultaten behaald in verleden bieden echter geen garantie voor de toekomst.
  • Je vermogen neemt niet alleen toe doordat de aandelen meer waard worden, maar ook doordat het bedrijf dividend uitkeert aan de aandeelhouders.
  • Alle aandeelhouders hebben recht van spreken (zeggenschap) op de aandeelhoudersvergadering.

Nadelen van beleggen in aandelen
  • Je moet je goed verdiepen in het bedrijf waarin je wilt investeren. Dit betekent dat je financiële bijsluiters, jaarverslagen etc moet doorlezen, voordat je gaat beleggen. Dit kun je deels ondervangen door te beleggen in beleggingsfondsen. Laat je echter nog steeds goed voorlichten!
  • Let goed op de aan- en verkoopkosten van aandelen. Wanneer de aan- en verkoopkosten 1,5% van het totale aan- en verkoopbedrag. Dat betekent dat minimaal 1,5% winst gemaakt worden om geen verlies te lijden.

You Might Also Like

2 reacties

  1. Ik ben begonnen met een heel klein beetje, zo'n 500 euro in 2010 (dieptepunt crisis), sommige heb ik gekocht uit ideologie, sommige met winst als oogmerk. Ik ben er zo eentje als Warren Buffet in het mini kwadraat, geduld is een schone zaak. Ik koop niet zo veel en verkoop zelden. (maar ik doe het wel, als ik er zelfs geen heil meer inzie) Ik loer (en zoek) op de koopjes en dat betekend of veel geduld hebben of risico lopen. Ik moet zeggen tot nu toe heb ik geen verlies gedraaid, en als ik dan zie dat aandelen die ik voor 0,24 dollarcent kocht nu bijna 13,00 dollar waard zijn doe ik het niet slecht. (had ik er nu maar meer gekocht, zucht) Ach, het is meer een hobby. Als ik een goedkope aandeel zie ga ik eerst eens kijken wat het is, wat is de waarde geweest voor de crisis, wie is directeur, hoe oud is het bedrijf en wat doen ze. Dat soort onderzoekjes vindt ik leuk. Mijn aandelenpakket is verviervoudigd, nog niet heel veel maar het is wel een indicatie dat ik het toch redelijk doe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijne en duidelijke uitleg! Bedankt! Ik weet te weinig van aandelen af, om ze te kopen vind ik.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten