Blauwe envelop en extra aflossing

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - mei 30, 2015

Het eerste deel van de langverwachte blauwe envelop is binnen. Nee, de envelop wordt niet in delen opgestuurd, we horen er 2 te krijgen. De blauwe envelop die deze week op de mat viel was gericht aan mijn vriend. Wij zijn niet getrouwd, maar wel fiscaal partners. Wij doen daarom gezamenlijk belastingaangifte. Aangezien mijn vriend veel meer als mij verdient, is het fiscaal het meest aantrekkelijk om de rente bij hem af te trekken. Hij valt immers in het hoogste belastingtarief. We hebben nu een bedrag van 4.526 euro ontvangen. Mijn blauwe envelop is nog niet binnen, maar daar zal nog een bedrag van ongeveer 1400 bij komen. Het bedrag wat wij terug ontvangen is zo hoog, omdat wij de hypotheekrenteaftrek jaarlijks uit laten keren. Wees er alsjeblieft niet jaloers op; het betekent namelijk ook dat wij  hoge kosten hebben voor onze woning. Wij hopen natuurlijk over een paar jaar helemaal niets meer terug te krijgen van de belastingdienst; dat zou betekenen dat wij geen hypotheek meer op onze woning hebben.

De 4.526 euro die wij nu hebben ontvangen, hebben we meteen gebruikt voor een nieuwe aflossing. Aangezien we van ronde bedragen houden, hebben we 5000 euro overgemaakt naar de bank. Onze aflossingsvrije hypotheek is hierdoor gezakt naar 80.500. Bij het ontvangen van het tweede deel van de belastingteruggave, gaan we (hopelijk) weer een aflossing van 5000 euro doen. Daarna zal het tot het einde van het jaar even klaar zijn met aflossen. Hopelijk kunnen we dan nog een aflossing van 10.000 euro doen, al zal het wel spannend worden of we dat doel gaan halen. het geeft in ieder geval een enorme kick om dit deel van de hypotheek zo flink te zien zakken.

Heb jij de belastingteruggave over 2014 al ontvangen? Waar gebruik je dit voor?


  • Share:

You Might Also Like

8 reacties

  1. Geweldig! Jullie zijn echt goed bezig! Nou als antwoord op je vraag, ik heb de belastingaanslag ontvangen en die heb ik al betaald (ik heb geen koopwoning en vorig jaar is te weinig inkomstenbelasting afgedragen helaas). En ik hoop in tegenstelling tot jullie volgend jaar wel wat geld weer te krijgen, ik ben op zoek naar een koopwoning.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Top zeg!! Wij verdelen het: 40% voor kluspeojecten, 40% voor de buffer en 20% voor een extra aflossing :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. amaj mooie aflossing . ik wacht op vakantie geld om een volgende aflossing te doen ..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd! Ik weet niet hoe klein jullie aflossing mag zijn (misschien is er een minimumbedrag of zo?), maar ik zou gewoon alweer 5000 euro aflossen als je dat bij elkaar hebt, en niet wachten tot het einde van het jaar. Op de bankrekening staat het maar te verpieteren, denk ik zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn man moest dit jaar voor het eerst in jaren een paar honderd euro belasting betalen ivm te weinig betaalde inkomstenbelasting over het vakantiegeld en de 13e maand. Dit keer voor het eerst geen HRA meer vanwege volledige hypotheekaflossing! Jippie!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie aflossing!
    Wij hebben de belastingteruggave nu op spaarrekening van kleuter gezet omdat daar dit jaar een eenmalige rente-uitkering van 5% zal zijn, dus we gaan het eerst nog wat vergroten en daarna pas beslissen wat we er precies mee gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou teruggave hebben we niet gehad, wel een aanslag van maar liefst € 10.000. Het gevolg van inkomen ontvangen uit verschillende bronnen waar dan het 65+ tarief op ingehouden is, maar bij elkaar opgeteld val je toch weer in het 52% tarief, dokken dus. Maar gelukkig kregen we ook een brief dat we pas op 1 nov. alles betaald moeten hebben, eerder mag natuurlijk ook, ja ja��. LC

    BeantwoordenVerwijderen
  8. nee nog niet binnen. voor het eerst zakelijk aangifte gedaan, de boekhouder was druk en ik was laat met alles doorgeven.. maar we krijgen van mij ongeveer 2500 terug (of ja terug.. als zzper heb ik nog niets betaald ;) ) en mn man heeft iets te weinig betaald helaas dus hij moet nog 400 euro bijbetalen. de boekhouder kost 200 euro dus al met al houden we 1800/1900 euro over :) weer leuk voor de spaarrekening :D

    BeantwoordenVerwijderen