Contant geld of pinnen?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - mei 27, 2015

Als er een collectant aan de deur staat, schiet ik al bijna in de stress. Heb ik nog wel contant geld in huis? Gelukkig kan je steeds vaker een eenmalige machtiging afgeven. Toch loop ik er regelmatig tegenaan dat ik nauwelijks contant geld op zak of in huis heb.

Pinnen
Ik pin vrijwel alles. Ik vind het ideaal. Ik heb zo altijd inzichtelijk waar ik mijn geld aan uitgeef. Via de app voor internetbankieren kan ik bovendien altijd zien hoeveel geld er nog op mijn rekening staat. Aan het eind van de maand kan ik al mijn uitgaven gemakkelijk inzien; voor mij een ideale situatie.

Cash
Toch zijn er velen die liever met contant geld werken voor bijvoorbeeld de boodschappen. Zo hebben zij inzichtelijk hoeveel zij nog te besteden hebben.  'Plastic' geld wordt bovendien gemakkelijk uitgegeven dan contant geld. Cash geld is echter wel weer erg makkelijk bij collectes, fooien, verjaardagsgeld & het betalen van de parkeerautomaat.

Voor de zekerheid....
Veel mensen hebben voor de zekerheid contant geld in huis. Na het omvallen van Icesave, waardoor velen niet bij hun geld konden, werd vanuit het Nibud het advies gegeven om ook contant geld in huis te hebben. De kamer reageerde hier destijds direct op door aan te geven dat zij hier niet achter stonden. Contant geld in huis leverde volgens hen teveel risico op tot een woninginbraak.Toch wil ik wel een klein bedrag in een potje gaan doen.  Voor de collecte of andere zaken waar 'direct' contant geld voor nodig is. Dit bedrag is veel te laag om voor in te breken. Dus mocht je die intentie hebben... helaas! ;)

Werk jij nog veel met contant geld? Waarom vind je dit wel of niet prettig?

  • Share:

You Might Also Like

9 reacties

  1. Ik betaal bijna alles contant. Dit werkt voor mij echt het beste. Zo hou ik meer overzicht op mijn uitgaven. Af en toe pin ik wel, maar dat is meestal bij de dierenarts, of bijvoorbeeld bij grote inkopen zoals hondenvoer. Kleding pin ik ook vaker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is ook nog zoiets als een middenweg tussen veel geld in huis hebben en wat geld in huis te hebben voor boodschappen door een eventuele grote pin storing of idd voor wat jij al aangaf. Ik denk dus ook niet dat het nibud bedoelt dat je nu ineens honderden euro's in huis moet hebben, maar gewoon genoeg om in geval van nood wat boodschappen te kunnen betalen of wat benzine of zoiets.

    Ik heb zelf altijd wat contant geld in huis. Dat geeft mij een rustig en veilig gevoel. Maar zeker nooit geen grote bedragen .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe ook vrijwel alles met pin en heb bijna geen cash in huis. Soms pin ik voor de markt en dan blijft er wat over. De muntjes die vervolgens in mijn portemonnee in de weg zitten, gaan in een bakje. Dat staat vlak bij de voordeur en dat gebruik ik voor collectes.
    Tja, als er een grote pinstoring komt, hoop ik dat ie verholpen is voor we door onze voorraad heen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik pin elke week mijn huishoudgeld. De rest: bezine, kleding wordt gepind.
    Ook heb ik een potje met kleingeld voor kollektes. Er zit misschien 8-9 euro in aan 0,50 en 1 euro munten. Dit potje wordt weer aangevuld vanuit het huishoudgeld.
    Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik betaal het liefst contant. In huis heb ik een kluis en die hangt uit het zicht. Helemaal prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb een beetje kleingeld in huis voor collectes en 50 euro aan papiergeld voor "noodgevallen"

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De boodschappen pin ik meestal. Maar als we kleren of schoenen gaan kopen neem ik contant geld mee. Zo is de verleiding om boven het budget te zitten er niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik pin ook alles. Af en toe kom ik momenten tegen waarop ik baal dat ik geen contant geld in huis heb. Dan ga ik weer wat halen en leg dat in huis. Als dat geld op is, dan 'vergeet' ik weer opnieuw te gaan pinnen tot ik weer in een situatie kom waar ik contant geld in huis mis.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Elk twee euro muntje haal ik uit mijn portemonnee en stop deze in een doos. Ik pin ook bijna alles dus de voorraad muntjes is voor de glazenwasser en collectanten.

    BeantwoordenVerwijderen