De auto weg doen?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - mei 31, 2015

Soms schiet het wel eens door mijn hoofd om mijn auto weg te doen. Het is immers mijn grootste kostenpost na onze woonlasten. Mijn auto is onze tweede auto. Daarnaast heb ik een elektrische fiets, waardoor ik gemakkelijk op mijn werk kan komen. Toch geeft mijn auto mij een groot gevoel van vrijheid. Het voelt goed om direct weg te kunnen gaan als dit nodig is. Maar daar ligt natuurlijk ook mijn valkuil. Want wat betaal ik eigenlijk voor mijn auto? En is dit het stukje extra vrijheid waard?

Kosten:
Autoverzekering: 27,61
Belasting 26.00
Benzine:120
onderhoud: 50 
afschrijving: 50

Gemiddeld kost de auto mij 273,61 per maand. Op jaarbasis is dit een bedrag van 3283,32. Een behoorlijk bedrag, terwijl ik maar een klein autootje rijd. Ik heb rekening gehouden met 600 euro aan onderhoudskosten per jaar. Mijn auto heb ik in 2012 gekocht voor 3200 euro. Ik hoop er 6 jaar in te kunnen rijden. Ik raak erg aan het twijfelen door deze cijfers. In het weekend en in de avonduren kan ik uiteraard ook gebruik maken van de auto van mijn vriend. Al is deze natuurlijk niet altijd beschikbaar.

Hebben jullie een eigen auto? Zou je hier zonder willen/kunnen? Wegen de kosten voor jullie op tegen de vrijheid die je ervoor terug krijgt?


  • Share:

You Might Also Like

19 reacties

  1. Wij hebben helemaal geen auto en als ik het zo lees ben ik daar wel blij mee!! ;) Heb je hem echt zo vaak spontaan nodig? Want als je eens in de maand een keer een auto nodig hebt zou je bijvoorbeeld ook kunnen overwegen om hem te huren / een auto te lenen van buren / mee te doen met snapcar / in een noodgeval een taxi nemen..... Anders probeer je het toch een maandje ofzo? Gewoon een maand de autosleutels in een envelop aan het prikbord hangen en kijken of je het volhoudt :) Zou dat dan alleen wel in de winter doen, want dan heb je wel direct de heftigste periode waarin je het meest naar een auto verlangt, denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is best een goed idee inderdaag :) Ik merk altijd dat wanneer ik een auto tot mijn beschikking heb, ik daar ontzettend 'lui' van word. Ik kan prima zonder auto, maar als er een auto voor de deur staat, dan gebruik ik m ook, terwijl dat dan eigenlijk totaal niet nodig is.
      Verder ligt het er natuurlijk ook een beetje aan waar je woont. Mijn stad heeft een uitstekende treinverbinding richting andere steden. Binnen de stad zelf is alles heel prima loopbaar-fietsbaar. Voor de een keer per maand dat ik met vriendinnen in een andere stad afspreek ga ik meestal met de trein, of ik leen de auto van mijn ouders of vriend. En mocht dat nou een keer niet lukken, dan kan ik altijd nog een auto huren. Ik heb dus (op dit moment) helemaal geen auto nodig, alternatieven voldoende. En ik heb niet het idee dat ik daarbij in moet leveren op mijn vrijheid. Maar ik kan mij indenken, dat dit plaatje er heel anders uitziet wanneer je in het spreekwoordelijke hutje op de hei woont.
      Succes met denken en beslissen!

      Lykke

      Verwijderen
    2. Wij hebben twee kleine auto's en het geeft mij een gigantische vrijheid die ik niet wil inleveren. Met mijn kinderen van nu 2 en bijna 6 cross ik heel mijn woonplaats door. Brengen naar oma, naar het kimderdagverblijf, boodschappen etc. Fiets is leuk maar oudste op haar eigen fiets vind ik gewoon eng. Daarnaast rijdt ze als een slak. Dan mag ik wel een half uur eerder van huis vertrekken. Op mijn werkdagen red ik dat gewoon niet.

      Kosten heb ik er graag voor over. Bezine verbruik is ongeveer 60 euro in de maand

      Verwijderen
  2. Ja, ik heb een eigen auto. En dat is nog een hele grote ook. Mijn zoon die in een elektrische rolstoel zit moet soms op rare en niet te plannen tijden opgehaald/gebracht/ziekenhuisbezoek, kortom, vervoerd worden. Valys is geen optie want niet betrouwbaar genoeg. En soms wil je gewoon als een "normaal" gezin samen op stap. Dus heb ik een aangepaste auto. Die ik overigens alleen gebruik voor vervoer van mijn zoon. Voor woon/werk verkeer stap ik op de motor omdat ik er met het openbaar vervoer te lang over doe (dan kan ik mijn zoon niet verzorgen) en ik bij mijn werk de auto niet kan parkeren. En de boodschappen doe ik gewoon op de niet gemotoriseerde fiets. Niet milieu en prijsbewust maar voor mij volgens mij de goedkoopste optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik verkocht mijn auto drie maanden nadat ik startte met besparen en consumindern. Geen spijt van... ik "mocht van mezelf" een e-bike als tegenprestatie.
    Soms is het lastig, zo zonder auto. Als het regent bijvoorbeeld en als ik veel boodschappen wil doen. Ik fiets immers altijd ook nog eens met kind en met veel boodschappen is zo'n fiets dan wel topzwaar...

    Maar toch.... geen spijt....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik verkocht mijn auto drie maanden nadat ik startte met besparen en consumindern. Geen spijt van... ik "mocht van mezelf" een e-bike als tegenprestatie.
    Soms is het lastig, zo zonder auto. Als het regent bijvoorbeeld en als ik veel boodschappen wil doen. Ik fiets immers altijd ook nog eens met kind en met veel boodschappen is zo'n fiets dan wel topzwaar...

    Maar toch.... geen spijt....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja man heeft een grote auto en ik een kleine (Twingo uit 2011). De kosten komen ongeveer overeen met die uit het lijstje hierboven alleen tank ik minder. Ongeveer vijftig euro per maand. Ik gebruik de auto dagelijks alleen in de zomer fiets ik regelmatig. Voor het werk moet ik af en toe naar een ander kantoor en een daarvan is twee uur met het openbaar vervoer en 30 minuten met de auto. Dan is de keus snel gemaakt.
    Ik zou mijn auto niet willen missen. De kosten neem ik voor lief. Alleen als het echt niet meer kan dan doe ik hem weg. Voorlopig is dat niet aan de orde.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarin tegen is hier de afschrijving weer hoger :(

      Verwijderen
    2. Dat klopt maar ik heb mijn vorige auto (ook nieuw gekocht) twaalf jaar gereden en ik ben van plan dit ook met de twingo te doen. Ik spaar wel voor een nieuwe auto (potje ook voor de vervanging van de Captur onze tweede auto maar die is pas 11 maanden oud).
      Nic

      Verwijderen
  6. Als je geen auto wilt/kunt hebben vanwege de kosten en deze ook niet perse nodig hebt, is het toch een optie om alle zware boodschappen 1 keer in de zoveel tijd in 1 keer thuis te laten bezorgen (flessen ed). Het bedrag wat hier gevraagd wordt, staat in geen verhouding tot de kosten van een auto. Veilig en gemakkelijk zonder sjouwen, vergt wel goed inzicht in je benodigde voorraad voor een aantal weken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier al een aantal jaren geen tweede auto meer en ik mis hem absoluut niet meer. In het begin vond ik het lastig, maar inmiddels ben ik er zo aan gewend, dat ik automatisch naar alternatieven zoek. Ik reis nu regelmatig met de trein (met een kortingkaart), waarbij mijn vouwfiets hét ideale hulpmiddel is is om vanaf station naar plaats van bestemming te komen. Komende week moet ik een paar dagen achtereen in een grote stad in het noorden van het land zijn; daarvoor heb ik een goedkoop hotelletje geboekt. En mijn vouwfiets gaat natuurlijk weer mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben geen tweede auto en ik mis hem ook niet. Het zou idd soms handig zijn met de boodschappen want die doe ik nu altijd op de fiets en dat is vaak best zwaar. Ik ben geen autorijder, al heb ik wel een rijbewijs. Ik vind het gewoon niet leuk en ik word er erg moe van.
    Onze eerste auto is duur. Het is een diesel en kost 127 euro oer maand an belasting. Een diesel is nu niet meer nodig omdat we verhuisd zijn en dichter bij het werk van mijn man wonen. Manlief is erg wijs met de auto en omdat ie zo groot is passen we er met zijn vieren goed in (vier volwassenen waarbij onze zoons nogal lang zijn).
    Maar die motorrijtuigenbelasting is elke maand wel ff slikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wij hebben 1 auto.. een skoda fabia, goedkoop, zuinig.. uit 2006, nog niet al te veel onderhoud gelukkig. ik zou dolgraag een eigen auto erbij willen.. man werkt van 7 topt 17, ik heb dus nooit de auto, maar zit altijd opgesloten thuis met kids en opvangkids, ook als ik eens een dag vrij ben met alleen eigen kids, kan ik dus nog nergens naartoe, kan nooit eens naar mn schoonmoeder om haar te helpen of voor de gezelligheid.. nu gaat dochter naar school en moet ik haar halen en brengen dus veel vrijheid heb ik niet, hierdoor bewust geen eigen auto.. man heeft nog wel een scooter (maar die moet even gerepareerd worden) dan zou hij met de scooter kunnen en heb ik dus de auto tot mn beschikking.. is goedkoper dan een 2e auto maar moet wel elk jaar weer gebruiksklaar gemaakt worden omdat hij buiten staat.
    tja voors en tegens..

    onze huidige auto kost 150 benzine per maand, 35 wegenbelasting, 27 verzekering. geen vaste bedragen voor onderhoud of vervanging omdat dat geld op de spaarrekening staat. aanschaf was 6000, 3,5 jr geleden

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier 1 auto. Een kleine ( twingo 2010) ik doe alles op de fiets als manlief te werk is. En als hij wel thuis is en de auto voor de deur staat verkies ik vaak de fiets of taxied manlief me ergens heen. Ik heb inmiddels wel m'n rijbewijs maar ik ben geen held in de auto. De boodschappen doen we meestal 1 x in de week als gezin. Hoef ik de zware tassen ook niet te tillen. De kosten zijn best pittig! 18 euro wegenbelasting en 20-25 euro verzekering 240! Euro benzine manlief rijd heel wat woonwerk weg. We sparen 50 euro per maand voor het onderhoud.

    Zonder zou ik niet willen, ik moet bekennen dat zoontje ook wel naar school gebracht word met de auto 2 straten verderop. Dat is vaak omdat ik te veel pijn heb of erg moe ben. Zolang we het kunnen betalen maken we graag gebruik van deze luxe...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gewoon één auto, en dat is meer dan genoeg. Die ene auto staat trouwens ook meer voor de deur, dat dan hij gebruikt wordt. Wij fietsen, of reizen met het OV. En die enkele keer dat je echt allebei tegelijk de auto nodig hebt (ja, dat is inderdaad wel eens gebeurd)? Toen hebben we er gewoon eentje gehuurd voor een dag. Voor 40 euro. Is één keer voorgekomen in de 14 jaar dat we getrouwd zijn.
    Als je zoveel bespaart op de auto, dan kan er trouwens best een keer een taxi af. Of een e-Bike, zoals Mariimma heeft gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De auto van manlief kost zo'n € 550,- per maand incl. brandstof, wegenbelasting, verzekering en onderhoud. Per 1 juli ben ik auto van de zaak af en nemen wij deze wagen over. Ik verwacht dat de maandelijkse kosten van deze auto dan zo'n € 400,- per maand bedragen. Helaas is het bij ons noodzakelijk om twee auto's te hebben: manlief rijdt namelijk zo'n 30.000 km per jaar (woon-werk 60 km enkele reis) en ikzelf 17.000 (wellicht zelfs meer; woon-werk 45 km enkele reis). Hoe we de tweede auto kunnen betalen? Ik heb gelukkig een goede reiskostenvergoeding. Groetjes, JulieJulie (Een Zot en zijn Geld)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier één auto en dat voelt soms al overbodig. Maar, vriendlief wil hem niet missen en het is tenslotte zijn eigen auto. We wonen vrij buitenaf, maar op een voor ons beide fietsbare afstand van werk en voorzieningen. Alleen voor familiebezoek is de auto toch het beste (lees: goedkoopste) vervoersmiddel. Doordat ik pas vrij laat mijn rijbewijs heb gehaald, ben ik helemaal gewend om alles op de fiets te doen (ja, ook boodschappen. Dat gaat prima en is zelfs makkelijker met naar binnen sjouwen).

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk blogje (ja ik heb gezien dat het een oud blogje is maar wilde toch even reageren)

    Even uitgaande van die 273,61 euro die het hebben van een auto jou kost voor een maand kost dat jou na 10 jaar 32.833,20. Dit is toch een aardig bedrag wat je uitgeeft aan een koekblik die voor je deur staat.

    Interessant om te lezen dat zoveel mensen het wegdoen van hun auto zien als het inleveren van hun vrijheid. Ik vind 32.833,20 euro in 10 jaar een hoop geld voor een beetje vrijheid.

    Ik ben een alleenstaande moeder met 2 kinderen en heb geen auto, het is het me niet waard en doe liever van dat geld andere dingen.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen