De pensioenschijf-van-vijf

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - mei 21, 2015

Het pensioen van mijn vriend en mij is nog heel ver weg. We zijn er hierdoor eigenlijk te weinig mee bezig. Onze  prioriteit ligt op dit moment bij het zo snel mogelijk aflossen van onze hypotheek. Door het opbouwen van voldoende spaargeld en vermogen in ons huis, verwachten wij dat wij niet alleen afhankelijk zijn van onze reguliere pensioenopbouw. Toch is het wel goed om te weten welke pensioenmogelijkheden er zijn.

De pensioenschijf-van-vijf

Als je  met pensioen gaat, kan je uit vijf verschillende bronnen inkomen krijgen:
  1. AOW
  2. Uitkeringen uit pensioenfondsen, ofwel werknemerspensioen. De bedragen bouw je op via jouw werkgever, of voor bepaalde beroepsgroepen in een zogenaamd beroepspensioenfonds.
  3. Zelf afgesloten regelingen: lijfrentes via verzekeraars of banken, bankspaartegoeden.
  4. Vermogen: spaargeld, beleggingen, een hypotheekvrije woning.
  5. Inkomsten uit werk na pensionering.

Genoeg inkomen na het pensioen?

Om een beeld te krijgen van of je genoeg inkomen hebt na jouw pensioen, is het belangrijk dat je alle inkomsten en uitgaven na pensionering op een rijtje zet. Met de Pensioenschijf-van-vijf krijg je gemakkelijk inzicht. Klik hier om deze in te vullen.

Inzicht in jouw inkomsten en uitgaven

De tool berekent voor jou de maandelijkse inkomsten van de vijf verschillende schijven. Je krijgt een indicatie van jouw besteedbaar maandinkomen na jouw pensioen. Ook de uitgaven die je in jouw situatie kunt verwachten worden met de tool duidelijk. Zo ziet je in één oogopslag of je straks voldoende inkomen hebt om alle uitgaven te kunnen betalen.

Hoe veranderen jouw uitgaven?

Het is lastig om vast te stellen hoeveel je verwacht uit te geven na jouw pensionering.
Toch zullen niet alle uitgaven gelijk blijven. Je reist niet meer, of minder, naar jouw werk, dus de reiskosten worden waarschijnlijk lager. Kinderen zijn misschien de deur uit, dus de kosten daarvoor zijn ook lager. Als  je een eigen woning hebt, is de hypotheek dan misschien (grotendeels) afgelost. Dat scheelt veel in de woonlasten.Naast besparingen komen er vaak andere uitgaven bij. Misschien heb je wensen op het gebied van hobby’s en reizen. De kosten hiervoor verschillen per persoon. Boeken lezen is bijvoorbeeld goedkoper dan het maken van een verre reis. Ook wil je misschien extra zorg(kosten) goed kunnen betalen.
Ben jij al bezig met jouw pensioen? Wat zijn jouw ambities als je met pensioen bent? Wil je gaan reizen of hobby uitvoeren?

  • Share:

You Might Also Like

4 reacties

  1. Makkelijker voor mij is in te loggen bij mijn pensioenfonds. Ik kan allerlei opties kiezen, bijvoorbeeld al pensioen ontvangen terwijl ik nog werk. Lijkt mij aantrekkelijker dan de 'hoofdprijs' bij 67 jaar. Als ik op die manier mijn hypotheek nog naar beneden kan brengen is het dubbel voordeel. En zo kan ik eerder met pensioen, kan niet wachten, over 5 jaar wordt het aantrekkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg pas AOW met ruim 69 jaar... Daar hoef ik dus niks van te verwachten. Mijn plan is een goedkoop huisje te kopen in het buitenland en mijn (afgeloste) huis hier te verhuren of als ik hier ben daar te verhuren... Ik kan rond komen van 900 euro dus dat moet lukken. Eigenlijk ben ik al op mijn 40e met pensioen gegaan, ik werk nu namelijk niet. Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij betekent 'met pensioen kunnen' financieel onafhankelijk zijn. En dat is precies waar ik mee bezig ben: zorgen dat mijn vermogen zo hoog is (en mijn uitgaven zo laag zijn), dat ik van een deel van het rendement op het vermogen kan leven, terwijl het andere deel van het rendement ervoor zorgt dat het vermogen ten minste voldoende groeit om te compenseren voor inflatie.
    Dat is niet gekoppeld aan een leeftijd en onafhankelijk van AOW en uitkeringen uit pensioenfondsen. Als ik morgen met pensioen kan, doe ik het volgende maand (ivm opzegtermijn). Wat ik dan ga doen? Meer tijd met familie en vrienden doorbrengen, vrijwilligerswerk (taalles), lezen, leren. Wat ik wil als 70 ben (mijn AOW-leeftijd) weet ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil eigenlijk helemaal niet met pensioen. Ik denk dat ik gewoon lekker blijf doorbloggen. En op reis hoef ik niet.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen