Financieel inzicht; wanneer kreeg jij het?

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - mei 19, 2015

Lang niet iedereen heeft financieel inzicht in zijn eigen situatie. Sommigen hebben hier niet de mogelijkheid voor en anderen willen het niet zien. Zelf ben ik nog maar anderhalf jaar bewust bezig met het verkrijgen van een financieel inzicht. Daarvoor was ik er niet zo mee bezig. Als ik mijn lasten kon betalen en de maand prima rond kwam, vond ik het prima. Concrete plannen over onze financiën maakten wij niet. Mijn vriend was daarnaast wat ouder en regelde het grootste gedeelte van onze financiën. Aangezien dit prima leek te gaan, vertrouwde ik blind op hem. Gelukkig bleek hij ook te vertrouwen, maar tegenwoordig is bij beide het financieel inzicht voldoende. Zo kunnen we elkaar ook scherp houden als het aankomt op de financiën.


De verandering
Mijn financieel inzicht kwam toen wij met een enorme restschuld bleven zitten bij de verkoop van onze vorige woning. Wat vond ik het zuur dat er zoveel geld in een klap afgelost moest worden. Hadden we nu maar eerder afgelost. Achteraf natuurlijk makkelijk praten. Toen wij onze nieuwe woning kochten, ging ik al totaal anders het gesprek met de bank aan. Ik wilde in toekomst niet weer met zo'n restschuld komen te zitten. De maandlasten moesten daarom betaalbaar zijn en wij zijn naast de reguliere aflossingen ook een aflosplan gaan maken, waarbij wij in 10 jaar onze volledige hypotheek afgelost willen hebben. Daarbij hebben wij al onze inkomsten en uitgaven doorgelicht en zijn wij tot de conclusie gekomen dat wij best veel blinde vlekken hadden. 

Gaandeweg is mijn financieel inzicht dus gekomen, maar uiteraard is het ook nog steeds in ontwikkeling. Door op het internet verschillende blogs te lezen en de actualiteiten bij te houden, groei ik nog steeds in mijn financieel inzicht.

Hoe ervaar jij jouw financieel inzicht? Wanneer werd jij je bewust van jouw inkomsten en uitgaven? Hoe zorg jij ervoor dat jouw financieel inzicht versterkt wordt?

  • Share:

You Might Also Like

5 reacties

  1. Ik ben ermee geboren, denk ik. (Wat niet betekent dat ik het perfect doe, maar ben er wel altijd mee bezig geweest).

    Al vanaf het moment dat ik zakgeld kreeg was ik spaarzaam en spaarde vanalles bij elkaar ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb onze financiën altijd wel wat in de gaten gehouden en ik wist en hield bij wat er iedere maand betaald moest worden. Ook grote rekeningen wist ik na een paar jaar samen wel wanneer die ongeveer kwamen. Toch leefden we voor het grootste deel van de hand in de tand. Iedere maand ls het salaris binnen kwam was het rekenen wat we vrij te besteden hadden voor boodschappen, kleding, benzene e.d. Andere auto nodig? Even wachten op belastingteruggave of vakantiegeld.
    Een paar jaar geleden, oudste kind in havo3/4, drong het tot mij door dat de stufie niet meer zo in elkaar stak als toen ik 18 was. Toen ben ik mij nog meer in onze financiën gaan verdiepen en heb een goede begroting gemaakt en met budgetten gaan werken. Het was mooi op tijd en afgelopen jaar heeft oudste financieel zorgeloos op het hbo kunnen starten.

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 2 jaar geleden heb ik bewust de keuze gemaakt om van 4 naar 2 werkdagen te gaan. Dat betekende een grote terugval in inkomsten, wat er concreet op neerkwam dat we onze maandelijkse lasten niet meer 'zomaar' konden betalen.
    Daarnaast ben ik altijd al een spaarder geweest, 'zomaar' uitgeven kan ik niet goed en heb ik nooit echt goed kunnen doen. Ik vind het ook een erg interessant onderwerp, dus lees er veel over.
    Nu we bezig zijn met aflossen speur ik het internet af naar informatie, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik dacht vroeger. Betere baan, harder werken. Meer verdienen dan heb ik genoeg en hoef ik niet te lenen. Maar nee, groter huis, auto en dure vakanties. Alles gaat op. Tegenwoordig weet ik dat het anders in elkaar steekt. Al drie jaar leg ik de financien op de pijnbank. Bijna schuldenvrij. En daar lig ik af en toe wakker van. Maar dan op de goeie manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tijdens mijn studententijd moest ik heel goed opletten dat ik uitkwam met mijn geld en dat deed ik dan ook.
    Toen ik al een tijdje werkte en een soort erfenis binnenkreeg, hoefde ik nauwelijks meer op te letten, (alleen dat kasteel van 3 miljoen zat er niet in). Ik dacht nog wel na over uitgaven, maar meer in de zin of ik het dat geld waard vond dan of ik het me kon veroorloven.
    Nu heb ik een nieuwe droom: financieel onafhankelijk zijn, en ben ik weer heel bewust met mijn financiën bezig. Ik ben daar zeker ook nog groeiende in.

    BeantwoordenVerwijderen