Financieel onafhankelijk worden? Hoog rendement halen!

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - mei 20, 2015

Gisteren schreef ik al een stukje over het verkrijgen van financieel inzicht. Waar ik het voorheen vooral heel logisch vond om extra geld te sparen, kijk ik hier nu heel anders tegenaan. Ik maak bewuste keuzes over wat ik met mijn geld doe.

Op dit moment zijn de spaarrentes historisch laag. Ik ontvang bij de Rabobank 0.9% rente. Dat is erg weinig. De inflatie is immers hoger. Mijn geld zou dus, statistisch gezien, alleen maar minder waard worden. Ik ben daarom gaan kijken naar de mogelijkheden om mijn spaargeld te investeren. Daarbij heb ik vooral gelet op rendement en risico.

Door af te lossen op onze hypotheek haal ik al een hoger rendement als 0,9%. De rente die ik op mijn hypotheek heb, is immers veel hoger, ook met aftrek van de hypotheekrenteaftrek.  Ik heb nog steeds een buffer bij mijn bank, maar deze is lager als voorheen. Ik kies er nu voor om meer geld af te lossen op onze hypotheek.

Daarnaast heb ik geinvesteerd in crowdfunding, waarbij ik een rendement van 8% op jaarbasis krijg. Daarbij moet natuurlijk gezegd worden dat het risico wel hoger ligt. Door het geld gewoon op een spaarrekening te laten staan, loop je immers nauwelijks risico. Maar rendement haal je er ook nauwelijks uit.

Ons doel is om financieel onafhankelijk te worden. Om dit echt in 10 jaar te halen, kijken wij dus heel bewust naar het mogelijk te behalen rendement van ons spaargeld. Uiteraard weegt het risico hierbij ook zwaar mee en spreiden wij dit door alleen gebruik te maken van geld wat we kunnen missen.

Hoe ga jij om met jouw spaargeld? Kijk jij naar de mogelijkheden waarbij je een goed rendement kan halen?

  • Share:

You Might Also Like

4 reacties

  1. Ja! Sinds in bezig ben met mijn snelmetpensioenplan kijk ik ook naar het rendement.
    - Heb idd ook ontdekt dat aflossen rendabeler is dan sparen. Dus ik heb een aflosplan, kort door de bocht: al mijn (reeds opgebouwde) spaargeld op een buffer en reserveringen na, in de aflossing.
    - Ik heb ervoor gekozen om eerst volledig af te lossen en dan pas te beleggen. Ik vind dat prettig (niet beleggen met geleend geld). Er valt echter ook iets te zeggen voor een iets gematigder aflosplan in combinatie met beleggen. Beleggen levert namelijk (doorgaans) wel meer op dan aflossen. En als je parallel nog steeds in een stevig tempo aflost, is het risico dat je met een restschuld komt te zitten niet zo groot.
    - Mijn buffer en reserveringen staan bij een bank met de hoogste vrije spaarrente. (Bank valt onder het garantiestelsel en ik kan binnen een werkdag via internetbankieren over mijn geld beschikken.) Het verschil is niet groot, maar ik vind 0,9% rente echt te belachelijk laag en wilde mijn spaargeld daarom niet bij de Rabobank laten staan.
    - Vanaf eind deze maand heb ik geld over om mee te gaan beleggen (in een neutraal fonds). Ik had daarvoor Rabo Rendemix gekozen, maar die hebben net hun tarieven behoorlijk verhoogd. Ik moet me er dus opnieuw in verdiepen.

    Stoer dat je geïnvesteerd hebt in crowdfunding. Mijn beeld is dat je je dan toch best in het project moet verdiepen. Lijkt me moeilijk, maar het heeft wel iets cools omdat het effect van je investering veel zichtbaarder is.


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij de ASN bank ontvang ik 1,2 &rente. Schiet niet echt op natuurlijk. We hebben net besloten om een bedrag van de buffer in de spaarpot van de spaarhypotheek te storten,het maximale bedrag. De hypotheek is nog maar klein, en die wil ik volgend zomer, als we de rente weer moeten vaststellen, helemaal aflossen. Iedereen raadt me aan om een kleine hypotheek, zo,n 10 tot 15.000 euro te laten staan omdat dat financieel gunstiger zou zijn, maar ik denk daar anders over. Riekje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook wij lossen af en zitten ook met een niet te groot bedrag verspreid in crowdfunding. Leuk om te doen! En zo levert het ook nog wat op... als 't goed is!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij lossen oom in sneltreinvaart af.
    Wel nu rentemiddeling aangevraagd, wat ons weer een behoorlijk maandbedrag gaat schelen. Daardoor gaat het aflossen nog sneller.
    We mogen 20 procent per jaar aflossen. Daar zitten we dit jaar al bijna aan.
    Ik had nooit gedacht dat het aflossen zo snel zou gaan. (Begonnen okt vorig jaar en nu al van 190k naar 154k !!)
    Gelukkig nu even een hele goede zakelijke tijd.
    We blijven nu vast sparen voor de aflossing van volgend jaar.
    Iedere pverboeking voelt als een feestje :)

    BeantwoordenVerwijderen