Geen salaris en vakantiegeld

mei 24, 2015
De maand mei is altijd een leuke maand als het aankomt op salaris. De meesten van ons ontvangen immers deze maand vakantiegeld. Bij mij is dit ook zo. Mijn salaris wordt iedere maand op de 25e gestort, mits de 25e niet in het weekend of op een feestdag valt. Het salaris wordt dan naar voren geschoven. De betaaldata worden altijd aan het begin van het jaar doorgegeven aan het personeel.

Vrijdag 22 mei zouden wij het salaris van mei en het vakantiegeld ontvangen, aangezien maandag 25 mei een feestdag is. Op de mail ontving ik mijn salarisspecificatie en op mijn bankrekening; helemaal niets! De Rabobank is altijd snel met overboeken, waardoor ik het altijd op de dag zelf ontvang. Daar zou het dus niet aan mogen liggen. Van collega's hoorde ik dat zij het salaris en vakantiegeld ook niet ontvangen hebben. Op zijn vroegst zullen wij deze nu dinsdag de 26e pas ontvangen.

Op zich geen probleem, de vaste lasten gaan er bij ons altijd vanaf de 1e van de nieuwe maand eraf. Toch heeft het mij wel aan het denken gezet. We hebben voldoende buffer om niet direct in de problemen te komen, maar het is toch een flink bedrag wat je moet missen, als het niet overgemaakt wordt. Deze maand zou ik inclusief vakantiegeld ruim 3400 ontvangen. Daamee gaan wij onze spaarrekening aanvullen. Mijn vriend zet zijn vakantiegeld hier ook op, zodat we straks een leuke vakantie kunnen uitzoeken.  Maar daar moet wel eerst mijn salaris voor gestort worden. We wachten het voor nu dus maar even af...

Heb jij ooit te maken gehad met een salaris wat niet of te laat kwam? Hoe lang red jij het zonder salaris?

14 opmerkingen:

  1. Wat handig dat je vooraf weet wanneer je salaris gestort wordt. Hier altijd vanaf de 22e van de maand, dus nooit echt een precieze datum. Als de datum dan niet klopt, dan word je inderdaad aan het denken gezet.
    Wij hebben voldoende buffer om het een aantal maanden uit te zingen, maar toch zou ik daar niet 'blij' van worden... Daar is de buffer niet voor bedoeld ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik kreeg ooit eens een salaris van 84 euro (een foutje, ik werkte toen nog 100% ) daarna kreeg ik vrij vlot een geschat voorschot.
    Wij komen niet in de problemen als we 1 of 2 maanden geen salaris krijgen.
    Ik zou wel verschrikkelijk gaan stressen denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook nog geen salaris ontvangen. Ook geen loonstrook. Omdat ik een flex contract heb, ben ik ook benieuwd wat ik ga ontvangen. Dus extra lang wachten.
    Onze werkgever staat er niet heel geweldig voor. Ik hoop dat deze latere betaling geen afstel betekent.
    Van de werkgever wel slim, heeft zo vier extra dagen al het geld op de rekening en is niet bereikbaar voor vragen en klachten.
    Gelukkig geen probleem met betalingen. Onze buffer is ruim voldoende en de meeste vaste lasten gaan er pas vanaf de 27-ste vanaf. Salaris van mij, en nu dan ook het vakantiegeld gaat rechtstreeks naar extra aflossing hypotheek. Dat is dus nu wat later.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maandag werken de banken gewoon!! Dus ik denk dat je het salaris gewoon op maandag gaat krijgen. Kijk maar even bij de Rabobank, wat zij op 2e pinksterdag doen. Ik zag bij mijn twee banken dat ze claimen dat de tweede pinksterdag gewoon een werkdag is voor ze. (Nou ja, de klantenservice niet, maar overboeken binnen een bank en tussen banken wel).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier zouden we het goed een paar maanden kunnen reden, zou wel enorm veel stress ondervinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja door een arbeidsconflict (ik meldde me ziek op een dag dat het de werkgever niet uitkwam - kort door de bocht) betaalde hij niet meer, en werd ik ontslagen. Toen heb ik 6 maanden niets gehad, helemaal niets. Want het ontslag werd niet geaccepteerd door het UWV en werkgever had een betaalverplichting die hij niet nakwam.
    Wat ik toen heb geleerd is dat je in dit land aantoonbaar buiten je schuld van de ene op de andere dag geen inkomsten meer kunt hebben en dat de UWV en sociale dienst pas iets voor je gaan doen als je na 6 maanden een medewerker over de balie heen trekt in je wanhoop.
    Afijn na een nare rechtszaak kwam ik in mijn recht te staan maar het heeft me wel een les geleerd: altijd wat centjes achter de hand houden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat bruut van je ex-werkgever!! Maar hoe kun je dan ook ziek worden!? ;-)
      Tja, geld achter de hand hebben blijkt dan zeker noodzakelijk...
      Groet, Tineke

      Verwijderen
  7. Hier nooit hele gekke dingen meegemaakt. Toen man in een arbeidsconflict met zijn vorige werkgever zat, werd het loon gewoon netjes betaald. Tot een rechtszaak is het gelukkig niet gekomen maar man is wel vertrokken met een zakje geld. Voor de inkt droog was had hij al een andere (betere) baan gelukkig.
    In alle jaren bij mijn baas (gemeente) heb ik een keer meegemaakt dat er problemen waren met de verwerking van de salarissen. We krijgen normaal de 15e salaris maar dat lukte toen niet. Wat een problemen maakten collega's daarvan. Uiteindelijk hebben ze er spoedbetalingen van gemaakt (kost geld) en toen hadden we het de 17e. Voor mij gelukkig geen probleem want buffer.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Maandag is er gewoon betalingsverkeer dus ik denk dat je morgen je salaris hebt. Ik zou zonder salaris wel een aantal jaar kunnen uit zingen. Genoeg buffer hier. Maar liever gewoon salaris. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 2 jaar geleden had ik me ziek gemeld ,maar mijn werkgever accepteerde mijn ziekmelding niet waardoor ik alleen maar de wel gewerkte dagen uitbetaald werd , dat was 260 euro terwijl mijn volledige salaris 1100 euro is, uiteindelijk door bemiddeling van de toenmalige arboarts werd mijn ziekmelding wel geaccepteerd ,maar ik kreeg maar een deel van het salaris van de maand van de ziekmelding uitbetaald, na veel mailtjes en telefoontjes en uiteindelijk een dreigement van mijn kant werd ruim 6 maanden de laatste helft van mijn loon uitbetaald , gelukkig heb ik een mooie buffer anders was ik vreselijk in de problemen geraakt aangezien ik alleenstaand ben en dus volledig van mijn loon afhankelijk,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. nooit problemen gehad gelukkig. salaris staat de 21ste op de rekening. valt het in het weekend dan de vrijdag voor de 21ste.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier ook een baan in het onderwijs en ook m'n salarisstrook vrijdag via de mail. Maar... ook al op vrijdag het geld binnen! Ik zit bij de ING, mogelijk scheelt dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat had ik een maand geleden! Vorige maand had de Rabobank problemen en betaalde niet op vrijdag 24 april, maar op maandag 27 april (Koningsdag).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mn man heeft t altijd op vaste data om de 4 weken.. ideaal.
    ikzelf ben afhankelijk van de ouders van mn opvangkinderen, wanneer ze betalen.. als het binnen is bij het gastouderbureau krijg ik een mail en staat het diezelfde middag nog op mijn rekening. maar is dus altijd afwachten.. ze hebben 14 dagen, daarna een herrinering.. sommige betalen standaard pas na 3 weken. ach ja. het is niet anders. we storten om die reden (4 wekelijks en van mij erg wisselend) eerst het inkomen naar een spaarrekening (als een soort tussenrekening) en dan op de 1e van de kalendermaand een maandbedrag naar de betaalrekening, zo zijn we nooit afhankelijk van de betaaldagen...

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.