Hypotheekrente stijgt

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - mei 18, 2015

De laatste weken zijn er steeds vaker berichten over het mogelijk stijgen van de hypotheekrente. De  hypotheekrente is al geruime tijd historisch laag. Het afsluiten van een hypotheek is hierdoor erg gunstig. Hoe lager de rentekosten, hoe meer ruimte er immers is om te gebruiken voor een extra aflossing.

Toch lijkt het dat er een ommekeer gaat komen. Hier staat te lezen dat de 3 grote banken de eerste rentestijgingen al doorgevoerd hebben. Financiële instellingen houden elkaar altijd nauwlettend in de gaten, waardoor de verwachting is dat andere financiële instellingen de hypotheekrente ook zullen gaan verhogen.

Oversluiten of afsluiten?
De hypotheekrentes zullen naar verwachting niet direct heel hard gaan stijgen, waardoor er nog wel tijd is om in actie te komen als je een hypotheek wilt oversluiten of afsluiten. Toch is oplettendheid zeker geboden. De trend van een dalende rente lijkt in ieder geval gebroken.

Heb jij nog plannen om jouw hypotheek over te sluiten of om een nieuwe hypotheek af te sluiten?


  • Share:

You Might Also Like

1 reacties

  1. De huizenprijzen stijgen
    De hypotheekrente stijgt
    De bestedingen groeien
    Minder werkeloosheid
    een zwaluw maakt zomer...

    Mijn glazen bol zegt de komende jaren een kwakkel economie met tijden van groei en tijden van achteruitgang, maar oeps daar licht hij al weer in stukjes op de grond.

    Met de kennis van nu heb ik mijn hypotheek te lang vastgezet, maar dat zijn diezelfde scherven op de vloer.
    Ik sta achter de keuze toen. Dat die slechter uitpakte dan een euribor hypotheek met vaste opslag kan ik prima leven.

    Bij een volgende hypotheek zal ik die waarschijnlijk opspliten een deel zeer lang vast, een deel lang vast en een deel variabel.

    In een eerdere posting had je het over werkeloosheid/inkomensterugval. Daarbij vergeleken is een stijging van hypotheekrente peanuts.

    BeantwoordenVerwijderen